Mniejszy Moby Dick – Edo Competition Panamera Turbo S (2012)
W zeszłym roku Edo Competition pokazało Panamerę Turbo w 750-konnej wersji Moby Dick. Minął rok i obecnie tuner ten chwali się nieco słabszą odmianą modelu Panamera Turbo S.
05.02.2012 | aktual.: 07.10.2022 18:59
Chyba największą różnicą miedzy starszym i zupełnie nowym wozem jest wygląda. Moby Dick rzucał się dość mocno w oczy, bo miał zainstalowany pakiet spojlerów. Fabryczna Panamera Turbo S, choć nie jest autem, koło którego przechodzi się obojętnie, w porównaniu z Moby Dickiem wygląda skromniej. Skromniej prezentuje się także nowy wóz Edo, którego wygląd nie odbiega od seryjnego samochodu.
Jedynymi wizualnymi różnicami między Porsche a Edo są nowe koła o średnicy 22” z oponami 265/30 R 22 z przodu i 305/25 R 22 z tyłu, a także naklejki na boku nadwozia. Na szczęście na modyfikacjach optycznych nie skończyło się.
Mechanicy włożyli pod maskę wozu inny moduł zarządzający pracą zawieszenia, dzięki czemu Panamera jest niższa o 30 mm. Hamulce pozostały bez zmian.
Najwięcej ulepszeń można odnaleźć pod maską auta. Gdy Panamera Turbo S opuszcza bramy fabryki, dysponuje mocą 550 KM dostępną przy 6000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 800 Nm w przedziale 2500-4000 obr./min. To wszystko z 8-cylindrowego widlastego motoru o objętości skokowej 4,8 l, który jest „poganiany” przez dwie turbosprężarki.
W aucie przerobionym przez Edo Competition pierwszymi wymienionymi mechanizmami były obie turbosprężarki. Poza nimi inne są kolektory wydechowe i układ wylotowy zaopatrzony w sportowe konwertery katalityczne i takie same tłumiki oraz oprogramowanie jednostki napędowej. Modyfikacje przyniosły efekt w postaci mocy wynoszącej teraz 700 KM przy 6500 obr./min i momentu obrotowego na poziomie 880 Nm przy 2500-5200 obr./min.
Tak duża różnica w parametrach seryjnego i podkręconego motoru ma rzecz jasna odzwierciedlenie w osiągach Porsche. Od 0 do 100 km/h auto rozpędza się w 3,50 s, do 200 km/h w 11,40 s, a prędkość maksymalna Panamery jest elektronicznie ograniczona do 340 km/h.
Ile to wszystko kosztuje? Tego ekipa Edo nie podaje.
Dane techniczne
- Typ: V8
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 4806 cmsup3/sup
- Doładowanie: dwie turbosprężarki
- Moc maksymalna: 700 KM przy 6500 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 145,65 KM/l (seryjny – 114,44 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 880 Nm przy 2500-5200 obr./min
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa PDK
- Typ napędu: na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 390 mm
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 360 mm
- Koła przednie: 22″
- Koła tylne: 22″
- Opony przednie: 265/30 R 22
- Opony tylne: 305/25 R 22
Masy i wymiary:
- Masa własna: 2070 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,96 kg/KM (seryjny – 3,76 kg/KM)
- Długość: 4970 mm
- Szerokość: 1931 mm
- Wysokość: 1388 mm (- 30 mm)
- Rozstaw osi: 2920 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,50 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 11,40 s
- Prędkość maksymalna: ograniczona do 340 km/hblock position=\inside6486/block
Źródło: Edo Competition