Kleemann Mercedes-Benz SLS AMG K2S (2013)
Gdy pisałem o Mercedesie SLK 55 AMG przerobionym przez Xclusive, wspomniałem o firmie Kleemann. Tak się złożyło, że tuner ten właśnie zaprezentował model SLS AMG z 770-konnym silnikiem ze sprężarką mechaniczną.
Mercedes-Benz SLS AMG jest na rynku bardzo długo i wiele firm tuningowych zajmowało się już tym wozem. Do najbardziej znanych należy Brabus SLS AMG 700 Biturbo z jednostką napędową o mocy 700 KM. Tuner z Bottrop dodatkowe konie otrzymał po zainstalowaniu dwóch turbosprężarek. Większość przedsiębiorstw modyfikujących Mercedesa SLS wybiera jednak inną drogę zwiększania mocy – zamontowanie kompresora. Z pewnością część warsztatów przy swoich przeróbkach korzysta z osprzętu firmy Kleemann.
Kleemann to duński zakład zajmujący się projektowaniem i produkcją sprężarek mechanicznych do silników Mercedesa. Poza tym Kleemann prowadzi dział tuningu, który korzysta z tych rozwiązań. Oczywiście modyfikacje nie kończą się na zakładaniu kompresorów.
Swego czasu – około 10 lat temu – Kleemann przedstawiał bardzo wiele aut po ulepszeniach. Wozy miały niekiedy sporo ponad 600 KM. Potem o Duńczykach trochę ucichło – być może mieli kłopoty finansowe, które sprawiły, że musieli przystopować z modyfikowaniem aut i skupić się na produkcji. Teraz jednak Kleemann znowu pojawił się na portalach internetowych i na łamach gazet za sprawą Mercedesa SLS.
W SLS-ie instalowany jest stary wolnossący motor V8 o kodzie wewnętrznym M 159. Temu silnikowi udało się przetrwać mercedesowską „turbo-rewolucję” i jako jeden z niewielu nadal jest sprzedawany w wersji bez jakiegokolwiek doładowania. 6,2-litrowiec ma wtedy moc 571 KM przy 6800 obr./min, a jego moment obrotowy to 650 Nm.
SLS jest wyposażony w 7-biegową dwusprzęgłową skrzynię (jako jedyny Mercedes!), m.in. dzięki której rozwija prędkość maksymalną 317 km/h, a do setki rozpędza się w 3,80 s. Osiągi całkiem niezłe, prawda? Ale to, co oferuje Kleemann, znacznie przewyższa seryjną maszynę.
Duński tuner zamontował sprężarkę mechaniczną, wymienił sportowy układ wydechowy na jeszcze bardziej sportowy zestaw i założył nowe ECU. Spaliny wydostające się z rur wylotowych mogą być ledwie słyszalne lub mogą sprawiać, że puchną uszy – wszystko zależy od tego, w jakim położeniu będzie znajdował się zawór w „wydechu”. Zaworem steruje się z kabiny pasażerskiej.
Taki komplet nazywa się K2S i gwarantuje, że jednostka napędowa rozwinie moc maksymalną 770 KM, a jej moment obrotowy wzrośnie do 845 Nm. Kleemann podkreśla, że moc jest rozwijana bardzo płynnie i właściwie nie czuć tego, że silnik jest doładowany.
Niestety, na tym kończy się tuning. Z drugiej strony trudno poprawić bardzo dobre zawieszenie oraz hamulce sportowego Mercedesa. Za to ogromna moc sprawiła, że poprawiły się parametry drogowe sportowego coupé ze Stuttgartu. Od 0 do 100 km/h maszyna przyspiesza w 3,30 s, a do 200 km/h zamiast w 11,50 s (tyle potrzebuje fabryczny SLS) tylko 9,30 s. Kleemann usunął także ogranicznik prędkości i podkręconemu egzemplarzowi zmierzono… 356 km/h.
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup, M 159
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 6208 cmsup3/sup
- Doładowanie: sprężarka mechaniczna
- Moc maksymalna: 770 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 124,03 KM/l (seryjny – 91,98 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 845 Nm
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa AMG SpeedShift DCT
- Typ napędu: na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, ceramiczne
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, ceramiczne
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1695 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,20 kg/KM (seryjny – 2,99 kg/KM)
- Długość: 4638 mm
- Szerokość: 1939 mm
- Wysokość: 1262 mm
- Rozstaw osi: 2680 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,30 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 9,30 s
- Prędkość maksymalna: 356 km/h
Źródło: Kleemann