Wielka turystyka – TechArt Panamera Turbo GrandGT (2010)
Na początku 2010 roku słynny tuner z miejscowości Leonberg przedstawił projekt pakietu tuningowego o nazwie Concept One dla Porsche Panamery Turbo. Pod koniec roku TechArt wypuścił pierwszy produkcyjny egzemplarz luksusowego Porsche - GrandGT. Przyjrzyjmy się temu autu z bliska.
10.06.2011 | aktual.: 12.10.2022 16:43
Na początku 2010 roku słynny tuner z miejscowości Leonberg przedstawił projekt pakietu tuningowego o nazwie Concept One dla Porsche Panamery Turbo. Pod koniec roku TechArt wypuścił pierwszy produkcyjny egzemplarz luksusowego Porsche - GrandGT. Przyjrzyjmy się temu autu z bliska.
Dostępny dla każdego chętnego posiadacza grubego portfela GrandGT wizualnie niczym nie różni się od Concept One. Styliści TechArt nie żałowali Panamerze spojlerów i różnego rodzaju zmieniających wygląd dodatków.
Z przodu znajduje się zupełnie odmienny zderzakospojler, który nie tylko wygląda inaczej niż oryginalny, ale też ma za zadanie kierować odpowiednio przez swoje otwory powietrze chłodzące silnik i hamulce.
Aby po ochłodzeniu jednostki napędowej rozgrzany gaz był w stanie swobodnie opuścić okolicę silnika, zmieniono maskę na nową z otworami wylotowymi. Przednie błotniki otrzymały nakładki poszerzające, które płynnie przechodzą w listwy progowe. Z kolei te, równie płynnie, zmieniają się w poszerzenia tylnych błotników.
Inny jest także tylny zderzak. Ta część chyba najsłabiej wyszła projektantom. Element jest duży, a po zamontowaniu w samochodzie sprawia wrażenie, jakby auto było bardzo ciężkie w tylnej części. Nad wyglądu zderzaka styliści powinni popracować.
Na pokrywie bagażnika znalazło się miejsce na sporych rozmiarów spojler z zestawu Aero II, którego zadaniem jest zwiększanie docisku tylnej osi do jezdni. Zapewne informacje TechArta dotyczące zadań aerodynamicznych spojlera nie są przechwałkami, bo tuner słynie z projektowania pakietów spojlerów bardzo dobrze dociskających wozy do jezdni.
Firma tuningowa z Leonberg zadała sobie też trud zaprojektowania drobniejszych detali podkreślających prezencję Porsche. Są to na przykład nakładki na przednie i tylne światła, czy charakterystyczne, owalne „zlepione” końcówki rur wydechowych.
Zarówno jakość wykonania, jak i materiały zastosowane przez TechArta nie budzą najmniejszych zastrzeżeń. Każda część jest wykonana z mieszanki włókna szklanego i poliuretanu.
Zastosowanie nakładek na błotniki spowodowało, że samochód jest o 50 mm szerszy z przodu i aż 90 mm z tyłu.
W ramach uzupełnienia zmian w wyglądzie mechanicy zainstalowali nowe koła. Dostępne są felgi Formula III o średnicach od 20 do 22”. W tym egzemplarzu wykorzystano obręcze o średnicy 22” i szerokości 9,5” z przodu oraz 11,0” z tyłu. Przenoszące moc na asfalt opony 265/30 na kołach przednich i 305/25 na kołach tylnych wyprodukowała firma Continental.
Seryjna Panamera Turbo na żywo wygląda znacznie lepiej niż na fotografiach. Ciekawe czy TechArt również prezentuje się lepiej w bezpośrednim kontakcie niż na zdjęciach?
Nie tylko modyfikacjami wyglądu to Porsche stoi, a właściwie jeździ. Pneumatyczne zawieszenie zostało nieco obniżone za sprawą nowego sterownika.
