To już przesada – Hamann Panamera Turbo Cyrano (2012)
Hamann nie od dziś ma problemy z zachowaniem dobrego gustu podczas projektowania zestawów stylistycznych, ale wersja Cyrano to już naprawdę przesada. Na swoją obronę tuner ma ponad 600-konny silnik w Panamerze.
24.07.2012 | aktual.: 12.10.2022 16:52
Cyrano to rozwinięcie wersji Paragon promowanej w zeszłym roku przez firmę Hamann. Pakiet dotyczy Porsche Panamery Turbo i obejmuje nie tylko tuning optyczny, ale również mechaniczny.
Porsche Panamera to auto o specyficznej stylistyce, która nie każdemu przypadnie do gustu. Również modyfikacje tego samochodu nie są proste, bo łatwo zepsuć wygląd luksusowego Porsche, czego przykładem jest Cyrano.
Lista zmian optycznych jest bardzo długa i w zasadzie oprócz dachu i przednich drzwi obejmuje każdą część karoserii. Tylne drzwi są co prawda też seryjne, ale naklejono na nie nakładki poszerzające tylne błotniki (auto jest szersze o 60 mm).
Przedni i tylny zderzak wyglądają zupełnie inaczej niż w aucie seryjnym. Co więcej, tylny zderzak opada bardzo nisko, przez co można odnieść wrażenie, że Panamera waży więcej niż w rzeczywistości.
Pozostałe nowe części to poszerzenia przednich błotników, listwy założone na progi, podziurawiona jak ser szwajcarski pokrywa silnika oraz spore skrzydło na klapie bagażnika.
Elementem łączącym zmiany stylistyczne z mechanicznymi są koła. 18-calowe seryjne felgi Hamann zastąpił swoimi 22-calowymi o szerokości 9,5” z przodu i 11,0” z tyłu. Na przednich kołach są opony 265/30 R 22, a na tylnych 305/25 R 22.
Wyposażone w zawieszenie pneumatyczne Porsche Panamera Turbo zostało obniżone nie tylko optycznie (za pomocą spojlerów), ale także mechanicznie o 30 mm. Odpowiada za to moduł elektroniczny.
Dzięki nowemu oprogramowaniu centralnej jednostki sterującej oraz sportowemu układowi wydechowemu, którego zakończenie dwiema centralnie umieszczonymi rurami nie wygląda specjalnie atrakcyjnie, moc silnika wzrosła o ponad 100 KM, a jego moment obrotowy o 170 Nm. Oznacza to, że 4,8-litrowa V-ósemka z dwiema turbosprężarkami ma 603 KM mocy maksymalnej i 870 Nm momentu obrotowego dostępne w przedziale 2250-4500 obr./min.
Ważąca ponad 2 tony Panamera przyspiesza teraz do 100 km/h w 3,90 s (z pakietem Sport Chrono w 3,70 s), z kolei do 200 km/h rozpędza się w 12,40 s (ze Sport Chrono w 12,30 s). Prędkość maksymalna została podniesiona z 303 do 315 km/h.
Hamann proponuje też wyłożenie wnętrza Porsche skórą, Alcantarą[sup]®[/sup] i aluminium.
Nie wiadomo, jak grubym portfelem trzeba dysponować, żeby można było sobie pozwolić na taki tuning Panamery Turbo, ale moim zdaniem jakkolwiek tani tuning oferowany przez Hamanna by był, nie warto. No, chyba że dla samych modyfikacji technicznych.
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup, M48.70
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 4806 cmsup3/sup
- Doładowanie: dwie turbosprężarki
- Moc maksymalna: 603 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 125,47 KM/l (seryjny – 104,04 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 870 Nm przy 2250-4500 obr./min
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa PDK
- Typ napędu: na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 390 mm
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 360 mm
- Koła przednie: 9,5 x 22″
- Koła tylne: 11,0 x 22″
- Opony przednie: 265/30 R 22
- Opony tylne: 305/25 R 22
Masy i wymiary:
- Masa własna: 2045 kg
- Stosunek masy do mocy: 3,39 kg/KM (seryjny – 4,09 kg/KM)
- Długość: 4970 mm
- Szerokość: 1991 mm (+ 60 mm)
- Wysokość: 1388 mm (- 30 mm)
- Rozstaw osi: 2920 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,70 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 12,30 s
- Prędkość maksymalna: 315 km/h
Źródło: WCF