Volvo łagodzi strategię. Nie tylko pełna elektryfikacja
Jeszcze niedawno przedstawiciele Volvo zarzekali się, że nie sprzedadzą ani jednego auta spalinowego po 2030 roku. Wszystko jednak wskazuje, że Szwedzi będą musieli złagodzić swoją strategię.
26.07.2024 11:25
Jeśli chodzi o elektryfikację, Volvo od początku mówiło zdecydowanym głosem. Celem marki, ogłoszonym już kilka lat temu było całkowite przejście na auta zasilane prądem nie później niż w 2030 roku.
Dyrektor ds. handlowych Volvo Bjorn Annwall, potwierdził strategię w zeszłorocznym wywiadzie udzielonym serwisowi "Automotive News Europe". Zdecydowanie podkreślił kierunek stwierdzając, że "nie ma żadnych jeśli, żadnych ale". Cóż, wygląda na to, że "jeśli" i "ale" nadeszły szybciej niż przewidywano.
Przybrały postać zauważalnych spadków sprzedaży na kluczowych rynkach, takich jak Chiny i USA. Straty skłaniają Volvo do ponownego przemyślenia strategii, czego wyrazem są słowa szefa marki, Jima Rowana, wypowiedziane podczas kwartalnego podcastu dla inwestorów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Rowan stwierdził, że jest "wielkim zwolennikiem napędu elektrycznego", który nazwał lepszą technologią niż silnik spalinowy. Przyznał jednak, że "potrzeba czasu, by połączyć różne części świata w pełnej elektryfikacji" i pozytywnie wypowiedział się o hybrydach - "tworzą solidny pomost dla klientów, którzy nie są gotowi na przejście na pełną elektryfikację.(...) Pozostają bardzo popularne, więc będziemy nadal inwestować w tę ofertę."
Chcą tego nie tylko klienci, ale i dealerzy, którzy twierdzą, że nie przetrwają bez napędu spalinowego. Placówki Volvo w USA chcą sprzedawać hybrydy znacznie dłużej niż do końca dekady. "Będziemy musieli, albo zginiemy" — mówi anonimowy dealer w rozmowie z "Automotive News Europe".
"Nie ma znaczenia, ile [pojazdów elektrycznych] chce wyprodukować branża" — powiedział inny dealer. "Nie można narzucić pojazdów elektrycznych rynkowi, który ich nie chce".
W okresie od stycznia do czerwca 2024 roku sprzedaż elektrycznych modeli XC40 i C40 spadła w USA aż o 74 proc. W odpowiedzi Volvo zmniejszyło podaż aut na prąd, wysyłając do dealerów więcej hybryd. Czas pokaże, czy podobnie będzie w przyszłych miesiącach.