Nowe stare BMW – Alpha-N BMW M3 BT92 4.6 (2013)
Czy czegoś nie przypomina Wam to BMW M3? Kojarzycie firmę Brabham Racing? Ale nie tę związaną z Formułą 1, tylko tunera. Ale zamieszanie... Wóz teraz nazywa się Alpha-N i ma 490 KM.
25.07.2013 | aktual.: 13.10.2022 14:07
Około pięciu lat temu na portalach internetowych pojawiła się informacja, że firma Brabham Racing wkrótce przedstawi stuningowane BMW M3. Zrobiło się zamieszanie, bo jak to, Sir Jack Brabham miał się zabrać do modyfikowania samochodów? Okazało się, że pan Brabham nic o tym nie wie, a tuner o takiej nazwie to zupełnie nowy twór.
Brabham Racing (ten od tuningu) informował, że nie ma nic wspólnego z Sir Jackiem Brabhamem, ani z Formułą 1, Co jednak ciekawe, logotyp tunera nawiązywał do bolidu F1. Sprawa trafiła wreszcie do sądu, bo niemiecka firma upierała się, że odkupiła prawa do nazwy od jednego ze współwłaścicieli ekipy wyścigowej.
Koniec końców Brabham Racing (tuner) zniknął z rynku, choć zdążył wypuścić już model M3 BT92, a jego wszystkie produkty i prawa przejęło przedsiębiorstwo Alpha-N. Tak na marginesie, to tak naprawdę nie wiadomo czy po prostu Brabham nie zmienił nazwy na Alpha-N, ale oficjalnie są to dwie różne firmy.
Wszystko co było związane z wozem BMW M3 BT92 trafiło do Alpha-N, która dopasowała pakiet do swoich potrzeb. Dopiero jednak teraz możemy zobaczyć gotowe auto pod nową nazwą.
Bazą jest BMW M3 z 4-litrowym widlastym 8-cylindrowym silnikiem S65B40. Po wymianie tłoków, korbowodów oraz wału korbowego tunerowi udało się uzyskać objętość skokową 4,6 l. Ponadto inżynierowie zainstalowali nową elektronikę i zamontowali sportowy układ wydechowy z tłumikami o obniżonych oporach wewnętrznych.
Rezultatem jest moc wynosząca 490 KM zamiast seryjnych 420 KM. Maksymalny moment obrotowy również wzrósł. Wynosi on teraz nie 400, ale 470 Nm. Być może moc niedługo jeszcze wzrośnie, ponieważ w fazie testów jest nowy airbox. Dla porównania Brabham M3 BT92 miał moc 508 KM.
Dzięki podkręconej jednostce napędowej wóz z Bawarii osiąga prędkość 315 km/h. Nieznany jest jednak czas przyspieszania do 100 km/h oraz 200 km/h.
Ciekawsze od silnika jest jednak nadwozie, które w większości wykonane jest z Kevlaru. Z tego kompozytu zrobione są przedni zderzakospojler i tylny zderzak, progi, przednie oraz tylne błotniki, pokrywy silnika i bagażnika oraz dach. Nowe elementy nadają autu znacznie bardziej agresywny i sportowy wygląd. Ponadto BMW jest teraz lżejsze, jednak nie wiadomo o ile kilogramów.
Z kompozytów mogą być nawet felgi, ale nie podano informacji czy są to rzeczywiście całe obręcze z włókien węglowych czy tylko kompozytowe ozdobne dodatki. Koła mają średnicę 19” i są ubrane w opony 255/35 R 19 z przodu oraz 295/35 R 19 z tyłu.
Coupe BMW ma również w pełni regulowane sportowe zawieszenie specjalizującej się w zawieszeniach motocyklowych i wyścigowych firmy Öhlins.
Konkurencja
[RENM M3 Agitator 450 KM]
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: V8, 90supo/sup, S65B40
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: ≈ 4600 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 490 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: ≈ 106,52 KM/l (seryjny – 105,02 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 470 Nm
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
- Typ napędu: na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
- Koła przednie: 19”
- Koła tylne: 19”
- Opony przednie: 255/35 R 19
- Opony tylne: 295/35 R 19
Masy i wymiary:
- Rozstaw osi: 2760 mm
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 315 km/h
Źródło: Alpha-N Performance