Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać

Parlament Europejski przyjął projekt nowych unijnych przepisów dotyczących przyszłych samochodów. W ciągu sześciu lat udziału materiałów plastikowych pochodzących z recyklingu będzie musiał wynosić przynajmniej 20 proc.

Wnętrze nowego Renault ClioWnętrze nowego Renault Clio
Źródło zdjęć: © WP | Mateusz Lubczański
Tomasz Budzik

Nie od dziś wiadomo, że władzom Unii Europejskiej leży na sercu kwestia środowiska. Można się oczywiście spierać o to, czy owa skłonność realizowana jest w optymalnie rozsądny sposób, ale nie zmienia to faktu, że decyzje, które zapadają w Brukseli, mają ogromny wpływ na to, jakimi samochodami jeździmy. Najbardziej jaskrawym przejawem tego faktu jest kwestia obostrzeń emisji CO2 i przyszłego zakazu sprzedaży aut emitujących CO2. Tym razem rzecz jest o wiele bardziej przyziemna.

We wtorek 9 września 2025 r. Parlament Europejski przegłosował przyjęcie projektu przepisów o wymaganym udziale odzyskiwanych w procesie recyklingu plastików w samochodach. Zgodnie z propozycją, po upływie sześciu lat od opublikowania nowej regulacji w każdym nowym modelu samochodu na europejskim rynku plastiki z recyklingu będą musiały stanowić przynajmniej 20 proc. wszystkich tego typu użytych materiałów. Po kolejnych czterech latach udział ten ma wzrosnąć do 25 proc.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!

Ponadto Komisja Europejska ma przygotować studium wykonalności dla innych niż plastik materiałów. W przyszłości pojawią się więc cele udziału komponentów z recyklingu dla stali, aluminium oraz ich stopów. To jednak jeszcze nie koniec.

Trzy lata po wejściu w życie nowych przepisów ma zostać rozszerzona odpowiedzialność producentów samochodów za koszty zbiórki i utylizacji pojazdów, które osiągnęły koniec cyklu życia. Wprowadzony ma zostać również zakaz eksportu pojazdów, które zostały uznane za wycofane z eksploatacji.

Niebawem samochody oferowane w Unii Europejskiej mają więc stać się bardziej ekologiczne. Oczywiście pierwszym pytaniem samych zmotoryzowanych będzie, czy przy okazji nie podrożeją. Samo zwiększenie udziału materiałów z recyklingu nie musi oznaczać znaczącej podwyżki w salonach. Dziś producenci z dużą indywidualnością podchodzą do wykorzystywania używanych materiałów. I to zarówno do ich ilości, jak i rodzaju.

Jak informuje Volkswagen, w Golfie VIII generacji udział plastików pochodzących z recyklingu wynosi 6 proc., a w przypadku tapicerek – 28 proc. Jest to więc mniej niż będą wymagać nowe przepisy. Z drugiej strony nowe Renault Clio ma 30 proc. plastików "z drugiej ręki". Wypełnia więc przyszłe normy UE z naddatkiem, a przecież samochody te będą jednocześnie na rynku, konkurując o klienta. Francuzi musieli zatem znaleźć sposób na zwiększenie udziału odzyskanych materiałów bez konieczności drastycznego podnoszenia ceny auta.

Producenci nie ograniczają się do samych plastików z odzysku. We wspomnianym VW Golfie 28 proc. tkanin wyprodukowanych jest z materiałów z recyklingu. W Renault Austral jedna z tapicerek (Egée) wykorzystuje tkaninę pochodzącą w 98 proc. z recyklingu. Hyundai w modelu Ioniq 9 zastosował przetworzone tworzywa sztuczne PET, stare sieci rybackie czy aluminium z odzysku.

Samo zwiększenie udziału przetworzonych materiałów zastosowanych w samochodzie plastikach nie musi drastycznie podnieść ceny pojazdu. Otwarte pozostaje pytanie o to, czy nabywcy aut nie odczują efektu ekonomicznego, gdy w życie wejdą regulacje o większym zaangażowaniu producentów samochodów w sam proces odzyskiwania materiałów.

Wybrane dla Ciebie

"Wilcze oczy" można spotkać przy drodze. Tłumaczymy, czym są
"Wilcze oczy" można spotkać przy drodze. Tłumaczymy, czym są
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają