W przerwie na Enzo XX – Edo Competition Panamera S Hellboy (2011)

Akurat Zahir Rana utopił swoje 860-konne Enzo XX Evo, gdy ekipa Edo Karabegovica kończyła prace nad nowym Porsche Panamera S. Na szczęście tuner ma tylu pracowników, że nie trzeba było przerywać prac nad Porsche, gdy Ferrari trafiło do warsztatów Edo Competition i możemy już oglądać gotową Panamerę.

W przerwie na Enzo XX – Edo Competition Panamera S Hellboy (2011)
Olgierd Lachowski

25.10.2011 | aktual.: 12.10.2022 12:57

Akurat Zahir Rana utopił swoje 860-konne Enzo XX Evo, gdy ekipa Edo Karabegovica kończyła prace nad nowym Porsche Panamera S. Na szczęście tuner ma tylu pracowników, że nie trzeba było przerywać prac nad Porsche, gdy Ferrari trafiło do warsztatów Edo Competition i możemy już oglądać gotową Panamerę.

Jak twierdzi Edo Competition, to najmocniejsza Panamera S. Niestety nie mogę się z tym zgodzić, bo Anderson Germany pokazało już dużo wcześniej wersję 4S mocniejszą o 20 KM. Ale mniejsza o to, zajmijmy się samym autem.

Edo Competition Panamera S Hellboy fot.3
Edo Competition Panamera S Hellboy fot.3

Panamera S korzysta z tego samego silnika, który używany jest np. w Panamerze Turbo i Cayenne Turbo. 8 cylindrów w układzie widlastym ma łączną objętość skokową 4,8 l. Paliwo to każdego gara jest wtryskiwane bezpośrednio. Różnica między motorem Panamery S i Turbo jest taka, że ten pierwszy nie ma doładowania.

W związku z tym seryjna jednostka napędowa ma moc 400 KM przy 6500 obr./min, a jej maksymalny moment obrotowy wynosi 500 Nm w przedziale od 3500 do 5000 obr./min.

Edo Competition Panamera S Hellboy fot.8
Edo Competition Panamera S Hellboy fot.8

Panamerę S można kupić zarówno z 6-biegową manualną skrzynią biegów, jak i z 7-biegowym, zautomatyzowanym, dwusprzęgłowym urządzeniem. W przypadku tego wozu mamy do czynienia z tą drugą skrzynią.

Edo Competition, jak prawie zawsze, dokonało kompleksowego tuningu tego Porsche. Zajęto się osprzętem silnika, ustawieniami zawieszenia, wyglądem zewnętrznym i kabiną samochodu.

Silnik jest mocniejszy o 65 KM i ma większy o 50 Nm maksymalny moment obrotowy. Zmieniły się też obroty wartości maksymalnych mocy i momentu. Szczyt tego pierwszego parametru znajduje się przy 6680 obr./min, a drugiego przy 3300-5400 obr./min.

Edo Competition Panamera S Hellboy fot.27
Edo Competition Panamera S Hellboy fot.27

Wzrost mocy osiągnięto przez zmianę oprogramowania centralnej jednostki sterującej motorem i wymianę układu wydechowego. Nowy „wydech” wykonano z lżejszych kwasoodpornych rur i wyposażono w sportowe konwertery katalityczne, lżejsze tłumiki i nowe końcówki rur wylotowych. Nie zabrakło też miejsca dla zaworów sterujących dźwiękiem silnika. Co ciekawe, nowy układ wydechowy jest o aż 35 kg (!) lżejszy od fabrycznego.

Dzięki nowemu modułowi sterującemu zawieszenie z amortyzatorami gazowymi może obniżać auto podczas szybkiej jazdy o 30 mm. Jak najlepszy kontakt z drogą zapewniają nowe 21-calowe koła z oponami 265/35 z przodu i 305/30 z tyłu.

Edo Competition Panamera S Hellboy fot.13
Edo Competition Panamera S Hellboy fot.13

Edo Competition spędziło sporo czasu nad projektem modyfikacji nadwozia. Są to ulepszenia wizualne i praktyczne. Przedni zderzak został nieco przemodelowany, żeby jego otworami dostawało się jak największej powietrza chłodzącego silnik i hamulce. Pod zderzakiem znajduje się niewielka listwa, która z dyfuzorem z tyłu ma za zadanie zmniejszać siłę nośną, która powstaje, gdy wóz mknie z dużą prędkością.

Dodano też mały spojler na pokrywie bagażnika, który według Edo nawiązuje do klasycznego Porsche 911 Carrera RS 2.7. Pojawiły się również nowe oprawki lusterek. Niektóre elementy czarnego nadwozia zaakcentowano zielonym lakierem.

Edo Competition Panamera S Hellboy fot.9
Edo Competition Panamera S Hellboy fot.9

Edo Competition uważa, że auto nie byłoby w pełni poprawione, gdyby nie ulepszenia w kabinie pasażerskiej. Zmieniono zatem część materiałów na kierownicy, konsoli środkowej i dźwigni zmiany biegów. Nową skórę naciągnięto też na fotele, a na pedały założono aluminiowe nakładki. Jak zapewnia firma tuningowa, wachlarz możliwych zmian jest uzależniony tylko od życzenia klienta.

Tak przerobione Porsche osiąga nieco większą prędkość maksymalną od seryjnej Panamery Turbo, bo rozpędza się do 308 km/h. Za to pod względem przyspieszeń Hellboy jest gorszy od wersji Turbo – od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,60 s (to o 0,80 s lepiej niż seryjna Panamera S), a 200 km/h osiąga po 16,50 s (Panamera S przyspiesza w 19,10 s).

Edo Competition Panamera S Hellboy fot.26
Edo Competition Panamera S Hellboy fot.26

Edo Competition nie ujawniło ceny tuningu.

Dane techniczne

  • Typ: V8, 90supo/sup
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4806 cmsup3/sup
  • Moc maksymalna: 465 KM przy 6680 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 96,75 KM/l (seryjny – 83,23 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 550 Nm przy 3300-5500 obr./min
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa PDK
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 360 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 330 mm
  • Koła przednie: 9,5 x 21”
  • Koła tylne: 11,0 x 21”
  • Opony przednie: 265/35 R 21
  • Opony tylne: 305/30 R 21

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1840 kg (- 35 kg)
  • Stosunek masy do mocy: 3,96 kg/KM (seryjny – 4,69 kg/KM)
  • Długość: 4970 mm
  • Szerokość: 1931 mm
  • Wysokość: 1378 mm (- 30 mm)
  • Rozstaw osi: 2920 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,60 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 16,50 s
  • Czas przejazdu ¼ mili: 12,20 s
  • Prędkość maksymalna: 308 km/hblock position=\inside7087/block

Źródło: Edo Competition

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)