Liczy się każda minuta

Liczy się każda minuta30.12.2021 14:06
Liczy się każda minuta
Źródło zdjęć: © Materiały partnera
Paulina Grzęda

Monitorowana 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Autostrada nigdy nie śpi. Mimo tego, że naszpikowana jest technologią, znajduje się pod czujnym okiem setek osób stale dbających o jej sprawne funkcjonowanie.

Na Autostradzie Wielkopolskiej działa kilka powiązanych ze sobą systemów szybkiego i profesjonalnego reagowania, które sprzyjają bezpieczeństwu podróżnych. Zaawansowane technologie byłyby jednak niczym bez zaangażowania obsługujących je ludzi. To ponad 200 niezwykle kompetentnych i ściśle ze sobą współpracujących osób. Wśród nich są pracownicy Centrum Zarządzania Autostradą (CZA), patroli autostradowych, interwencji czy pracownicy warsztatów, dbający w Obwodach Utrzymania Autostrady o sprawność sprzętu.

Centrum Zarządzania Autostradą na Autostradzie Wielkopolskiej

Autostrada nie jest zwykła drogą. Obowiązują na niej charakterystyczne oznaczenia, inne limity prędkości, szersze pasy ruchu, minimum po dwa w każdym kierunku. Kierowcy korzystający z autostrady zauważą bariery, ogrodzenie trasy, przejścia dla zwierząt czy kolumny SOS. Do dyspozycji podróżnych oddane są tzw. MOP, czyli Miejsca Obsługi Podróżnych, na których znajdują się toalety, stacje benzynowe, miejsca piknikowe, place zabaw dla dzieci czy infrastruktura związana z poborem opłat. To złożony organizm. Do jego sprawnego funkcjonowania konieczny jest wkład wiedzy, kompetencji i technologii.

Centrum Zarządzania Autostradą

Operatorzy Centrum Zarządzanie Autostradą (CZA) pełnią dyżur przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. To oni odbierają nasze zgłoszenie, kiedy dzwonimy pod numer alarmowy na Autostradzie Wielkopolskiej. Do CZA spływają też alerty drogowe i zgłoszenia kolizji lub wypadków.

  • Czasem odbieramy kilkadziesiąt zgłoszeń dziennie. Od początku roku przeprowadziliśmy już ponad 400 godzin rozmów. Mamy bardzo dużo historii, które zakończyły się happy endem Choćby ta z paszportami zostawionymi na jednym z przyautostradowych parkingów przez podróżnych wracających z zagranicy, a które dzięki nam i kolegom z patrolu udało się szybko odnaleźć i przekazać właścicielom – mówi Krzysztof Golis, kierownik Centrum Zarządzania Autostradą.

Patrole Autostradowe na Autostradzie Wielkopolskiej

Pan Krzysztof, tak jak pozostali pracownicy CZA, ma do dyspozycji nowoczesny system zarządzania ruchem, centralę radiową, telefoniczną, system kolumn alarmowych SOS i inne urządzenia do zbierania informacji rozmieszczone wzdłuż całej Autostrady Wielkopolskiej. To dzięki działaniom pracowników CZA kierowcy mogą liczyć na szybką pomoc, wiedzą też jaka jest sytuacja na trasie, czy ruch odbywa się płynnie .

Patrzą na to, czego inni kierowcy nie widzą

Patrolowcy przez 24 godziny na dobę sprawdzają sytuację na autostradzie. Ich zadaniem jest sprawna i profesjonalna obsługa wszystkich nieprzewidzianych zdarzeń i pomoc podróżnym w bezpiecznym dotarciu do celu. Rocznie wozy patrolowe i interwencyjne pokonują ponad 2 miliony km.

Podczas zmiany, pracownicy patroli autostradowych wykonują objazdy kontrolne. Są w każdym punkcie Autostrady Wielkopolskiej co 2 godziny w ciągu dnia i co 4 godziny w nocy. Kiedy potrzebna jest pomoc, docierają na miejsce zdarzenia w ok. 15 minut. W razie wypadku czy kolizji zabezpieczają auta i pasażerów oraz miejsce zdarzenia. Ściśle współpracują z odpowiednimi służbami.

Liczy się każda minuta - patrole autostradowe

Podczas objazdu pracownicy zabezpieczenia autostrady sprawdzają stan drogi - oznakowanie pionowe i poziome, bariery, bramy serwisowe i ogrodzenia. Każde odchylenie od normy może być niebezpieczne dla podróżnych, dlatego tak ważna jest ciągła kontrola i szybka interwencja.

Sprawdzamy także stan techniczny MOP, zbieramy z jezdni niebezpieczne przedmioty. Nawet kawałek opony może być zagrożeniem dla innych użytkowników ruchu. Jeśli znaleziony na trasie przedmiot jest większy, przekazujemy informacje do CZA i przyjeżdżają po niego koledzy z interwencji – mówi Mariusz Miliński, pracownik patrolu OUA Kotowo.

Mariusz Miliński – patrolowiec na trasie Komorniki-Września
Źródło zdjęć: © Materiały partnera
Mariusz Miliński – patrolowiec na trasie Komorniki-Września

Serwis i warsztat na miejscu

Samochody patrolowe, pozostając ciągle w ruchu, są bardzo mocno eksploatowane. W ciągu doby pokonują łącznie ok. 5500 km. Aby patrole mogły realizować swoje zadania, sprzęt musi być zawsze w 100% sprawny. Co tydzień wszystkie auta przechodzą więc generalny przegląd techniczny.

Podczas przeglądu bieżącego wymieniamy szybko zużywające się części i płyny eksploatacyjne. Stale monitorujemy stan techniczny naszych pojazdów. Jeśli auto wymaga bardziej zaawansowanej ingerencji, np. zapala się kontrolka komputera pokładowego lub skrzyni biegów, samochód przekazywany jest do serwisu. Oprócz samochodów patrolowych w naszym warsztacie mamy pod opieką ponad 130 innych sprzętów i urządzeń: kosiarki, koparki, ciężarówki, solarki, które również serwisujemy, by były gotowe do akcji – tłumaczy Andrzej Czechowski, kierownik warsztatu OUA Kotowo, jednego z 5 znajdujących się na Autostradzie Wielkopolskiej.

Andrzej Czechowski – Mistrz Warsztatu
Źródło zdjęć: © Materiały partnera
Andrzej Czechowski – Mistrz Warsztatu

Autostrada Wielkopolska to 255 km odcinek A2 pomiędzy Świeckiem a Koninem. W tym 16 kilometrowej, trzypasmowej obwodnicy Poznania między węzłami Poznań Zachód i Poznań Krzesiny. Jest jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w kraju. Średnio w ciągu roku korzysta z niej 9 milionów pojazdów, które o każdej porze dnia i nocy mogą liczyć na wsparcie pracowników Autostrady Eksploatacji.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)