Z kraju Milki – Sportec Golf R SC 350 (2010)
Liczba firm przerabiających Volkswagen Golfy R rośnie nieustannie. Nowym przedstawicielem tej fali jest tuner z kraju fioletowej krowy w białe łaty. Czy tyle mocy, ile oferuje Sportec wystarczy do postraszenia Wimmera?
02.02.2011 | aktual.: 13.10.2022 13:54
Sprzedawany przez Volkswagena Golf R jest najmocniejszym z Golfów w historii. Ten bardzo popularny kompakt ma pod maską 2-litrowy, turbodoładowany silnik. Motor ma sporą jak na takie auto moc wynoszącą 270 KM przy 6000 obr./min i moment obrotowy 350 Nm w zakresie od 2500 do 5000 obr./min.
Zmiana silnika na mniejszy w porównaniu z poprzednikiem (poprzedni Golf R miał 6-cylindrową jednostkę 3,2 l) miała swój wpływ na obniżenie wagi auta. Obecny Volkswagen waży 1541 kg, podczas gdy Golf R32 (V) miał masę o ponad 100 kg większą.
Niezbyt duża liczba kilogramów, mocny silnik, skrzynia DSG i napęd na wszystkie koła dają o sobie znać w postaci dobrych przyspieszeń. Na przykład sprint do 100 km/h trwa 5,50 s (z manualną skrzynią – 5,70 s). Prędkość maksymalna to aż 250 km/h.
Właściciel decydujący się na usługi Sporteca ma do wyboru dwa poziomy mocy: słabszy – 311 KM i mocniejszy, o którym dziś mowa – 350 KM. Wzrost mocy jest uzyskiwany przede wszystkim ingerencją w oprogramowanie zarządzające silnikiem oraz przez zmianę układu wydechowego na zestaw sportowy. Po tuningu maksymalny moment obrotowy wynosi 480 Nm, a przedział obrotów, przy których jest on dostępny rozpina się od 2900 do 5000 obr./min.
Golf z mocniejszym motorem może pojechać z prędkością 275 km/h, bo powyżej niej zadziała elektroniczny ogranicznik. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi równe 5 sekund. Auto jest w stanie jechać na 6. biegu już przy 70 km/h.
O odpowiednią przyczepność auta dba sportowe zawieszenie i większe koła. Zawieszenie zainstalowane w tym wozie to produkt niemieckiego Bilsteina z 9-stopniową regulacją charakterystyki pracy amortyzatora. Możliwe jest obniżenie samochodu o około 40 mm. Na 19-calowe felgi Mono/10 o szerokości 8,5” montowane są opony 235/35 (przód i tył) Toyo lub Michelin.
Tuner uznał, że nie ma sensu zmieniać niczego w wyglądzie Golfa i jedyny akcent przygotowany przez Szwajcarów to naklejone czarne pasy. Kabina pasażerska pozostała całkowicie seryjna.
Sportec nie podał kosztu kompletnego tuningu, ale na podstawie cen niektórych komponentów można wnioskować, że nie jest tanio. Na przykład przeróbka silnika kosztuje 9 tys. euro, a komplet kół ponad 5200 franków szwajcarskich.
Konkurencja
- []B & B Golf R Stufe 3 (362 KM)[]B & B Scirocco R Stufe 3 (362 KM) BTS-Racing Golf RS 20 Edition (325 KM)[]HS Scirocco 2.0 TSI (290 KM)[]Mathilda Scirocco R (333 KM)[]Mcchip-DKR Golf R Stufe 1 (315 KM)[]MR Golf R MR6R (330 KM)[]MR Scirocco R Black Rocco (370 KM)[]SKN Golf R20 Turbo Stufe 3 (345 KM)[]Sport-Wheels Golf R (330 KM)[]Wimmer Golf R Red Devil V (478 KM)
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: R4
- Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1984 cmsup3/sup
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Moc maksymalna: 350 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 176,41 KM/l (seryjny – 136,09 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 480 Nm przy 2900-5000 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DSG
- Typ napędu: Na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 345 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, średnica 310 mm
- Koła przednie: 8,5 x 19″ Mono/10
- Koła tylne: 8,5 x 19″ Mono/10
- Opony przednie: 235/35 R 19 Toyo lub Michelin
- Opony tylne: 235/35 R 19 Toyo lub Michelin
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1541 kg
- Stosunek masy do mocy: 4,40 kg/KM (seryjny – 5,71 kg/KM)
- Długość: 4212 mm
- Szerokość: 1779 mm
- Rozstaw osi: 2578 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,00 s
- Prędkość maksymalna: 275 km/hblock position=\inside8282/block
Źródło: autoblog