Wielka turystyka – TechArt Panamera Turbo GrandGT (2010)

Na początku 2010 roku słynny tuner z miejscowości Leonberg przedstawił projekt pakietu tuningowego o nazwie Concept One dla Porsche Panamery Turbo. Pod koniec roku TechArt wypuścił pierwszy produkcyjny egzemplarz luksusowego Porsche - GrandGT. Przyjrzyjmy się temu autu z bliska.

Obraz
Olgierd Lachowski

Na początku 2010 roku słynny tuner z miejscowości Leonberg przedstawił projekt pakietu tuningowego o nazwie Concept One dla Porsche Panamery Turbo. Pod koniec roku TechArt wypuścił pierwszy produkcyjny egzemplarz luksusowego Porsche - GrandGT. Przyjrzyjmy się temu autu z bliska.

Obraz

Dostępny dla każdego chętnego posiadacza grubego portfela GrandGT wizualnie niczym nie różni się od Concept One. Styliści TechArt nie żałowali Panamerze spojlerów i różnego rodzaju zmieniających wygląd dodatków.

Z przodu znajduje się zupełnie odmienny zderzakospojler, który nie tylko wygląda inaczej niż oryginalny, ale też ma za zadanie kierować odpowiednio przez swoje otwory powietrze chłodzące silnik i hamulce.

Aby po ochłodzeniu jednostki napędowej rozgrzany gaz był w stanie swobodnie opuścić okolicę silnika, zmieniono maskę na nową z otworami wylotowymi. Przednie błotniki otrzymały nakładki poszerzające, które płynnie przechodzą w listwy progowe. Z kolei te, równie płynnie, zmieniają się w poszerzenia tylnych błotników.

Obraz

Inny jest także tylny zderzak. Ta część chyba najsłabiej wyszła projektantom. Element jest duży, a po zamontowaniu w samochodzie sprawia wrażenie, jakby auto było bardzo ciężkie w tylnej części. Nad wyglądu zderzaka styliści powinni popracować.

Na pokrywie bagażnika znalazło się miejsce na sporych rozmiarów spojler z zestawu Aero II, którego zadaniem jest zwiększanie docisku tylnej osi do jezdni. Zapewne informacje TechArta dotyczące zadań aerodynamicznych spojlera nie są przechwałkami, bo tuner słynie z projektowania pakietów spojlerów bardzo dobrze dociskających wozy do jezdni.

Firma tuningowa z Leonberg zadała sobie też trud zaprojektowania drobniejszych detali podkreślających prezencję Porsche. Są to na przykład nakładki na przednie i tylne światła, czy charakterystyczne, owalne „zlepione” końcówki rur wydechowych.

Obraz

Zarówno jakość wykonania, jak i materiały zastosowane przez TechArta nie budzą najmniejszych zastrzeżeń. Każda część jest wykonana z mieszanki włókna szklanego i poliuretanu.

Zastosowanie nakładek na błotniki spowodowało, że samochód jest o 50 mm szerszy z przodu i aż 90 mm z tyłu.

W ramach uzupełnienia zmian w wyglądzie mechanicy zainstalowali nowe koła. Dostępne są felgi Formula III o średnicach od 20 do 22”. W tym egzemplarzu wykorzystano obręcze o średnicy 22” i szerokości 9,5” z przodu oraz 11,0” z tyłu. Przenoszące moc na asfalt opony 265/30 na kołach przednich i 305/25 na kołach tylnych wyprodukowała firma Continental.

Seryjna Panamera Turbo na żywo wygląda znacznie lepiej niż na fotografiach. Ciekawe czy TechArt również prezentuje się lepiej w bezpośrednim kontakcie niż na zdjęciach?

Nie tylko modyfikacjami wyglądu to Porsche stoi, a właściwie jeździ. Pneumatyczne zawieszenie zostało nieco obniżone za sprawą nowego sterownika.

