Idzie jesień, Golf się nada - HGP Golf R Stufe 3 (2011)

Gdy w grudniu zeszłego roku pisałem o Volkswagenie Golfie 530 RS, wspomniałem, że następny wóz przygotowany przez HGP będzie miał 2-litrowy silnik o mocy ok. 430 KM. Oto i on - jeszcze nie skończony, ale już jeździ. I jest naprawdę mocny.

Obraz
Olgierd Lachowski

Gdy w grudniu zeszłego roku pisałem o Volkswagenie Golfie 530 RS, wspomniałem, że następny wóz przygotowany przez HGP będzie miał 2-litrowy silnik o mocy ok. 430 KM. Oto i on - jeszcze nie skończony, ale już jeździ. I jest naprawdę mocny.

Przy okazji opisu HGP Golfa 530 RS wspomniałem, że przekładanie 6-cylindrowego silnika do Golfa 6. generacji jest problematyczną sprawą wymagającą sporych nakładów finansowych. Dlatego też już przy budowie tamtego wozu HGP myślało o przygotowaniu samochodu z jednostką oferowaną w obecnym Golfie R i Scirocco R. Według tunera ten silnik ma duży potencjał (mamy zresztą przykład Wimmera, który wydusił z niego 478 KM).

Minęło ponad pół roku i HGP przedstawiło auto właśnie z 4-cylindrowym motorem. Samochód nie jest jeszcze skończony i na zasadzie wyjątku od reguły (firma HGP do tej pory nie udostępniała niegotowych aut) jeden z dziennikarzy redakcji Europeancarweb miał okazję przejażdżki. Spójrzmy jak w szczegółach wygląda ten Volkswagen.

Obraz

Seryjny Golf R jest uzbrojony w 2-litrowy, 4-cylindrowy motor o oznaczeniu EA113. Silnik ma bezpośredni wtrysk paliwa i turbosprężarkę BorgWarner K04. Moc maksymalna jednostki napędowej to 270 KM przy 6000 obr./min, zaś maksymalny moment obrotowy wynosi 350 Nm przy 2500-5000 obr./min.

Golf R seryjnie wyposażony jest w napęd (o nazwie 4Motion) na cztery koła, a klient do wyboru ma 6-biegową manualną skrzynię biegów lub 6-biegowe, zautomatyzowane, dwusprzęgłowe urządzenie (w tym egzemplarzu jest skrzynia DSG).

Oczywiście 270 KM nie satysfakcjonowało tunera i zabrano się do pracy nad źródłem mocy. Inżynierowie zmienili wtryskiwacze na części wydajniejsze aż o 40%, zastosowali nową pompę paliwa i sportowe filtry powietrza K&N. Ale to tylko początek. Prawdziwe zmiany to nowe oba kolektory, większa międzystopniowa chłodnica powietrza doładowującego oraz hybrydowa turbosprężarka Garrett.

Obraz

Zastosowanie większego urządzenia doładowującego wymusiło obniżenie stopnia sprężania w jednostce napędowej. Martin Graf, szef HGP, powiedział, że są dwie metody obniżenia stopnia sprężania. Można kupić nowe tłoki, co jest rozwiązaniem droższym, lub wstawić grubszą uszczelkę między kadłub a głowicę silnika. To sposób tańszy. Wymagał on jednak większego nakładu pracy, bo mechanicy sami przygotowali taką uszczelkę. Koniec końców e zmniejszono z 9,8 do 8,6.

Zaawansowane przeróbki w motorze wymusiły zmianę oprogramowania nim sterującego. Martin Graf powiedział, że wykorzystali seryjny sterownik Boscha z poprawionym przez siebie oprogramowaniem. W tej chwili Golfy R mają montowaną elektronikę Siemens, która według właściciela HGP jest bardziej problematyczna w przerabianiu.

Obraz

Według Grafa przy ciśnieniu doładowania wynoszącym 1,8 bara silnik generuje moc 480 KM i nie jest to dla niego problemem, jednak ze względu na sposób użytkowania wozu zmniejszono je do 1,7 bara, co daje 446 KM mocy. Większość niemieckich klientów HGP z reguły korzysta z autostrad, na których trzymają cały czas „gaz do dechy”. Być może tuner obawia się o trwałość termiczną silnika i osprzętu i dlatego nie żyłuje jednostki napędowej.

Z drugiej strony HGP zachwala wydajność systemu chłodzącego powietrze doładowujące, dzięki któremu większe ciśnienia doładowania nie są dla motoru zagrożeniem.

Oczywiście zwiększona moc, a zatem i moment obrotowy silnika wymagały ingerencji w sprzęgła dwusprzęgłowej skrzyni biegów. Płytki sprzęgłowe zmieniono na części, które są w stanie przenieść większe obciążenia. Niestety nie podano żadnych konkretów.

Obraz

Ciekawą budowę ma układ wydechowy. Rury o średnicy 88 milimetrów mają zapewniać dobry balans między obniżeniem powrotnego ciśnienia spalin a spadkiem ich prędkości. Trzeci konwerter katalityczny jest seryjny, a pozostałe części pozostałe części dobrano tak, żeby całość spełniała normy emisji spalin EU5. Martin Graf tłumaczy to faktem, że HGP chce sprzedawać swój samochód z tym układem wydechowym nie tylko poza Niemcami.

W zawieszeniu zmiany są minimalne, bo wstawiono tylko nowe sprężyny wyprodukowane przez znaną firmę KW. Podobnie jest z wyglądem samochodu. Jedyna modyfikacja optyczna to 19-calowe felgi OZ o szerokości 8,5”, na które nałożono opony Continental o rozmiarze 235/35 R 19.

Obraz

Nieznane są osiągi samochodu, bo jeszcze nie jest on gotowy i nie było możliwości dokonania odpowiednich pomiarów. Tuner zapowiada, że już niedługo wóz będzie skończony. Myślę, że auto zostanie zaprezentowane na tuningowych targach w Essen w listopadzie.

Dane techniczne

  • Typ: R4
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1984 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Turbosprężarka Garrett
  • Moc maksymalna: 446 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 224,80 KM/l (seryjny - 136,09 KM/l)
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DSG
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 365 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 330 mm
  • Koła przednie: 8,5 x 19″ OZ
  • Koła tylne: 8,5 x 19″ OZ
  • Opony przednie: 235/35 R 19 Continental ContiSportContact 3
  • Opony tylne: 235/35 R 19 Continental ContiSportContact 3

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1541 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,72 kg/KM (seryjny - 5,71 kg/KM)
  • Długość: 4212 mm
  • Szerokość: 1779 mm
  • Rozstaw osi: 2578 mmblock position=\inside7351/block

Źródło: europeancarweb

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
Listopad na polskim rynku. Pierwsze miejsce nie dla Corolli
Listopad na polskim rynku. Pierwsze miejsce nie dla Corolli
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