Być szybkim jak… Volkswagen – Mathilda Scirocco R (2010)
Pisałem już o 362-konnym Scirocco R, które wypuściła firma B & B. Scirocco R skonstruowane przez Mathilda Racing nie jest ani tak mocne, ani tak szybkie na prostej jak B & B, ale na torze nie dałoby szans mocniejszemu rywalowi.
25.12.2010 | aktual.: 13.10.2022 13:51
Mathilda to firma mająca dział tuningu i zespół wyścigowy. Scirocco R przygotowane przez nią znajduje się gdzieś pomiędzy autami wyścigowymi, a zwykłymi samochodami po tuningu.
Przerobiony Volkswagen napędzany jest silnikiem o czterech cylindrach zamykających objętość 2,0 l. jednostka EA113 współpracuje z turbosprężarką. Jest to turbosprężarka BorgWarner K04. Dzięki nowemu oprogramowaniu sterującemu silnikiem i sportowemu układowi wydechowemu moc maksymalna wzrosła z 265 KM do 333 KM przy 6280 obr./min. Moment obrotowy wzrósł z 350 Nm do 458 Nm przy 3380 obr./min. Opisywany samochód jest wyposażony w dwusprzęgłową zautomatyzowaną skrzynię biegów DSG.
Za doskonałe prowadzenie na torze i na drodze odpowiada regulowane zawieszenie KW Clubsport (Edition Reader) przygotowane przez KW we współpracy z wyścigowym teamem Reader Motorsport. Równie wysokiej jakości powinny być hamulce MOV’IT opracowane razem z Readerem. Tuner wymienił tylko przednie tarcze hamulcowe (mają ten sam rozmiar, co fabryczne).
Z zimnymi hamulcami jest jednak problem o czym świadczy marna droga hamowania ze 100 km/h wynosząca aż 41,0 m. Lepiej jest, gdy tarcze są rozgrzane, bo wtedy droga hamowania ze 100 km/h wynosi 37,1 m. Przy hamowaniu z 200 km/h (gorące tarcze) hamulce nagle zachowują się bardzo dobrze i auto zatrzymuje się po 134,8 m.
Na 18-calowe felgi ATS tuner założył opony Dunlop Direzza 03G o rozmiarze 265/35 R 18.
Ulepszony samochód do 100 km/h przyspiesza tylko o 0,30 s szybciej niż seryjne Scirocco R (teraz w 5,50 s), ale do 200 km/h już o 2,7 s szybciej od fabrycznego wozu. Prędkość maksymalna Mathildy wynosi 271 km/h.
Mathildę Scirocco R porównano ze Sport Wheels Golfem R i JE Desgin Leonem Cuprą R. Wszystkie trzy samochody dysponują takim samym silnikiem, a różnica mocy wynosi zaledwie 3 KM na korzyść Scirocco. Jeśli chodzi o masę to najcięższy z tej trójki Golf waży 1500 kg, a najlżejsze Scirocco R – 1406 kg. Pomiędzy nimi znajduje się 1415-kilogramowy Leon.
Podczas pomiaru na torze Sachsenring najwolniejszy z trójki Leon uzyskał czas 1:42,3 min, zaś drugi Golf R był dokładnie o sekundę szybszy. Przerobiony Scirocco R był o ponad 4 sekundy (czas 1:37,1 min) szybszy od Golfa! Co więcej ten czas jest tylko o 1 sekundę gorszy niż wynik Porsche 911 GT3 i o 0,20 s lepszy niż czas BMW M3 GTS!
Scirocco R przerobione przez zespół Mathilda Racing udowadnia, że na torze Volkswagen może być równie szybki, jak BMW.
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: R4, EA113
- Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1984 cmsup3/sup
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Moc maksymalna: 333 KM przy 6280 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 167,84 KM/l (seryjny – 133,57 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 458 Nm przy 3380 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DSG
- Typ napędu: Na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane MOV’IT, średnica 342 mm, 4-tłoczkowe zaciski
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 310 mm
- Koła przednie: 9,5 x 18″ ATS
- Koła tylne: 9,5 x 18″ ATS
- Opony przednie: 265/35 R 18
- Opony tylne: 265/35 R 18
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1406 kg
- Stosunek masy do mocy: 4,22 kg/KM (seryjny – 5,43 kg/KM)
- Długość: 4248 mm
- Szerokość: 1820 mm
- Rozstaw osi: 2578 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-50 km/h: 2,70 s
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,50 s
- Przyspieszenie 0-130 km/h: 7,90 s
- Przyspieszenie 0-160 km/h: 11,10 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 17,30 s
- Przyspieszenie 60-100 km/h na 4. biegu: 3,20 ssup1)/sup
- Przyspieszenie 80-120 km/h na 5. biegu: 4,30 ssup1)/sup
- Przyspieszenie 80-120 km/h na 6. biegu: 6,10 ssup1)/sup
- Czas przejazdu 402,34 m ze startu stojącego: 13,59 s
- Prędkość maksymalna: 271 km/h
- Czas przejazdu okr. Sachsenring: 1:37,08 min
- Droga hamowania ze 100 km/h (ham. zimne): 41,0 m
- Droga hamowania ze 100 km/h (ham. gorące): 37,1 m
- Droga hamowania z 200 km/h (ham. gorące): 134,8 m
Koszty:
- Tuning silnika z częścią układu wydechowego: 1898 euro
- Tłumik końcowy wraz z końcówkami rur wydechowych: 999 euro
- Zawieszenie: 2975 euro
- Hamulce: 3595 euro
- Koła: 3506 euro
RAZEM: max. 12 973 euro
Źródło: autobild • flickr (foto)