Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Zdecydowana większość jeżdżących po polskich drogach aut ma manualną skrzynię biegów. Który bieg wybrać, by jak najmniej spalić i ile faktycznie się oszczędza?
Wpływ biegów na zużycie paliwa
Producenci samochodów często rekomendują korzystanie z wyższych biegów, co skutkuje niższymi obrotami silnika. Nie chodzi tu tylko o ogólne zalecenie. Od lat sprzedawane w Europie auta podpowiadają kierowcy, kiedy można już włączyć kolejny bieg. Dla części kierowców zaskakujące jest, jak wcześnie taki komunikat może się pojawić. Mechanizm powstał, by obniżać spalanie.
Zużycie paliwa zależy od wielu czynników, które można podzielić na te kontrolowane przez kierowcę oraz te niezależne. Do pierwszej grupy należą obroty silnika, które są związane z wybranym biegiem i prędkością, oraz obciążenie silnika. Wybór biegu wpływa na obroty przy danej prędkości, a obciążenie jest bezpośrednio związane z siłą nacisku na gaz.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Testy zużycia paliwa
Redakcja Autokult.pl przeprowadziła testy na modelu Suzuki Baleno z silnikiem benzynowym 1,2 l DualJet. Testy odbyły się przy prędkościach 50, 70 i 90 km/h na różnych biegach. Oto wyniki:
Przy prędkości 50 km/h:
- 3. bieg (2200 obr./min) – spalanie wynosiło 3,9 l/100 km,
- 4. bieg (1700 obr./min) – spalanie wynosiło 3,2 l/100 km,
- 5. bieg (1300 obr./min) – spalanie wynosiło 2,8 l/100 km.
Przy prędkości 70 km/h:
- 4. bieg (2300 obr./min) – spalanie wynosiło 3,9 l/100 km,
- 5. bieg (1900 obr./min) – spalanie wynosiło 3,6 l/100 km
Przy prędkości 90 km/h:
- 4. bieg (3000 obr./min) – spalanie wynosiło 4,6 l/100 km,
- 5. bieg (2400 obr./min) – spalanie wynosiło 4,2 l/100 km.
Wnioski z testów
Różnice w zużyciu paliwa między 4. a 5. biegiem przy prędkościach 70-90 km/h wynoszą 8-9 proc. Większe oszczędności można osiągnąć przy prędkościach miejskich, gdzie różnice mogą sięgać nawet 30 proc. Nowoczesne samochody z automatycznymi skrzyniami biegów często używają wysokich przełożeń, ale nie zawsze jest to optymalne. Przy wyższych prędkościach, takich jak 160-180 km/h, 9. bieg może nie być efektywny ze względu na duże obciążenie związane z oporem powietrza.
W trudnych warunkach, takich jak jazda w górach, warto korzystać z niższych biegów. W przypadku samochodów z automatyczną skrzynią biegów można skorzystać wówczas z trybu sportowego. W pozostałych przypadkach warto stawiać na wysokie biegi. Automat zrobi to za nas.