Aktualizacja - Gemballa Panamera Turbo Mistrale (2012)
W kwietniu zeszłego roku w palecie modelowej Gemballi pojawiła się superszybka i luksusowa Mistrale opracowana na bazie Panamery Turbo. W tym roku w Genewie tuner przedstawił ten wóz po subtelnych zmianach.
02.04.2012 | aktual.: 07.10.2022 19:29
Zwykłe Porsche Panamera w rzeczywistości wygląda lepiej niż na zdjęciach. Pozostaje mieć nadzieję, że Gemballa Mistrale podlega tej samej zasadzie, bo nie ulega wątpliwości, że na fotografiach to auto prezentuje się kontrowersyjnie.
O ile do przodu nie można się przyczepić, to z tyłem wozu sytuacja ma się zupełnie inaczej. Z każdej strony auto zostało mocno zmienione, ale przód chyba wygląda najlepiej. Front samochodu otrzymał nowy zderzakospojler z wielkimi wlotami powietrza i diodami LED, nową pokrywę silnika z wyraźnymi przetłoczeniami i osłony przednich reflektorów.
Tego na pierwszy rzut oka nie widać, ale zupełnie inaczej wymodelowano błotniki. Nowe są szersze o ponad 60 mm z każdej strony. Dzięki temu rozwiązaniu tunerowi udało się uzyskać wycięcie w bocznej sekcji pojazdu. W zasadzie jest to przetłoczenie, a nie wcięcie. Na początku i końcu tego właśnie przetłoczenia znajdują się wyloty i wloty powietrza. Udało się też ukryć w nim klamki przednich i tylnych drzwi. Gemballa zmodyfikowała też progi, wycinając w nich kolejne otwory.
Do tego momentu wszystko wyglądało całkiem dobrze. Dopiero tył jest całkiem zepsuty. A winne są temu trzy elementy. Po pierwsze optycznie zbyt ciężki tylny zderzak z dyfuzorem, po drugie - malutkie podwójne światła, po trzecie - niebyt udanie uformowany spojler na pokrywie bagażnika. Wydaje mi się, że pozostawienie normalnych tylnych świateł znacznie poprawiłoby prezencję Mistrale.
Wszystkie zmiany karoserii sprawiły, że samochód jest dłuższy o ponad 15 cm i szerszy o około 12 cm. Warto wspomnieć, że nowe części nadwozia są wykonane z włókna węglowego, co pozwoliło na zmniejszenie masy Porsche o 20 kg.
Dzięki nowym błotnikom zaistniała możliwość zamontowania kół z felgami o średnicy 22 cali. Z przodu mają one szerokość 10,0”, a z tyłu 12,0”. Za kontakt z asfaltem odpowiadają opony Pirelli XS Zero Nero o rozmiarze 265/30 (przód) i 315/25 (tył).
W kabinie pasażerskiej pełen przepych. O wrażenie luksusu dbają najwyższej jakości skóra i Alcantara[sup]®[/sup]. Oboma materiałami wykończono wszystko, co się tylko dało. Gdzieniegdzie są aluminiowe wstawki. Prędkościomierz ambitnie wyskalowano do 360 km/h.
Mistrale jest nie tylko zmieniona optycznie, ale też mechanicznie. Samochód otrzymał inne komponenty zawieszenia, dzięki czemu jest niższy o 8 mm. Również układ hamulcowy nie oparł się modyfikacjom. Z przodu zainstalowano 411-milimetrowe, a z tyłu 380-milimetrowe tarcze hamulcowe. Przednie zaciski mają po sześć, a tylne po cztery tłoczki. Hamulce na życzenie Gemballi opracowała renomowana włoska firma Brembo.
Porsche Panamera Turbo ma silnik V8 o objętości skokowej 4,8 l. Motor jest wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa i dwie turbosprężarki, dzięki czemu rozwija moc 500 KM. Seryjna Panamera osiąga dzięki temu prędkość ponad 300 km/h.
To oczywiście za mało dla tunera z Leonberg. Mechanicy Gemballi wymienili obie turbosprężarki, zamontowali sportowy układ wydechowy, wstawili nowe, wydajniejsze wtryskiwacze, zmodyfikowali układ dolotowy i poprawili oprogramowanie modułu sterującego motorem.
W tegorocznym modelu te usprawnienia pozwoliły na osiągnięcie mocy 721 KM przy 6200 obr./min. To o 14 KM mocy więcej, niż udało się inżynierom wycisnąć z jednostki napędowej Porsche jeszcze rok temu. Maksymalny moment obrotowy pozostał bez zmian i wynosi 955 Nm przy 3150 obr./min.
Dzięki użyciu napędu na wszystkie koła Panamera może w pełni korzystać z możliwości silnika. To pełne wykorzystanie przejawia się m.in. w czasie sprintu do setki w 3,60 s lub przyspieszeniu do 200 km/h w 11,10 s. Prędkość maksymalna Mistrale nie jest dokładnie znana, ale przekracza 320 km/h.
Korzystanie z tak potężnej jednostki silnikowej ma swoje odbicie w zużyciu przez nią paliwa. W cyklu mieszanym wóz spala około 18,5 l benzyny na 100 km.
Za każdy egzemplarz limitowanej do 30 sztuk serii Mistrale trzeba zapłacić około aż 580 tys. euro.
Dane techniczne
- Typ: V8
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 4806 cmsup3/sup
- Doładowanie: dwie turbosprężarki
- Moc maksymalna: 721 KM przy 6200 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 150,02 KM/l (seryjny – 104,04 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 955 Nm przy 3150 obr./min
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa PDK
- Typ napędu: na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane Brembo, średnica 411 mm, 6-tłoczkowe zaciski
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane Brembo, średnica 380 mm, 4-tłoczkowe zaciski
- Koła przednie: 10,0 x 22″
- Koła tylne: 12,0 x 22″
- Opony przednie: 265/30 R 22 Pirelli XS Zero Nero
- Opony tylne: 315/25 R 22 Pirelli XS Zero Nero
Masy i wymiary:
- Masa własna: 2025 kg (- 25 mm)
- Stosunek masy do mocy: 2,81 kg/KM (seryjny – 4,09 kg/KM)
- Długość: 5125 mm (+ 155 mm)
- Szerokość: 2055 mm (+ 124 mm)
- Wysokość: 1410 mm (- 8 mm)
- Rozstaw osi: 2920 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,60 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 11,10 s
- Prędkość maksymalna: ponad 320 km/hblock position=\inside6040/block