Kicz doskonały? - Hamann Panamera Turbo Paragon (2011)

Tuż przed salonem frankfurckim niemiecka firma Hamann zaprezentowała swój pomysł na tuning Porsche Panamery. Teraz wóz nie tylko inaczej wygląda, ale ma też sporo więcej mocy. Czy jest doskonały?

Kicz doskonały? - Hamann Panamera Turbo Paragon (2011)
Olgierd Lachowski

19.09.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:19

Tuż przed salonem frankfurckim niemiecka firma Hamann zaprezentowała swój pomysł na tuning Porsche Panamery. Teraz wóz nie tylko inaczej wygląda, ale ma też sporo więcej mocy. Czy jest doskonały?

Nazwę „Paragon” można z angielskiego tłumaczyć jako „wzór doskonałości”. Wygląda na to, że właśnie takie zdanie mają o tej Panamerze jej twórcy, czyli inżynierowie Hamanna.

Tuner postawił przede wszystkim na zmiany stylistyczne, więc samochód znacznie różni się od auta oryginalnego. Tak naprawdę to właśnie styliści Hamanna napracowali się najbardziej, projektując mnóstwo nowych elementów. Oto przegląd zmian.

Obraz

Mówiąc najkrócej - seryjne pozostały tylko drzwi i dach, a reszta jest w mniejszym lub większym stopniu zmieniona. Z przodu auto ma nowy zderzakospojler z wielkimi otworami. W zderzaku tym zamontowano nowe kierunkowskazy i światła pozycyjne, które wyglądają nawet lepiej niż seryjne. Z boku spojlera znajdują się małe otwory.

Inna jest maska silnika, w której nie żałowano różnego rodzaju wlotów i wylotów.

Panamera jest szersza o 60 mm dzięki nakładkom na błotnikach z przodu i z tyłu. W tylnej nakładce są zarówno wloty, jak i wyloty powietrza z tylnych hamulców. Nie zabrakło także nakładki na próg, w której też jest wlot powietrza.

Obraz

Nie mniej niż przód zmienił się tył. Jest nowy, masywny zderzak z dwiema wielkimi końcówkami rur wydechowych o nietypowym kształcie. Powyżej, pod tylnymi światłami, są otwory wylotowe (nie wiem do czego służą), a jeszcze wyżej, na pokrywie bagażnika, znajduje się ogromne skrzydło, które z pewnością zasłania sporo widoku przez tylną szybę.

Napisałem o dużej liczbie różnego rodzaju wlotów i wylotów, ale tak naprawdę to atrapy niczemu niesłużące. To rzeczywiście jest częste, że tunerzy „dziurawią” karoserię tylko po to, żeby samochód lepiej wyglądał. Problem w tym, że te wszystkie otwory w Paragonie (poza tymi w przednim zderzaku) to tak naprawdę atrapy otworów… To zwykłe zagłębienia w dodanych plastikach, które zostały pomalowane bądź oklejone na czarno.

To już trochę przesada. Rozumiem, że nie wszystkie wloty muszą czemuś służyć, ale to już jest jawna kpina z klienta, który na pewno musi słono zapłacić za coś, co nie tylko nie spełnia żadnych funkcji, ale nawet nie udaje, że odgrywa jakąkolwiek rolę.

Obraz

Uzupełnieniem tego śmiesznego pakietu są koła z 22-calowymi felgami. Na te felgi nałożono opony 265/30 R 22 z przodu i 305/25 R 22 z tyłu.

Firma obniżyła auto o 30 mm, stosując nowy zestaw zawieszenia. Nie podano oczywiście dokładnie, o co chodzi, ale po tym, co zaprezentowano w kwestii karoserii, można się spodziewać, że nowy pakiet zawieszenia to po prostu krótsze sprężyny.

Seryjny 500-konny silnik V8 o objętości 4,8 l zyskał 80 KM mocy i 120 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W ich osiągnięciu pomaga nie tylko kompletny układ wydechowy z nowymi reaktorami katalitycznymi i sportowymi tłumikami, ale też inna jednostka sterująca motorem. Prawdopodobnie podniesiono nieco ciśnienie doładowania turbosprężarek.

Wnętrze wozu uszlachetniono dobrej jakości skórami i Alcantarą[sup]®[/sup]. Pojawiły się takie detale jak aluminiowe nakładki na pedały oraz dywaniki z logo Hamanna.

Obraz

Tę jeżdżącą „doskonałość” można zobaczyć na żywo na salonie samochodowym we Frakfurcie. Ciekawe, ile osób da się nabrać na te wszystkie „otwory”.

Dane techniczne

  • Typ: V8, 90supo/sup
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4806 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 580 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 120,68 KM/l (seryjny – 104,04 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 820 Nm
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa PDK
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 390 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 360 mm
  • Koła przednie: 9,5 x 22″
  • Koła tylne: 11,0 x 22″
  • Opony przednie: 265/30 R 22
  • Opony tylne: 305/25 R 22

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 2045 kg
  • Stosunek masy do mocy: 3,53 kg/KM (seryjny – 4,09 kg/KM)
  • Długość: 4970 mm
  • Szerokość: 1991 mm (+ 60 mm)
  • Wysokość: 1388 mm (- 30 mm)
  • Rozstaw osi: 2920 mmblock position=\inside7276/block

Źródło: autoblogautowp (fot)

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)