TechArt Panamera Turbo GrandGT T1 (2013)

Porsche odświeżyło Panamerę, więc czołowy tuner samochodów tej marki przygotowuje na frankfurcki salon samochodowy poprawiony pakiet o nazwie GrandGT, który opracowano specjalnie dla wersji Turbo.

TechArt Panamera Turbo GrandGT T1 (2013)
Olgierd Lachowski

04.09.2013 | aktual.: 08.10.2022 13:26

Chociaż Porsche Panamera na rynku jest już dobrych kilka lat, nadal wzbudza spore emocje. Fakt jest taki, że w rzeczywistości to auto wygląda lepiej niż na zdjęciach.

Przeprowadzony na przełomie zeszłego i tego roku lifting modelu objął nie tylko stronę wizualną liftbacka, ale też jego mechanikę. Oczywiście przeciętny użytkownik skupia się raczej na tej pierwszej.

Zasadnicza sylwetka Panamery nie uległa zmianie, ale o całościowym wyglądzie często decydują szczegóły. Myślę, że można śmiało powiedzieć, że w przypadku tego Porsche właśnie tak jest. Na modernizacji zyskał przede wszystkim tył, a to dlatego, że producent przygotował nowe lampy zespolone, które swoją stylistyką nadają nieco lekkości tej przyciężkiej wizualnie części samochodu.

Obraz

Napęd Porsche Panamery Turbo to widlasty 8-cylindrowy doładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Jak wskazuje nazwa modelu, jednostka napędowa jest wspomagana turbosprężarkami - konkretnie dwiema. "Turbiny" ustawione z są w układzie równoległym, a każda z nich pompuje powietrze do czterech z ośmiu garów 4,8-litrowca.

Wynosząca teraz 520 KM przy 6000 obr./min moc maksymalna przepływa przez jedno z dwóch sprzęgieł do zautomatyzowanej skrzyni o siedmiu przełożeniach. Następnie trafia ona na wszystkie cztery koła. Moment obrotowy wynosi 700 Nm przy 2250-4500 obr./min, a w egzemplarzach z pakietem Sport Chrono jest on podniesiony do 770 Nm, ale w przedziale 2500-4000 obr./min.

Duża waga - 2045 kg - nie przeszkadza Panamerze w przyspieszaniu do 100 km/h w 4,10 s (a z zestawem Chrono w 3,90 s). Prędkość maksymalna wynosi 305 km/h.

Obraz

Po modyfikacji przeprowadzonej przez TechArta masa własna przeszkadza temu autu jeszcze mniej, ponieważ tuner zwiększa moc silnika. Na razie odświeżona limuzyna z Zuffenhausen jest oferowana z kitem T1, w ramach którego - poprzez zmianę ECU - moc jest zwiększana do 580 KM. Firma z Niemiec podaje, że pojazd do 100 km/h przyspiesza o 0,10 s szybciej niż fabryczny odpowiednik i jest o 10 km/h szybszy.

Za jakiś czas powinien być dostępny zestaw T2, po zastosowaniu którego jednostka napędowa będzie mogła się pochwalić mocą około 630 KM, co powinno mieć swoje przełożenie na prędkość maksymalną w granicach 330 km/h.

Nowy pakiet GrandGT oznacza też odnowienie kompletu spojlerów, które wchodzą w jego skład. Jest ich sporo, a zaliczają się do nich m.in. przedni zderzakospojler, listwy przyprogowe, tylne skrzydło, imitacja dyfuzora czy nowa pokrywa silnika. Jako całość Aerokit ma dwa zadania: po pierwsze zdobić wóz, po drugie - poprawiać jego stabilność przy szybkiej jeździe.

Obraz

Czy ten pierwszy postulat jest spełniony, to kwestia gustu, ale w przypadku drugiego nie ma żadnych wątpliwości, że tak. Przebadane w tunelu aerodynamicznym spojlery redukują siłę odrywającą samochód od jezdni przy wysokich prędkościach.

Po użyciu nakładek na błotniki maszyna jest szersza z przodu o 42 mm, a z tyłu aż o 84 mm. Otwory wykonane w masce pełnią funkcję nie tylko ozdobną. Mają odprowadzać powietrze, które przepłynie przez różne chłodnice tego Porsche. A propos chłodzenia, to duże otwory w przednim spojlerze doprowadzają powietrze m.in. do hamulców.

Obraz

Uzupełnieniem aeropakietu są koła z felgami o średnicy od 20" do 22". Na razie dostępne są dwa wzory, ale najprawdopodobniej na salon we Frankfurcie zostanie przygotowany trzeci o średnicy 22".

Na razie nie wiadomo za to nic na temat jakichkolwiek modyfikacji zawieszenia i hamulców.

TechArt proponuje również ulepszenia wnętrza. Klient może dowolnie przebierać i wybierać w materiałach i kolorach, które zostaną wykorzystane do zrobienia tapicerki. Najpopularniejszymi materiałami są skóry, Alcantara, drewno i kompozyty. Można także zażyczyć sobie zainstalowania zestawu multimedialnego, który obejmuje wysokiej jakości sprzęt grający, jak również dwa dodatkowe ekrany o przekątnych 7", które są zainstalowane w oparciach przednich siedzeń.

Obraz

Jak naprawdę będzie wyglądała nowa-stara Panamera Turbo GrandGT, już wkrótce będzie można przekonać się na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie.

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: V8, 90supo/sup
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4806 cmsup3/sup
  • Doładowanie: 2 turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 580 KM przy 5350 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 120,68 KM/l (seryjny – 104,04 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 831 Nm przy 3200 obr./min
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa PDK
  • Typ napędu: na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
  • *Koła przednie: 20-22*
  • Koła tylne: 20- 22″

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 2045 kg
  • Stosunek masy do mocy: 3,53 kg/KM (seryjny – 4,09 kg/KM)
  • Długość: 5015 mm
  • Szerokość: 2015 mm (+ 84 mm)
  • Rozstaw osi: 2920 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,80 s (ze Sport Chrono)
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 12,50 s (ze Sport Chrono)
  • Prędkość maksymalna: 315 km/h
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/11]

Źródło: TechArt

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)