Używane BMW M3 E46 vs Audi S4 B6 - typowe awarie i problemy
Szukając szybkiego auta z rasowo brzmiącym silnikiem o doskonałych własnościach jezdnych i sportowych osiągach wcale nie musimy wybierać spośród niepraktycznych nisko zawieszonych drogowych bolidów, które odwracają uwagę innych gdziekolwiek się pojawią. Dowodami potwierdzającymi tą teorię są BMW M3 E46 i Audi S4 B6, czyli wilki w owczych skórach.
17.09.2012 | aktual.: 30.03.2023 09:43
Historia modeli
Choć III generacja BMW M3 E46 została zaprezentowana w 1999 roku do dziś jej wygląd, pomimo prostej formy prezentuje się całkiem atrakcyjnie. Agresywny przedni zderzak, skrzela na bocznych błotnikach i 4 końcówki wydechu – tego bawarskiego auta nie da się pomylić z żadnym innym. Rok po premierze w zakładach, w Regensburgu ruszyła jego produkcja. Przez pierwsze dwa lata u dealerów można było kupić właściwe tylko dwie wersje M3 - coupé i kabriolet.
W 2002 roku do oferty dołączyła nieco mocniejsza 360-konna odmiana CSL. Było to pierwsze w historii BMW ze stajni M GmbH, w którym napęd przekazywany był za pośrednictwem skrzyni zautomatyzowanej SMG.
Ponadto znajdziemy tu również takie sportowe smaczki jak: dach wykonany z włókna węglowego, system Launch Control czy w końcu tak zwane doładowanie dynamiczne. BMW M3 E46 wytwarzane było aż do 2007 roku, kiedy to na rynek weszła jego kolejna generacja z silnikiem V8.
Audi S4 B6
Audi A4 B6 zadebiutowało w 2000 roku, na usportowioną wersję S trzeba było czekać 3 lata, Niemcy nigdy nie zdecydowali się jednak na odmianę RS tej generacji. S4 B6 było odpowiedzią na zaprezentowane kilka lat wcześniej BMW M3 E46. W przeciwieństwie do BMW Audi oferowało jednak nie dwie, ale trzy wersje nadwozia: sedan, kabriolet i kombi (Avant).
S4 ma pod maską też znacznie większy silnik 4,2 l V8, ale o bardzo podobnej mocy do rzędowej szóstki z BMW. Niezaprzeczalnym atutem Audi jest również stały napęd na 4 koła quattro. Produkcja odmian sedan i kombi zakończyła się w 2004 roku, a już rok później z oferty niemieckiej marki zniknął kabriolet.
W tym samym czasie na rynek wyszła kolejna generacja auta skonstruowana w oparciu o Audi A4 B7, pod której maską znalazł się ten sam silnik co w B6 o identycznych parametrach. Takie same pozostały również osiągi. Dlaczego nie zdecydowano się na ich poprawienie? Z bardzo prostej przyczyny, odtąd rolę konkurenta dla BMW M3 przejęło Audi RS4.
Silniki
Benzynowe:
- R6 3,2 (333-343 KM)
- R6 3,2 (360 KM) wersja CSL
To za co kochamy niemieckie auta to przede wszystkim zaawansowana technologia? Tej bez wątpienia nie brakuje BMW M3. Jednym z najbardziej interesujących elementów tego samochodu jest oczywiście jednostka napędowa R6 o pojemności 3,2 l. Dzięki systemowi zmiennych faz rozrządu VANOS silnik generuje moc od 343 do 360 KM i maksymalny moment obrotowy o wartości od 365 do 370 Nm. 333-konna odmiana dostępna była tylko i wyłącznie na rynku amerykańskim.
Motor M-ki doskonale czuje się na wysokich obrotach, prędkość maksymalna jest osiągana bowiem dopiero przy 7900 obr./min. Trzeba jednak uważać z wkręcaniem wskazówki obrotomierza na czerwone pole, bo jeżeli będziemy to robić bez odpowiedniego nagrzania silnika może się to skończyć pęknięciem głowicy.
