Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności

Motoryzacja to jedna z najważniejszych branż dla europejskiej gospodarki. Niestety w starciu z chińską konkurencją coraz bardziej traci na znaczeniu.

Fabryka Mercedesa w JaworzeZdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Daimler AG
Aleksander Ruciński

Problem mają nie tylko producenci samochodów, ale i części oraz podzespołów. Najnowszy raport Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Części Motoryzacyjnych (CLEPA) obrazuje, że dostawcy funkcjonują na granicy opłacalności. Ich marże są obecnie tak niskie, że muszą rezygnować z inwestycji i rozwoju.

Jak informuje Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, aż 70 proc. firm spodziewa się zakończyć rok 2025 z zyskami na poziomie poniżej 5 proc., a perspektywy na kolejne lata nie są lepsze.

Prognozy wielu firm wskazują na równie słabe lub gorsze wyniki w 2026 roku. Zdaniem SDCM, połowa producentów części w Europie Zachodniej zamierza ograniczyć produkcję w ciągu najbliższych pięciu lat. Wśród powodów wymienia się rosnące koszty, niepewność dotyczącą regulacji prawnych i wolniejsze od oczekiwanego tempo transformacji technologicznej.

Baic Beijing 5 - jest jak hotel, ale nie ten w Europie

Równolegle rośnie pozycja konkurentów z Ameryki i Azji. Już 69 proc. europejskich firm mierzy się z napływem tanich chińskich komponentów, a trzy czwarte spodziewa się, że ta presja będzie dalej rosnąć - informuje SDCM.

Benjamin Krieger, sekretarz generalny CLEPA, podkreśla:

"Bez zdecydowanych działań produkcja części w Europie może po prostu zniknąć. Firmy będą przenosić się tam, gdzie warunki są bardziej sprzyjające, a to oznacza utratę miejsc pracy i unikalnych kompetencji."

Jak wskazuje Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), członek zarządu CLEPA, to ostatni dzwonek na działanie:

"Europa stoi przed strategicznym wyborem. Albo obniży koszty energii, uprości regulacje i stworzy realne zachęty dla innowacji, albo musi pogodzić się z tym, że centra technologiczne i produkcyjne przesuną się gdzie indziej. Jeśli przegapimy tę szansę, odbudowa przemysłu może potrwać całe pokolenie – o ile w ogóle będzie możliwe".

10 grudnia 2025 roku Bruksela zamierza przedstawić pakiet zmian, które mają załagodzić kryzys w branży motoryzacyjnej. Pozostaje mieć nadzieję, że faktycznie będzie to ratunek dla tej ważnej gałęzi przemysłu.

Wybrane dla Ciebie
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
Nie chcą technologii Tesli nawet za darmo. Musk narzeka
Nie chcą technologii Tesli nawet za darmo. Musk narzeka
Dziś duża akcja policji. Mandaty do 5 tys. zł
Dziś duża akcja policji. Mandaty do 5 tys. zł
Jazda na zakazie z dotkliwszą karą. Rząd zmienia przepisy, ale to nie poprawi sytuacji [Opinia]
Jazda na zakazie z dotkliwszą karą. Rząd zmienia przepisy, ale to nie poprawi sytuacji [Opinia]
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Ten Lexus ES z Polski przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Ten Lexus ES z Polski przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Zmiana uprawnień kat. B. Rząd podał najpóźniejszą datę
Zmiana uprawnień kat. B. Rząd podał najpóźniejszą datę
Kamery stanęły na autostradzie. Kto pojedzie 140 km/h, dostanie mandat
Kamery stanęły na autostradzie. Kto pojedzie 140 km/h, dostanie mandat
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