Danie główne – Mathilda Scirocco GT-R1 (2011)

Pamiętacie 333-konnego Volkswagena Scirocco przygotowanego w zeszłym roku przez firmę Mathilda? To była przystawka. Dziś czas na danie główne – wersję GT-R1 o mocy 450 KM!

Obraz
Olgierd Lachowski

Pamiętacie 333-konnego Volkswagena Scirocco przygotowanego w zeszłym roku przez firmę Mathilda? To była przystawka. Dziś czas na danie główne – wersję GT-R1 o mocy 450 KM!

Obraz

Plan Michaela Paatza jest prosty jak konstrukcja cepa – zbudować pierwszy samochód z napędem na przednie koła, który przekroczy 300 km/h, a którym jednocześnie będzie można normalnie jeździć po drogach.

Plan prosty, gorzej jednak z wykonaniem, bo przeszkód jest co niemiara. Pierwszą jest uzyskanie odpowiedniej mocy, która pozwoli rozpędzić się do planowanych 300 km/h. Za podstawę do budowy wozu posłużył Volkswagen Scirocco R, w którym, jak wiadomo, montowany jest 2-litrowy, 4-cylindrowy silnik z turbodoładowaniem. Motor ma bezpośredni wtrysk paliwa i legitymuje się (seryjnie) mocą 265 KM przy 6000 obr./min, a także maksymalnym momentem obrotowym 350 Nm w przedziale od 2500 do 5000 obr./min.

Normalnemu autu pozwala to na rozpędzenie się do 100 km/h w 6 sekund i osiągnięcie prędkości 250 km/h. Na potrzeby super-Scirocco to zdecydowanie za mało. Za mało jest też 333 KM, które są w pierwszym Scirocco R Mathildy.

Obraz

Aby wycisnąć więcej mocy Paatz sięgnął po rozwiązania radykalne. Seryjną turbosprężarkę zastąpiło urządzenie przygotowane przez specjalistę od turbosysytemów – firmę HGP. Tak na marginesie – kiedyś przy okazji tekstu o HGP Golfie 530 RS wspominałem, że HGP właśnie miało w planach stworzenie 430-konnego Scirocco.

Oprócz nowej turbosprężarki pod maskę Volkswagena zawitały wydajniejsze wtryskiwacze paliwa, wysokociśnieniowa pompa paliwa, sportowe filtry powietrza i sportowy układ wydechowy z rurami o średnicy 88 mm. Tuner zmniejszył też stopień sprężania do 8,8 i wymienił masowy przepływomierz powietrza.

Po wyregulowaniu silnika okazało się, że ma on moc aż 450 KM przy bardzo wysokich obrotach wynoszących 7400 obr./min. Wartość maksymalnego momentu obrotowego nie została podana, ale inżynierowie doszli do wniosku, że jest on na tyle duży, że zagraża trwałości sprzęgieł skrzyni DSG zastosowanej w Scirocco. W związku z tym dokonali niezbędnych ulepszeń sprzęgieł, a do tego przystosowali oprogramowanie nimi sterujące tak, aby specjalnie nie przemęczać skrzyni.

Nie obyło się oczywiście bez wymiany zawieszenia. Teraz w podwoziu Volkswagena pracuje w pełni regulowany zestaw wyprodukowany przez KW. Z przodu jest też nowy układ hamulcowy przygotowany przez MOV’IT. Wentylowane, nawiercane tarcze mają średnicę 370 mm, a zatrzymują je zaciski z 6-tłoczkami każdy. Tylna oś hamowana jest fabrycznym zestawem.

Obraz

Scirocco GT-R1 jeździ na kołach z felgami ATS GTR o rozmiarze 9,5 x 18” „obutymi” w opony Dunlop Sport Maxx (255/35 R 18) na ulice lub Dunlop Direzza 03G (265/35 R 18) na tor. Między kołami a piastami Mathilda wstawiła 15-milimetrowe tuleje dystansowe Eibach.

W kabinie zwraca uwagę przede wszystkim pomarańczowa klatka bezpieczeństwa. Oprócz niej uwagę przykuwają kubełkowe fotele Recaro i 4-punktowe pasy Schroth.

Swoją pierwszą próbę osiągnięcia prędkości 300 km/h zespół podjął na torze Nardò podczas eventu Highspeed-Test. Nie wszystko poszło jak trzeba. Okazało się, że nie do końca dopracowano oprogramowanie silnika i ten nie rozwija mocy jak należy. W rezultacie stanęło na prędkości wynoszącej 293,7 km/h. Michael Paatz mówi jednak, że chciałby osiągnąć 310 km/h, zatem prace nadal trwają. Również we Włoszech zmierzono czasy przyspieszeń do 100 i 200 km/h. Wynoszą one odpowiednio - 5,00 s i 15,00 s.

Obraz

Koszt tuningu na razie nie jest znany.

Nowe Scirocco Mathildy prezentuje się imponująco i nie można mu wiele zarzucić, ale jeśli miałbym się czegoś czepiać, to zmieniłbym kolor – na niebieski.

Dane techniczne


  • Typ: R4, EA113
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1984 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 450 KM przy 7400 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 226,82 KM/l (seryjny – 133,57 KM/l)
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DSG
  • Typ napędu: Na przednie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane MOV’IT, średnica 370 mm, 6-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 310 mm
  • Koła przednie: 9,5 x 18″ ATS GTR
  • Koła tylne: 9,5 x 18″ ATS GTR
  • Opony przednie: 265/35 R 18 lub 255/35 R 18
  • Opony tylne: 265/35 R 18 lub 255/35 R 18

Masy i wymiary:


  • Długość: 4248 mm
  • Szerokość: 1820 mm
  • Rozstaw osi: 2578 mm

Osiągi:


  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,00 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 15,00 s
  • Prędkość maksymalna: 293,7 km/h (zmierzona na Nardò, docelowo – 310 km/h)block position=\inside7781/block

Źródło: Mathilda

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