Również inny sterownik zarządza silnikiem. Nowy dlatego, że TechArt zastosował pakiet TA 070/T1, w którego skład wchodzą dwie nowe turbosprężarki. Oryginalne urządzenia ładują z ciśnieniem 0,6 bara, jeśli zaś auto ma pakiet Sport Chrono, ciśnienie jest podniesione do 0,83, natomiast „turbiny” TechArta pracują z ciśnieniem 1,0 bara.

Obraz

Wraz z innymi modyfikacjami, jak sportowe filtry powietrza czy nowy układ wydechowy, turbosprężarki zapewniają moc o 80 KM większą niż w samochodzie fabrycznym. Testujący to auto dziennikarze zauważali, że choć nie można powiedzieć, aby poniżej 2500 obr./min silnik był ospały, to 4,8-litrowy motor V8 najwięcej daje z siebie między 2500 a 5800 obr./min. Maksymalne 580 KM przypada 5350 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy jest równie imponujący jak moc i wynosi 831 Nm przy 3200 obr./min. Maksymalne bezpieczne obroty wału korbowego to 6600 obr./min.

Obraz

Dzięki sporej mocy, napędowi na wszystkie koła oraz dwusprzęgłowej, zautomatyzowanej skrzyni biegów PDK GrandGT od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,70 s, czyli o 0,50 s szybciej od seryjnego Porsche. 200 km/h na liczniku pojawia się po 12,50 s. Prędkość maksymalna wynosi 315 km/h.

Auto o imponujących osiągach wymaga również porządnych hamulców. W tym przypadku wystarcza zestaw fabrycznych ceramicznych tarcz PCCB o średnicy 410 mm z przodu i 350 mm z tyłu. Przednie zaciski mają 6 tłoczków, a 4-tłoczkowe są zaciski tylne.

Obraz

Równie wiele pracy, co w nadwozie i mechanikę auta, pracownicy tunera włożyli we wnętrze wozu. W kabinie dominują dwa materiały: Alcantara[sup]®[/sup] i włókno węglowe. Tę pierwszą odnajdziemy praktycznie wszędzie począwszy od deski rozdzielczej przez tunel środkowy, przednie i tylne fotele, aż po boczki drzwi. Podobnie jest z kompozytem węglowym, którego brak w zasadzie jedynie na siedzeniach.

Znudzone osoby podróżujące z tyłu (o ile można się nudzić w Porsche – nawet z tyłu) mogą liczyć na rozrywkę w postaci filmów wyświetlanych na podwieszonym pod sufitem monitorze o przekątnej 10,2 cala. Jako uzupełnienie ekranu dołączone są słuchawki (chyba po to, żeby nie rozpraszać kierowcy).

Koszty przygotowania tego samochodu są z pewnością ogromne – niestety TechArt nie podaje ceny tuningu.

Obraz

Dobra wiadomość dla zainteresowanych jest taka, że we wrześniu na salonie we Frankfurcie ma się pojawić wersja GrandGT z silnikiem o mocy aż 690 KM i momencie obrotowym 950 Nm(!). To będzie dopiero jazda…

Dane techniczne


  • Typ: V8
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4806 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 580 KM przy 5350 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 120,68 KM/l (seryjny – 104,04 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 831 Nm przy 3200 obr./min
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa PDK
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Hamulce i koła:


  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne PCCB, średnica 410 mm, 6-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne PCCB, średnica 350 mm, 4-tłoczkowe zaciski
  • Koła przednie: 9,5 x 22″
  • Koła tylne: 11,0 x 22″
  • Opony przednie: 265/30 R 22 ContiSportContact 3
  • Opony tylne: 305/25 R 22 ContiSportContact 3

Masy i wymiary:


  • Masa własna: 2045 kg
  • Stosunek masy do mocy: 3,53 kg/KM (seryjny – 4,09 kg/KM)
  • Długość: 4970 mm
  • Szerokość: 2021 mm
  • Rozstaw osi: 2920 mm

Osiągi:


  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,70 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 12,50 s
  • Prędkość maksymalna: 315 km/hblock position=\inside7808/block

Źródło: europeancarweb

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy