Poradniki i mechanikaJak radzić sobie z wyciekami oleju i jakie są koszty?

Jak radzić sobie z wyciekami oleju i jakie są koszty?

Poszukiwanie wycieków oleju
Poszukiwanie wycieków oleju
Źródło zdjęć: © fot. Autokult.pl
Artur Kuśmierzak

17.05.2011 22:28, aktual.: 30.03.2023 12:21

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Wycieki oleju to bardzo częsta przypadłość w kilkuletnich samochodach używanych i niemal norma w kilkunastoletnich. Właściciele land roverów żartują, że brak wycieku to oznaka braku oleju, więc niedobra. Warto jednak pamiętać, że z wyciekiem auto nie powinno przejść pozytywnie badania technicznego, a policjant może nawet zatrzymać dowód rejestracyjny.

Jeżeli wyciek jest świeży, można go stosunkowo łatwo zlokalizować. Gorzej jest wtedy, kiedy olej zdążył już zabrudzić większą część silnika lub skrzyni biegów. Wówczas, aby zlokalizować wyciek, trzeba najpierw umyć jednostkę napędową, bądź przekładnię.

Najbardziej narażonymi na wycieki oleju elementami są gumowe uszczelki pokrywy zaworów i miski olejowej, a także uszczelniacze wałków rozrządu i wału korbowego. Sama wymiana uszczelniaczy jest dość skomplikowana, zwłaszcza ze względu na trudny dostęp do niektórych elementów, powinno się to zlecić fachowcom.

Wymiana uszczelki pokrywy zaworów nie jest zbyt trudna, a jednak wielu doświadczonych mechaników sobie z tym nie radzi. Nie, to nie jest żart. Polscy mechanicy mają jakąś nadmierną skłonność do dodatkowego stosowania wszelkiego rodzaju uszczelniaczy, w tym silikonu. Warto pamiętać, że masę uszczelniającą nakłada się wyłącznie w narożnikach i miejscach, gdzie powierzchnia, do której przylega uszczelka, zmienia się, jest załamana itp. Cena takiej usługi w zależności od auta powinna wynieść od 50 do około 100 zł za robociznę. Uszczelka z reguły kosztuje maks. 150 zł.

Wymieniając uszczelkę miski olejowej, trzeba się nastawić na wyższe koszty. Należy najpierw spuścić olej, potem odkręcić miskę, najlepiej przy okazji wyczyścić ją i smok pompy olejowej. Zajmuje to trochę pracy, więc za usługę zapłacicie ok. 200-300 zł. Do tego należy dodać uszczelkę za kilkadziesiąt złotych oraz nowy olej wraz z filtrem - 200-500 zł.

Kolejnymi przyczynami wycieków oleju są uszkodzenia pierścieni uszczelniających wał korbowy i wałki rozrządu. Tu już naprawy wymagają nierzadko kilku godzin pracy mechanika. Co więcej, jeśli wyciek pojawia się w miejscu pomiędzy skrzynią biegów a silnikiem, to często okazuje się, że doszło do zaolejenia sprzęgła. Można je oczywiście czyścić, ale samą tarczę warto wymienić. Koszt takich zabiegów to nierzadko nawet 1000 zł.

Przepraszamy Pana Bogumiła Wargenau za wykorzystanie zdjęcia bloku silnika bez jego zgody.

Źródło artykułu:WP Autokult