Czarny, matowy, doładowany – Kicherer SLS AMG Supercharged GT (2012)
Jak zawsze, tak i tym razem niemiecki Kicherer nie rozpieszcza nas liczbą informacji. Wiadomo, że w przypadku kolejnego już Mercedesa SLS przerabianego przez tę firmę, w grę wchodzi kompresor znacznie podnoszący moc silnika.
13.10.2012 | aktual.: 12.10.2022 17:03
Era wolnossących kotłów o objętości większej niż 5 litrów w Mercedesie powoli dobiega końca. Jednym z ostatnich samochodów, który ma wielką jednostkę napędową bez doładowania jest model SLS AMG.
Ma on 6,2-litrowy motor V8, który dysponuje mocą 571 KM przy 6800 obr./min i momentem o wartości 650 Nm, który jest dostępny przy 4750 obr./min. Wszystko to jest wytwarzane bez żadnego przymusu w postaci turbosprężarek czy kompresora.
Z drugiej strony, czy to na pewno źle, że silniki mają coraz częściej doładowanie? W Mercedesie raczej nie. Przecież zastąpienie jednostki 6,2-litrowej 5,5-litrową nie jest znowu takim downsizingiem, a charakterystyka nowego motoru i jego osiągi są jednak lepsze niż starszej jednostki. Do tego przypinający się łańcuchami do drzew „zieloni”, bo znaleziono trzy nietoperze, których nie można przesiedlić (ale Chińczycy pół miliona ludzi przesiedlić mogli), też odetchną z ulgą, bo „malutki” silnik produkuje o 10 g/km mniej tlenku węgla (IV).
W Mercedesie trwa mała rewolucja, ale ona modelu SLS AMG raczej nie dotknie i pozostanie w nim wielka maszyna. Za to Kicherer, jak i parę innych firm wcześniej, udowadnia, że M 159 świetnie nadaje się do tuningu, także takiego, w którym montuje się doładowanie.
Tuner postawił na sprężarkę mechaniczną (turbosprężarki do tej pory wybrał tylko Brabus), która zwiększa ilość koni do imponujących 709 (czyli o kilka więcej niż w Brabusie). Moment obrotowy wynosi 840 Nm. Jeden i drugi parametr ma dużą wartość, jednak nie wiadomo przy jakich obrotach występują. Może w tym przypadku nie jest to takie ważne, bo intuicyjnie czujemy, że nawet na wolnych obrotach 6,2 l objętości skokowej zamulać nie może.
Według Kicherera dodatkowe prawie 140 KM sprawia, że czas rozpędzania do 100 km/h zmniejszył się do 3,40 s, a prędkość maksymalna przekracza 300 km/h. Jasne, że przekracza, przecież już seryjne auto osiąga 317 km/h. Biorąc za wzór prędkość maksymalną Brabusa SLS AMG Biturbo 700, która wynosi 340 km/h, można założyć, że odrobinę mocniejszy Kicherer powinien popędzić co najmniej z taką samą prędkością.
Kicherer trochę skąpo informuje o swoich przeróbkach, ale podaje, że silnik dostał nowy sportowy układ wydechowy i regulowane zawieszenie. Ponadto bolid ma koła z 20-calowymi felgami z przodu i 21-calowymi z tyłu, na które założono opony Michelin.
Nowe są także tylny dyfuzor, listwę pod przednim zderzakiem oraz nową osłonę chłodnicy wykonane z włókien węglowych. Ten ostatni element stylistycznie nawiązuje do grilla jednego z pierwszych Mercedesów 300 SL. Wprawne oko dostrzeże też kompozytowe skrzydełka po bokach przedniego zderzaka, których zadaniem jest zwiększanie docisku przedniej osi. Całą karoserię pokryto matową czarną folią.
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup, M159
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 6208 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 709 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 114,21 KM/l (seryjny – 91,98 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 840 Nm
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
- Typ napędu: na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, ceramiczne
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, ceramiczne
- Koła przednie: 10,0 x 20” RS-1
- Koła tylne: 11,5 x 21” RS-1
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1695 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,39 kg/KM (seryjny – 2,97 kg/KM)
- Długość: 4638 mm
- Szerokość: 1939 mm
- Rozstaw osi: 2680 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,40 s
- Prędkość maksymalna: ponad 300 km/h
Źródło: WCF