Również inny sterownik zarządza silnikiem. Nowy dlatego, że TechArt zastosował pakiet TA 070/T1, w którego skład wchodzą dwie nowe turbosprężarki. Oryginalne urządzenia ładują z ciśnieniem 0,6 bara, jeśli zaś auto ma pakiet Sport Chrono, ciśnienie jest podniesione do 0,83, natomiast „turbiny” TechArta pracują z ciśnieniem 1,0 bara.
Wraz z innymi modyfikacjami, jak sportowe filtry powietrza czy nowy układ wydechowy, turbosprężarki zapewniają moc o 80 KM większą niż w samochodzie fabrycznym. Testujący to auto dziennikarze zauważali, że choć nie można powiedzieć, aby poniżej 2500 obr./min silnik był ospały, to 4,8-litrowy motor V8 najwięcej daje z siebie między 2500 a 5800 obr./min. Maksymalne 580 KM przypada 5350 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy jest równie imponujący jak moc i wynosi 831 Nm przy 3200 obr./min. Maksymalne bezpieczne obroty wału korbowego to 6600 obr./min.
Dzięki sporej mocy, napędowi na wszystkie koła oraz dwusprzęgłowej, zautomatyzowanej skrzyni biegów PDK GrandGT od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,70 s, czyli o 0,50 s szybciej od seryjnego Porsche. 200 km/h na liczniku pojawia się po 12,50 s. Prędkość maksymalna wynosi 315 km/h.
Auto o imponujących osiągach wymaga również porządnych hamulców. W tym przypadku wystarcza zestaw fabrycznych ceramicznych tarcz PCCB o średnicy 410 mm z przodu i 350 mm z tyłu. Przednie zaciski mają 6 tłoczków, a 4-tłoczkowe są zaciski tylne.
Równie wiele pracy, co w nadwozie i mechanikę auta, pracownicy tunera włożyli we wnętrze wozu. W kabinie dominują dwa materiały: Alcantara[sup]®[/sup] i włókno węglowe. Tę pierwszą odnajdziemy praktycznie wszędzie począwszy od deski rozdzielczej przez tunel środkowy, przednie i tylne fotele, aż po boczki drzwi. Podobnie jest z kompozytem węglowym, którego brak w zasadzie jedynie na siedzeniach.
Znudzone osoby podróżujące z tyłu (o ile można się nudzić w Porsche – nawet z tyłu) mogą liczyć na rozrywkę w postaci filmów wyświetlanych na podwieszonym pod sufitem monitorze o przekątnej 10,2 cala. Jako uzupełnienie ekranu dołączone są słuchawki (chyba po to, żeby nie rozpraszać kierowcy).
Koszty przygotowania tego samochodu są z pewnością ogromne – niestety TechArt nie podaje ceny tuningu.
Dobra wiadomość dla zainteresowanych jest taka, że we wrześniu na salonie we Frankfurcie ma się pojawić wersja GrandGT z silnikiem o mocy aż 690 KM i momencie obrotowym 950 Nm(!). To będzie dopiero jazda…
Dane techniczne
- Typ: V8
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 4806 cmsup3/sup
- Doładowanie: Dwie turbosprężarki
- Moc maksymalna: 580 KM przy 5350 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 120,68 KM/l (seryjny – 104,04 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 831 Nm przy 3200 obr./min
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa PDK
- Typ napędu: Na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne PCCB, średnica 410 mm, 6-tłoczkowe zaciski
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne PCCB, średnica 350 mm, 4-tłoczkowe zaciski
- Koła przednie: 9,5 x 22″
- Koła tylne: 11,0 x 22″
- Opony przednie: 265/30 R 22 ContiSportContact 3
- Opony tylne: 305/25 R 22 ContiSportContact 3
Masy i wymiary:
- Masa własna: 2045 kg
- Stosunek masy do mocy: 3,53 kg/KM (seryjny – 4,09 kg/KM)
- Długość: 4970 mm
- Szerokość: 2021 mm
- Rozstaw osi: 2920 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,70 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 12,50 s
- Prędkość maksymalna: 315 km/hblock position=\inside7808/block
Źródło: europeancarweb