Pisząc o źródle napędu trzeba wspomnieć również o osiągach bawarskiej atletki. Co prawda prędkość maksymalna w każdej wersji została ograniczona do 250 km/h, ale w sprintach do setki są już drobne różnice. Najmocniejsze M3 CSL robi to w 4,9 s, zwykłe coupe w 5,2 s, a kabriolet w 5,5 s. A jak jest z awaryjnością tej jednostki napędowej? W wersjach wyprodukowanych przed 2003 rokiem dochodziło do uszkodzenia panewek korbowodowych – w związku z tym przeprowadzono nawet akcję serwisową, ale lepiej uważać, bo na rynku mogę być jeszcze jakieś wadliwe egzemplarze tego modelu.
Niestety to jeszcze nie wszystko. W dużej części aut zastosowano zbyt słabe koła zębate łańcucha rozrządu, w których lubią się łamać się zęby. Niestety takiej usterki nie jesteśmy w stanie zdiagnozować zawczasu dlatego warto zastanowić się nad prewencyjną wymianą tych elementów.
Zdarzają się również przypadki podwyższonego apetytu na olej silnikowy i awarii cewek zapłonowych. Decydując się na M3 powinniśmy też regularnie sprawdzać luzy zaworowe i odpowiednio wcześniej je eliminować.
Audi S4 B6
Benzynowe:
- V8 4,2 (344 KM)
Jednostka napędowa w Audi jest dużo prostszą konstrukcją niż ta, z którą mamy do czynienia w BMW. Nie ma tu zmiennych faz rozrządu, nie ma też tak dobrze znanego z poprzednich generacji turbodoładowania. Jest za to wolnossące V8 o mocy 344 KM z wielopunktowym wtryskiem paliwa.
Sprint od zera do 100 km/h jest tu nieco gorszy niż w BMW, sedan robi setkę w 5,6 s, kabriolet, w 5,9 s, a kombi w 5,8 s – niektóre źródła jeszcze zawyżają te wartości. V8 montowane w Audi jest co prawda dużo trwalsze niż motor bawarskiej konkurencji, ale też nie jest wolne od wad.
Właśnie dlatego przed zakupem Audi S4 B6 trzeba zwrócić uwagę na pracę zimnego silnika. Jeśli zaraz po jego uruchomieniu spod maski dochodzą do nas niepokojące dźwięki to najprawdopodobniej świadczy to o uszkodzeniu pompy paliwa lub problemach z osprzętem łańcucha rozrządu - najczęstszej przyczyny hałasu.
Podobnie jak w M3 zawodne bywają cewki zapłonowe. Spotykane są też wycieki oleju i płynu chłodniczego, najczęściej uszkodzeniu ulegają uszczelki pod pokrywą zaworów. Piętą Achillesową osprzętu silnika Audi S4 jest również podatny na uszkodzenie alternator.
Zaraz po zakupie koniecznie zorientujmy się ile kosztuje wymiana łańcucha rozrządu wraz z jego osprzętem, niestety w większości aut z pewnością będzie już konieczna. Egzemplarze z większymi przebiegami mogą już wymagać wymiany sprzęgła, które tu akurat powinno się wymienić wraz z dwumasowym kołem zamachowym. 4,2 l V8 tak samo jak 3,2 l R6 potrafi zużywać całkiem spore ilości oleju silnikowego.
Dane techniczne
Jeśli szukacie auta z napędem na 4 koła to w BMW M3 E46 nie znajdziecie tu nic dla siebie, bo każdy egzemplarz dysponuje tylko i wyłącznie napędem na koła tylnej osi. W ofercie są dwie skrzynie biegów: 6-biegowa ręczna i 6-stopniowa SMG. Zarówno w przednim jak i w tylnym zawieszeniu mamy do czynienia z niezależnymi układami wielowahaczowymi. BMW Serii 3 E46 w testach zderzeniowych Euro NCAP otrzymało 4 gwiazdki.
