720 KM + pakiet aero – G-Power M3 SK III ‘Sporty Drive’ RS (2013)

Pod koniec zeszłego roku wydawało się, że G-Power przestanie przygotowywać nowe pakiety do BMW M3 serii E92. Tymczasem niedawno tuner zaprezentował zestaw aerodynamiczny RS, który w połączeniu z innymi poprawkami robi z M-trójki wóz prawie torowy.

G-Power M3 SK IIIG-Power M3 SK III
Olgierd Lachowski

Widoczny na zdjęciach samochód prawdopodobnie byłby na torze najszybszym BMW, jakie przygotowało G-Power. Co prawda niektóre wersje M5 są mocniejsze o około 100 KM, ale są to wozy wybitnie na autostradę, zaś to M3 powinno sprawdzić się też doskonale na torze.

Dla większości firm pakiety spojlerów „aerodynamicznymi” są tylko z nazwy i w zasadzie są to tylko zestawy stylistyczne – nie zawsze udane zresztą. Przygotowanie kilku spojlerów pod względem aerodynamicznym to dość poważny wydatek, bo opracowanie takich elementów wiąże się z badaniami w tunelu aerodynamicznym. Kilku tunerów jednak na to stać. Należy do nich G-Power, które swoją wiedzę czerpie z wyścigów, a potem - na ile jest to możliwe - wciela ją do samochodów drogowych. Pakiet „RS” jest tego najlepszym odzwierciedleniem.

Obraz

Zestaw składa się ze spojlera instalowanego pod przednim zderzakiem, pokrywy silnika, klapy bagażnika oraz skrzydła z tyłu. Każda część jest wykonana ręcznie z kompozytu węglowego i każda odgrywa określoną rolę.

Niewielki spojler z przodu oraz 3-częściowe tylne skrzydło, które można ustawić w czterech pozycjach, mają za zadanie dociskać samochód do nawierzchni. Dzięki nim maszyna jest w stanie pokonywać łuki z większymi prędkościami.

Pokrywa bagażnika jest zakończona elementem przypominającym nieco listwę Gurneya. Takie części charakteryzują się generowaniem stosunkowo dużego docisku w połączeniu z niewielkim oporem aerodynamicznym. W tym wozie spojler znajdujący się na bagażniku współpracuje z tylnym skrzydłem.

Obraz

Maska silnika nie tylko wygląda nieco inaczej niż seryjna, ale wykonane w niej otwory odpowiadają za prawidłową wentylację komory silnika, dzięki czemu jednostka napędowa jest dodatkowo zabezpieczona przed przegrzaniem.

Kompozytowe klapa bagażnika i pokrywa silnika są w sumie lżejsze od oryginalnych części o niespełna 11 kg. Zysk to niewielki, ale wart podkreślenia.

Zestaw spojlerów został zaprojektowany i przebadany symulacyjnie w jednym z programów z grupy CAD, a następnie zamontowany na samochodzie trafił do tunelu aerodynamicznego w celu przeprowadzenia pomiarów.

Obraz

W wozie, który ma na sobie ubiór w postaci kitu „RS”, G-Power dokonało szeregu modyfikacji w silniku i wokół niego. Standardowa 4-litrowa V-ósemka została powiększona o 600 cm[sup]3[/sup]. Dodatkowe 0,6 l osiągnięto poprzez wymianę wału korbowego (czego efektem jest zwiększenie skoku tłoka) oraz rozwiercenie tulei cylindrowych. Nowe tłoki dostarczyła firma Mahle.

Inne ukształtowanie denek tłoków umożliwiło obniżenie stopnia sprężania, a to z kolei pozwoliło bezpiecznie podłączyć kompresor ASA T1-723. Konstrukcja ta jest wyposażona w układ chłodzenia, który został sprzężony z systemem chłodzenia i smarowania silnika. Sprężarka pracuje z ciśnieniem 0,4 bara.

Tuner zainstalował także lepiej wyważone korbowody, wydajniejsze wtryskiwacze paliwa i zimne świece zapłonowe. Po „drugiej stronie” silnika znalazł się sportowy „wydech” z reaktorami katalitycznymi o zmniejszonych oporach wewnętrznych. Układ wydechowy jest lżejszy od fabrycznego o 23 kg. Nie zabrakło nowego sterownika jednostki napędowej.

Obraz

Tak przygotowana i uzbrojona jednostka napędowa osiąga moc 720 KM, co w połączeniu z manualną 6-biegową skrzynią przekładniową i napędem na tylną oś przekłada się na sprint do 100 km/h w zaledwie 3,70 s i prędkość maksymalną w granicach 330 km/h.

Swoje doskonałe osiągi na torze (tak przynajmniej twierdzi G-Power) niemiecki wóz ma zawdzięczać nie tylko silnikowi i aerodynamice. Za możliwie jak najlepsze resorowanie odpowiada gwintowane w pełni regulowane zawieszenie, a za krótką drogę hamowania układ hamulcowy z ceramicznymi 380-milimetrowymi wentylowanymi tarczami. Wymagają one montażu co najmniej 19-calowych felg, ale z tym nie było żadnego problemu, bo mechanicy zdecydowali się na 20-calowe obręcze Silverstone z semislickami Michelin.

Co prawda G-Power nie udostępniło zdjęć wnętrza, ale na innych fotografiach widać, że w kabinie znajdują się klatka bezpieczeństwa oraz kubełkowe fotele dla kierowcy i pasażera. Zdaje się, że nie ma też tylnej kanapy.

Obraz

Koszt modyfikacji nie został ujawniony. Widoczna na zdjęciach maszyna miała wcześniej pakiet wzmacniający silnik do 610 KM.

Konkurencja

[RENM M3 Agitator 450 KM]

Dane techniczne

  • Typ: V8
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: ≈ 4600 cmsup3/sup
  • Doładowanie: kompresor ASA T1-723
  • Moc maksymalna: 720 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: ≈ 156,52 KM/l (seryjny – 105,05 KM/l)
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 380 mm
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 380 mm
  • Koła przednie: 9,0 x 20” Silverstone
  • Koła tylne: 10,0 x 20” Silverstone
  • Opony przednie: 255/30 R 20 Michelin
  • Opony tylne: 295/25 R 20 Michelin

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1622 kg (- 33 kg)
  • Stosunek masy do mocy: 2,25 kg/KM (seryjny – 3,94 kg/KM)
  • Długość: 4615 mm
  • Szerokość: 1804 mm
  • Rozstaw osi: 2761 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,70 s
  • Prędkość maksymalna: 330 km/h
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
[1/11] Źródło zdjęć: |

Źródło: G-Power

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km