TechArt Panamera Turbo Aero I (2010) - żeby mocy nie zabrakło

TechArt z Leonbergu, miasta Isdery i Gemballi przestawia Aerokit połączony z Powerkitem do Panamery Turbo.

TechArt Panamera Turbo Aero I (2010) - żeby mocy nie zabrakło
Olgierd Lachowski

27.07.2010 | aktual.: 13.10.2022 13:43

TechArt z Leonbergu, miasta Isdery i Gemballi przestawia Aerokit połączony z Powerkitem do Panamery Turbo.

O Panamerze jest tyle opinii, ilu zainteresowanych tym samochodem. Od skrajnie negatywnych do zachwytu. To, co wzbudza kontrowersje to jej wygląd. Jedni są zdania, że samochód jest paskudny i niepotrzebnie naśladuje 911, a inni mówią, że jest piękny i zawiera się w jednej rodzinie linii Porsche. Powiada się jednak, że lepiej mówić o czymś/kimś źle niż wcale. Dzięki sporom Panamera jest znana na całym świecie.

TechArt Panamera Turbo Aero I - jeszcze bez zmian w silniku

TechArt też jest znany wszystkim miłośnikom tuningu Porsche. To jedna z najlepszych firm w branży. Do tej pory miał groźnego i lepszego rywala w postaci ekipy Uwe Gemballi, ale zagrożenie zniknęło wraz właścicielem konkurencyjnej firmy tonącej w długach w Afryce. Podczas, gdy pan Uwe i milion euro przepadły bez wieści, TechArt działa prężnie.

Panamera Turbo już była u tunera, ale tylko po to, żeby złapać kilka plastików na nadwozie w postaci Aerokitu I. Od teraz Aero I będzie połączony z pakietem zwiększającym moc silnika i nie tylko.

Obraz

Czteromiejscowe Porsche napędzane jest widlastą ‘ósemką’ o objętości 4.8 l. Bezpośredni wtrysk paliwa i doładowanie dwiema turbosprężarkami sprawiają, że silnik dysponuje mocą 500 KM przy 6000 obr./min. i momentem 700 Nm od 2250 do 4500 obr./min. Jeżeli kierowca zażyczył sobie pakietu Sport Chrono, to maksymalny moment obrotowy podniesie się o kolejne 70 Nm w tym samym zakresie. Maksymalne bezpieczne obroty wału korbowego wynoszą 6700 obr./min.

Panowie z TechArta zaaplikowali Panamerze pakiet TA 070/T1. Pod tą nazwą kryje się nowy program sterujący silnikiem. Montaż chipu zajmuje najwyżej kilkadziesiąt minut, a w zamian właściciel dostaje też kilkadziesiąt koni mechanicznych. Dokładnie 80 KM, a więc łącznie pod prawą stopą może mieć do dyspozycji 580 KM. Napisałem ‘może mieć’, bo dodatkowe konie są ‘wypuszczane’ przyciskiem na desce rozdzielczej. Wtedy silnik przechodzi na inny tryb pracy. Ma to swoje zalety w tym, że gdy nie potrzeba nadmiaru ‘pary pod kotłem’, a i tak Panamera Turbo ją ma, to auto spala mniej paliwa. Wciśnięcie przycisku natychmiast zmienia sytuację. Maksymalny moment obrotowy to 830 Nm w zakresie 3200-3600 obr./min.

Za swobodny odpływ spalin odpowiada układ wylotowy ze stali szlachetnej ze sportowymi tłumikami i konwerterami katalitycznymi.

Wszystko to przekłada się na lepsze osiągi. Wygląda to tak, że przyspieszenie do 100 km/h trwa 3.80 s. To szybciej o 0.20 s od Panamery ze Sport Chrono i lepiej niż zwykła Panamera Turbo. Większa różnica jest przy sprincie do 200 km/h. Tutaj TechArt okazuje się o 1.00 s szybszy i zajmuje mu to 12.50 s. Prędkość maksymalną ustalono na 315 km/h.

Firma jest tak pewna swego, że daje dwuletnią gwarancję na kit TA 070/T1.

U tunera pracują znakomici inżynierowie odpowiedzialni za aerodynamikę. Nic więc dziwnego, że wykonany z kompozytów węglowych zestaw spojlerów nie tylko nadaje agresywniejszy wygląd, ale też dociska auto do drogi w czasie szybkiej jazdy.

Seryjna Panamera Turbo ma 19-calowe felgi. TechArt proponuje koła w trzech wzorach i średnicy od 20 do 23 cali.

Obraz

Wnętrze fabrycznego wozu jest bardzo luksusowe, ale niektórym i tak to nie wystarcza. Dla takich właśnie klientów przygotowano pakiet komfortu. W jego skład wchodzą m. in. obszyte najwyższej jakości skórą fotele, deska rozdzielcza i drzwi. Skórę można zmienić też na jeszcze lepszą Alcantarę. O rozrywkę pasażerów zadba zestaw multimedialny z 6-płytową zmieniarką, dwa zestawy słuchawek, pilot do sterowania i 7-calowe wyświetlacze do oglądania tego, czego się słucha zamontowane w zagłówkach przednich foteli. Specjalnym dodatkiem, który po raz pierwszy można było zobaczyć w Concept One jest 10-calowy obrotowy monitor podwieszony pod dachem. Centrum całego tego zestawu znajduje się w bagażniku. Każdy z elementów składowych pakietu można zamówić indywidualnie lub w ramach pakietu zmienić na inny bajer.

Jak wiele trzeba wydać na to wszystko TechArt nie mówi, jednak kogo stać, ten nie pyta o cenę. Sprzedaż rozszerzonego Aero I zacznie się w sierpniu.

Dane techniczne

Silnik i napęd:


  • Typ: V8
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4806 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 580 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 120.68 KM/l (seryjny - 104.04 KM/l)
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa PDK
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Hamulce i koła:


  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 390 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 350 mm
  • Koła przednie: max. 23\
  • Koła tylne: max. 23

Masy i wymiary:


  • Masa własna: 1970 kg
  • Stosunek masy do mocy: 3.40 kg/KM (seryjny - 3.94 kg/KM)
  • Długość: 4970 mm
  • Szerokość: 1931 mm
  • Wysokość: 1418 mm
  • Rozstaw osi: 2920 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3.80 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 12.50 s
  • Prędkość maksymalna: 315 km/h

Źródło: topspeed

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)