Das Experiment – HGP Golf R 3.6 Bi‑Turbo (2012)

Jakiś czas temu tunerzy tacy jak HGP, Mathilda czy Rothe Motorsport zaznaczali, że wraz z wprowadzeniem przez Volkswagena Golfa R z 2-litrowym silnikiem skończą się supermocne wersje tego wozu po modyfikacjach. A jednak… HGP skusiło się na eksperymentalny przeszczep silnika.

Das Experiment – HGP Golf R 3.6 Bi-Turbo (2012)
Olgierd Lachowski

23.09.2012 | aktual.: 13.10.2022 14:00

Jakiś czas temu tunerzy tacy jak HGP, Mathilda czy Rothe Motorsport zaznaczali, że wraz z wprowadzeniem przez Volkswagena Golfa R z 2-litrowym silnikiem skończą się supermocne wersje tego wozu po modyfikacjach. A jednak… HGP skusiło się na eksperymentalny przeszczep silnika.

Golf R32 miał 3,2-litrowy motor VR6, który w połączeniu z turbodoładowaniem dawał całkiem sporą ilość mocy. W modelu szóstej generacji projektanci z Wolfsburga zdecydowali się na instalację mniejszego, bo zaledwie 2-litrowego silnika, który, choć podatny na tuning, z powodu mniejszej objętości skokowej nie daje tak wielkiej mocy jak starsza jednostka napędowa.

Obraz

Jeden z mniej znanych, ale bardzo ambitnych tunerów – HGP – ma już na swoim koncie zmiany jednostek napędowych na większe. Dwa lata temu mechanicy przełożyli 3,2-litrowca do Golfa 1.2 i po dołożeniu turbosprężarki wycisnęli z niego 530 KM.

Potem firma wzięła się za Golfa R i po wymianie turbosprężarki wycisnęła z 2-litrowego motoru 446 KM. Niestety dla tej jednostki był to już prawie kres możliwości, więc żeby Golf R mógł pochwalić się większą mocą, trzeba było znaleźć inne rozwiązanie.

Obraz

Wyjściem było przełożenie większego agregatu. Tym razem zrezygnowano z silnika 3,2 l na rzecz jeszcze większego 3,6-litrowego. Co prawda w nazwie samochodu jest oznaczenie V6, ale w rzeczywistości jest to motor VR6, znany m.in. z Passata R36 czy CC V6 4Motion.

6-cylindrowiec, w przeciwieństwie do klasycznych jednostek widlastych, cechuje się jedną głowicą, której montaż był możliwy, bo kąt rozwidlenia cylindrów wynosi zaledwie 10,6[sup]o[/sup]. Dzięki takiej budowie silnik cechuje się małymi rozmiarami przy całkiem sporej objętości skokowej.

Obraz

300 KM mocy maksymalnej przy 6600 obr./min i 350 Nm momentu obrotowego w zakresie 2400-5300 obr./min to o wiele mniej niż życzyliby sobie technicy z Ohmden. Wyjście było proste – zamontować doładowanie. Do wyboru były sprężarki mechaniczne i turbosprężarki. Postawiono na te drugie – dwie turbosprężarki w układzie równoległym.

Do tego wymieniono tłoki i dołożono dodatkową stalową płytę między głowicę a kadłub silnika, co zmniejszyło stopień sprężania. Nie obyło się bez układu chłodzenia powietrza doładowującego. Wstawiono dodatkowy układ paliwowy, wydajniejsze wtryskiwacze i nową pompę paliwa.

Obraz

Pojawił się nowy, sportowy układ wydechowy z konwerterami katalitycznymi i tłumikami o zmniejszonych oporach wewnętrznych. Zakończono go jednak dwiema standardowymi 70-milimetrowymi rurami. Zamiast standardowych 270 KM, które funduje nabywcom Golfa R Volkswagen, HGP daje aż 745 szalonych koni mechanicznych i 925 Nm momentu obrotowego.

Silnik nie jest jedyną przeniesioną z innego samochodu rzeczą. Jest także 7-biegowa, zautomatyzowana skrzynia biegów wprost z Audi RS3. Na nią moment jest przenoszony przez dwa 8-płytkowe sprzęgła. Po zmianie oprogramowania skrzynki nie ma możliwości ręcznego sterowania biegami.

Obraz

Układ hamulcowy pochodzi z… Mercedesa SL 65 AMG. Przednie wentylowane tarcze mają średnicę 390 mm, zaś tylne są nieco mniejsze – 360-milimetrowe. Aby zmieściły się tarcze hamulcowe, trzeba było założyć koła z 19-calowymi felgami. Wreszcie wóz otrzymał regulowane zawieszenie.

Modyfikacji karoserii w zasadzie nie ma. Wyjątkiem są wyloty powietrza w pokrywie silnika.

Obraz

Nie wiadomo jaką dokładnie prędkość osiąga ten eksperymentalny Golf, ale przekracza ona 300 km/h. Za to dokładnie wiadomo jakimi czasami przyspieszeń dysponuje ta nietypowa maszyna – od 0 do 100 km/h biały Volkswagen rozpędza się w zaledwie 3,10 s, a do 200 km/h w 9,60 s. Są to czasy zmierzone na torze.

Konkurencja

[Sport-Wheels Golf R 330 KM]

Dane techniczne

  • Typ: VR6
  • Ustawienie: z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 3598 cmsup3/sup
  • Doładowanie: 2 turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 745 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 207,06 KM/l
  • Maksymalny moment obrotowy: 925 Nm
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
  • Typ napędu: na wszystkie koła

Hamulce i koła

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 390 mm
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 360 mm
  • Koła przednie: 19”
  • Koła tylne: 19”

Masy i wymiary:

  • Długość: 4199 mm
  • Szerokość: 1779 mm
  • Rozstaw osi: 2578 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,10 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 9,60 s
  • Prędkość maksymalna: ponad 300 km/h
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/18]

Źródło: HGP

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)