Niemcy pokazali prawdę. Był hitem sprzedaży, sypie się po 2 latach

TÜV, czyli Niemieckie Stowarzyszenie Dozoru Technicznego, jak co roku przygotowało raport z najmniej i najbardziej awaryjnymi pojazdami. Podsumowanie podzielone jest na kategorie wiekowe i jak się okazuje, wśród najmłodszych aut najgorzej wypada Tesla, która jeszcze niedawno była europejskim bestsellerem nie tylko wśród elektryków, ale także w ogólnej sprzedaży aut.

Tesla Model Y JuniperTesla Model Y Juniper
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
Filip Buliński

Na raport TÜV złożyły się przeglądy techniczne ok. 9,5 mln samochodów osobowych w Niemczech. Co ciekawe, mniej więcej co piąty pojazd nie przeszedł badania, co stanowi wzrost o blisko 1 pkt procentowy względem zeszłego roku. Wzrósł też odsetek aut z drobnymi usterkami o 0,8 pkt procentowego – do 12,3 proc.

Pierwsza jazda: Volkswagen T-Roc drugiej generacji - lubimy to, co znamy

W kategorii najmłodszych aut 2- i 3-letnich oraz ogólnym zwycięzcą raportu TÜV 2026 okazała się Mazda 2. Tylko 2,9 proc. sprawdzonych samochodów miało poważne usterki. Drugie miejsce zajęły ex aequo Mercedes Klasy B i VW T-Roc (3 proc.). Ostatni z modeli pokazał się z dobrej strony także w dalszych kategoriach wiekowych. Oto najmniej awaryjne auta w kolejnych grupach:

  • 4- i 5-letnie:
    1. Volkswagen Golf Sportsvan, VW T-Roc – 4 proc.,
    2. Audi Q2 – 4,5 proc.,
    3. Mercedes-Benz GLC – 4,8 proc.
  • 6- i 7-letnie:
    1. Volkswagen T-Roc – 6,7 proc.,
    2. Volkswagen Golf Sportsvan – 6,9 proc.,
    3. Audi Q2 – 7,5 proc.
  • 8- i 9-letnie:
    1. Mazda CX-3 – 9,7 proc.,
    2. Volkswagen Golf Sportsvan – 10,3 proc.,
    3. Mercedes-Benz Klasy B – 11 proc.
  • 10- i 11-letnie:
    1. Mercedes-Benz Klasy B – 13,9 proc.,
    2. Mercedes-Benz GLE/ML – 15,2 proc.,
    3. Mercedes-Benz Klasy A – 15,4 proc.
  • 12- i 13-letnie:
    1. Volkswagen Touareg – 18,3 proc.,
    2. Mercedes-Benz Klasy B – 19 proc.,
    3. Mercedes-Benz GLE/ML – 19,3 proc.

Po drugiej stronie drabinki wśród najmłodszej grupy aut znalazła się Tesla. O ile rok temu najgorszy okazał się Model 3, tak w tym roku ostatnie, 110. miejsce zajął Model Y (który w 2023 r. był najchętniej kupowanym autem w Europie) z 17,3-procentowym wskaźnikiem awaryjności. To najwyższy wynik w tej grupie wiekowej od 10 lat. Według raportu najwięcej problemów sprawiają półosie, zawieszenie, oświetlenie oraz tarcze hamulcowe. Jak twierdzą eksperci z TÜV, korzystanie z rekuperacji zamiast fizycznych hamulców może mieć niekorzystny wpływ na efektywność wspomnianego elementu.

Wspomniany Model 3 wypadł niewiele lepiej i zajął 108. miejsce z wynikiem 13,1 proc. Amerykańskie elektryki rozdzielił Ford Mondeo (14,3 proc.). Wśród 2- i 3-letnich elektryków znacznie lepiej poradzili sobie Mini Cooper SE (3,5 proc.), Audi Q4 e-tron (4 proc.)Fiat 500 (4,2 proc.), natomiast zawiodły Dacia Spring (13 proc.)Škoda Enyaq (9,1 proc.). Oto najbardziej awaryjne auta w konkretnych kategoriach wiekowych.

  • 4- i 5-letnie:
    1. BMW Serii 5 i 6 – 21,5 proc.,
    2. Tesla Model 3 – 21 proc.,
    3. BMW Serii 2 Active Tourer – 20,6 proc.
  • 6- i 7-letnie:
    1. Dacia Duster – 23,5 proc.,
    2. BMW Serii 5 i 6 – 22,3 proc.,
    3. Volkswagen Sharan – 21,7 proc.
  • 8- i 9-letnie:
    1. BMW Serii 5 i 6 – 29,9 proc.,
    2. Dacia Duster – 29,8 proc.,
    3. Dacia Sandero – 27,8 proc.
  • 10- i 11-letnie:
    1. Dacia Duster – 34,2 proc.,
    2. Renault Twingo – 32,1 proc.,
    3. BMW Serii 5 i 6 – 32,1 proc.
  • 12- i 13-letnie:
    1. Renault Clio – 40,4 proc.,
    2. Renault Twingo – 40 proc.,
    3. Dacia Sandero – 38,1 proc.

TÜV po raz pierwszy przygotował także ranking aut, które najlepiej znoszą duże przebiegi. Nagrody przyznawane były pojazdom w wieku 10-11 lat, które mogą pochwalić się najniższym wskaźnikiem awaryjności. Najlepiej wypadł Mercedes ze wskaźnikiem 18,5 proc. przy średnim przebiegu 149 tys. km. Na drugim miejscu znalazło się Audi z wynikiem 19,2 proc. przy średnim przebiegu 150 tys. km, a podium zamknęła Toyota – 22 proc. przy średnim przebiegu 136 tys. km.

Wybrane dla Ciebie
Nowy OPP na autostradzie otwarty. Kto pojedzie tam 140 km/h dostanie mandat
Nowy OPP na autostradzie otwarty. Kto pojedzie tam 140 km/h dostanie mandat
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Mechanik czeka, aż zapomnisz. O błąd łatwo szczególnie zimą
Mechanik czeka, aż zapomnisz. O błąd łatwo szczególnie zimą
Nowy Fiat 500 Hybrid wyceniony. Jest dużo droższy niż poprzednik
Nowy Fiat 500 Hybrid wyceniony. Jest dużo droższy niż poprzednik
Kolejny roadster znika z rynku. Bez pewności co do następcy
Kolejny roadster znika z rynku. Bez pewności co do następcy
35-latek ukradł busa z hurtowni. Wrócił następnego dnia pijany
35-latek ukradł busa z hurtowni. Wrócił następnego dnia pijany
52 mandaty w trakcie jednej kontroli. Kierowcy byli na celowniku od dawna
52 mandaty w trakcie jednej kontroli. Kierowcy byli na celowniku od dawna
Nowa ekspresówka na północy. Połączy dwie ważne trasy
Nowa ekspresówka na północy. Połączy dwie ważne trasy
Chcieli oszukać system. Dostali 200 punktów karnych i mandaty
Chcieli oszukać system. Dostali 200 punktów karnych i mandaty
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Thule prezentuje nowy boks bagażowy na hak. Arcos XL będzie idealny na zimowe wyjazdy
Thule prezentuje nowy boks bagażowy na hak. Arcos XL będzie idealny na zimowe wyjazdy
Pierwsze Cayenne to prawie klasyk. Porsche pokazało wspaniałą sztukę
Pierwsze Cayenne to prawie klasyk. Porsche pokazało wspaniałą sztukę
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