Luksusowa rakieta – Edo Competition Panamera Turbo Moby Dick (2011)
Kto zbudował najmocniejszą Panamerę? Sportec? Nie, Sportec ma tylko 575 KM. Mansory? Też nie, on ma 690 KM. Najmocniejszą Panamerę przygotowało Edo Competition – ma 750 KM!
21.01.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:12
Nim jeszcze Panamera debiutowała na rynku, w jednym z czasopism przeczytałem, że będzie to samochód bardzo dobry, albo bardzo słaby, ale na pewno nie nijaki. Dziennikarz twierdził, że inżynierowie Porsche nie mają doświadczenia w budowie takich samochodów, co z jednej strony może utrudniać konstruowanie, a z drugiej ułatwić je, bo mogą puścić wodze fantazji.
Ostatecznie wszystko się Porsche udało i jedyne na co narzekali niektórzy, to wygląd. Trzeba jednak przyznać, że Porsche nikogo tym nie zaskoczyło, bo nim Panamera zadebiutowała w prasie i Internecie pojawiło się mnóstwo wizualizacji dość bliskich rzeczywistemu wyglądowi auta. Dzięki swojej charakterystycznej prezencji Panamera będzie jednak z pewnością zapamiętana na długo.
Wnętrze (jak to w samochodach tej klasy) jest wyposażone luksusowo i ma (co nie jest powszechne aż tak bardzo) cztery miejsca. Mimo wielości przycisków wokół miejsca kierowcy, testujący dziennikarze nie narzekali na to, że nie mogą połapać się w ich obsłudze.
Do wyboru jest kilka wersji auta z różnymi silnikami i napędem, na których szczycie znajduje się Panamera Turbo. Pod maską znajduje się 4,8-litrowy silnik V8 z bezpośrednim wtryskiem paliwa i dwiema turbosprężarkami wytwarzający moc 500 KM (z Powerkit – 540 KM) przy 6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy o wartości 700 Nm w przedziale od 2250 do 4500 obr./min.
Choć to Porsche do lekkich nie należy (waży 2045 kg), to w żadnym razie nie jest ociężałe. Zautomatyzowana dwusprzęgłowa skrzynka PDK o siedmiu przełożeniach i napęd na wszystkie „łapy” sprawiają, że Panamera Turbo 100 km/h ma na liczniku już po 4,20 s, a przyspieszanie kończy się, gdy prędkościomierz wskaże 303 km/h.
Edo Competition, które zajmuje się autami zarówno sportowymi, jak i luksusowymi już dawno podjęło się prac nad Panamerą Turbo. Już w zeszłym roku na torze Nardò śmigało lekko podkręcone Porsche. Wtedy 540-konnej Panamerze zmierzono 305 km/h. Potem przyszło większe wyzwanie. Pojawił się klient, który zażyczył sobie, żeby jego auto było naj…
Pod „nóż” specjalistów z Ahlen trafiła również Panamera w wersji Turbo. Celem prac był kompleksowy tuning począwszy od nadwozia, przez wnętrze, aż po silnik i osprzęt. Ale po kolei…
Na życzenie właściciela Edo Competition zainstalowało pakiet spojlerów pochodzący z firmy Mansory (znanej głównie z optycznie „wiejskiego” tuningu drogich samochodów). Stało się tak dlatego, że Edo nie zaprojektowało swojego zestawu dla Panamery, jak zresztą do większości swoich aut. Tak jak w przypadku seryjnego Porsche, tak i teraz można wiele pisać o wyglądzie, bo na pewno nie każdemu auto się spodoba. Mnie osobiście nie podoba się boczna linia tylnego zderzaka - jest poprowadzona tak nisko, że Panamera wygląda na cięższą niż jest w rzeczywistości. Błotniki szczelnie wypełnione są dużymi kołami z 22-calowymi felgami.
Po otwarciu drzwi oczom ukazuje się kabina wyłożona najwyższej jakości skórami w kolorze czarnym i kremowym, drewnem o wzorze przypominającym ten zastosowany w Brabusie S 600 S V12 R 6.3 Biturbo 800 oraz aluminium. Absolutnie niepraktyczny zestaw kolorystyczny wygląda doskonale. O utrzymanie wnętrza w czystości właściciel martwić się nie musi, bo na pewno go stać, żeby choćby codziennie płacić za jego gruntowne czyszczenie.
Ani tuning nadwozia, ani wnętrza nie były dla klienta tak ważne jak przerobienie silnika. Również w tym przypadku zespół Edo Karabegovica pokazał na co go stać. Zmodyfikowano oprogramowanie centralnej jednostki sterującej oraz przeprojektowano układ wydechowy. Ten drugi nie tylko ma znacznie mniejsze opory wewnętrzne niż fabryczny „wydech”, ale według tunera brzmi dużo lepiej niż seryjne urządzenie. Ingerencja w elektronikę (czyli z pewnością podniesienie ciśnienia doładowania turbosprężarek) i zmieniony układ wylotowy zaowocowały przyrostem mocy o 250 KM(!), czyli o połowę tego, czym Panamera dysponowała.
Obecnie auto dysponuje 750 KM, które są dostępne o 600 obr./min wyżej niż w normalnej Panamerze Turbo. Maksymalny moment obrotowy wystrzelił do wartości 900 Nm w zakresie od 2800 do 5500 obr./min. Za większą mocą idzie większa prędkość maksymalna, którą przezornie ograniczono do 340 km/h. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h określane jest na „poniżej 4 sekund”.
Nie wiadomo ile kosztował właściciela cały proces tuningu, ale można się spodziewać, że bardzo dużo.
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: V8
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 4806 cmsup3/sup
- Doładowanie: Dwie turbosprężarki
- Moc maksymalna: 750 KM przy 6600 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 156,06 KM/l (seryjny – 104,04 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 900 Nm przy 2800-5500 obr./min
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa PDK
- Typ napędu: Na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 390 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 360 mm
- Koła przednie: 22″
- Koła tylne: 22″
Masy i wymiary:
- Masa własna: 2045 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,73 kg/KM (seryjny – 4,09 kg/KM)
- Długość: 4970 mm
- Szerokość: 1931 mm
- Rozstaw osi: 2920 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: Poniżej 4,00 s
- Prędkość maksymalna: Ograniczona do 340 km/h
Źródło: edo