Audi S4 B6
Ci, którym nie odpowiada napęd RWD i liczą na pomoc stałego napędu 4x4 w trudnych warunkach za pewne wybiorą jednak Audi. S4 B6 może być wyposażone albo w 6-biegową skrzynię ręczną, albo w 6-stopniowy automat Tiptronic. Podobnie jak w BMW M3 tu również mamy do czynienia z zawieszeniem wielowahaczowym, zarówno z przodu jak i z tyłu. W testach zderzeniowych Euro NCAP ta konstrukcja uzyskała wynik 4 gwiazdek, czyli porównywalny do bawarskiego konkurenta.
Awaryjność
Samochody sportowe nigdy nie należały do przesadnie niezawodnych, ale nie to jest przecież w nich najważniejsze. Liczy się przede wszystkim moc, trakcja i dreszczyk emocji. Niestety często bywa tak, że ten sam dreszczyk pojawia się przed wizytą u mechanika.
Jakich usterek najbardziej boją się właściciele BMW M3? Na pewno uszkodzenia skrzyni SMG, a dokładniej jej elektronicznego sterowania. Lepiej unikać wersji z tą przekładnią, bo po pierwsze nie jest to do końca udana konstrukcja (gubi się zwłaszcza podczas szybkiej jazdy na krętej drodze) i po drugie nigdy nie wiadomo kiedy się zepsuje.
Poza problemami z silnikiem, jego osprzętem oraz ze skrzynią biegów trzeba wspomnieć też o zawieszeniu. Ze względu na wiek i duże przebiegi używanych egzemplarzy BMW M3 często nadają się one już tylko do generalnego remontu. Nie ma co liczyć na to, że na wymianie sworzni wahacza i łączników stabilizatora się skończy. Zwykle konieczne jest jeszcze zakupienie: nowej poduszki skrzyni biegów i amortyzatorów, podpory wału napędowego oraz różnego rodzaju drobnych elementów metalowo-gumowych.
Audi S4 B6
Najsłabszymi punktami modelu S4 B6 są bez wątpienia aluminiowe podatne na uszkodzenia wielowahaczowe zawieszenie i szybko łapiąca luzy przekładnia kierownicza. Często też pojawia się problem drżących klap kolektora wylotowego. Na szczęście problem ten można bardzo łatwo wyeliminować wgrywając nowe oprogramowanie silnika.
Niekiedy szwankują też światła ksenonowe. Czasami psuje się także klimatyzacja, aby mieć pewność, że nie wymaga naprawy warto ją dokładnie przejrzeć i od razu po zakupie auta uzupełnić czynnik chłodzący. Z kolei w środku szybko wypalają się wyświetlacze.
Werdykt
Audi A4 B6 to samochód w bardzo podobnym stylu do BMW, również ma sportowy charakter, jest szybki i nie zwraca na siebie niepotrzebnej uwagi. Jest jednak kilka znaczących różnić. Najistotniejsza z nich to silnik, jest znacznie większy i zamiast 6 cylindrów w rzędzie ma ich 8, w układzie widlastym.
Zamiast napędu RWD ma pod budą dość ciężki układ napędowy 4x4, który co prawda nieco pogarsza jego osiągi, ale w czasie deszczu czy śniegu znacznie poprawia trakcje. Audi A4 B6 ma też pewną przewagę nad BMW, jaką? Znacznie mniej uciążliwych usterek. Tym samym, pomimo mojej sympatii do M3 z obiektywnego punktu widzenia zwycięzcą porównania zostaje Audi.
Jego ceny na rynku wtórym wahają się od 34 000 do 50 000 zł, niestety na polskim rynku nie ma zbyt wiele egzemplarzy godnych uwagi. Odradzamy zakup aut sprowadzonych ze Stanów Zjednoczonych, znaczna większość z nich to samochody po bardzo poważnych wypadkach. Jeśli chcemy znaleźć coś godnego uwagi to najlepiej samemu wybierzmy się po Audi do Niemiec.