Choroba sprzęgła – zapobieganie, rozpoznawanie i tanie leczenie
Nowoczesne silniki mają coraz większy moment obrotowy i w związku z tym sprzęgła skazane są na pracę pod coraz większymi przeciążeniami, co skraca ich żywotność. Jak rozpoznać usterkę tego elementu? Jak o niego dbać i jak zaoszczędzić na jego wymianie?
05.06.2012 | aktual.: 30.03.2023 12:12
Nowoczesne silniki mają coraz większy moment obrotowy i w związku z tym sprzęgła skazane są na pracę pod coraz większymi przeciążeniami, co skraca ich żywotność. Jak rozpoznać usterkę tego elementu? Jak o niego dbać i jak zaoszczędzić na jego wymianie?
W samochodzie występuje sprzęgło rozłączne cierne. Jest to element pozwalający na załączanie i rozłączanie napędu między silnikiem a skrzynią biegów. Jeśli nie dba się o niego należycie, może dojść np. do zniszczenia samej skrzyni biegów.
Podstawową funkcją sprzęgła jest przeniesienie momentu z wału silnika na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów za pomocą sił tarcia. Jeśli sprzęgło się ślizga, to znak, że moment nie jest w pełni przekazywany na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów i samochód nie jedzie tak, jak powinien.
Sprawdzamy, czy sprzęgło działa jak należy
Co jeszcze wskazuje na zużycie sprzęgła? Jeśli nie jeździcie agresywnie, a w ostatnim czasie zauważyliście, że silnik częściej i łatwiej wkręca się na wysokie obroty bez odczuwalnego przyspieszania, to również może to świadczyć o ślizganiu się sprzęgła.
Problem z płynnym wrzuceniem odpowiedniego biegu też może być następstwem zużycia sprzęgła, choć równie dobrze przyczyną tego może być zużycie synchronizatorów. O uszkodzeniu sprzęgła może też świadczyć szarpanie silnikiem w czasie powolnej jazdy.
Jeśli jesteście wyposażeni w silnik Diesla i w zakresie od 1500 do 2000 obr./min. słychać głośne drgania, to znak, że do wymiany kwalifikuje się dwumasowe koło zamachowe, które należy jak najszybciej wymienić, oczywiście razem ze sprzęgłem i jego całym osprzętem.
Niestety, wiele osób, zdając sobie sprawę z wysokich kosztów wymiany sprzęgła, odwleka naprawę w czasie. Koniec jest zwykle taki, że w najmniej spodziewanym momencie samochód zostaje unieruchomiony.
Co konkretnie się w nim psuje? Najczęściej okładziny cierne, które z czasem po prostu się zużywają i nie ma w tym nic niepokojącego – to normalne zjawisko występujące w każdym aucie. Oczywiście w jednym modelu elementy te wytrzymają ponad 100 000 km, w innym będą wymagały ingerencji mechanika już przy 50 000 km. Trwałość zależy od jakości i tego, czy ktoś, kto wcześniej już wymieniał sprzęgło, zrobił to prawidłowo. Czasami części te ulegają uszkodzeniu z powodu przegrzania, zaolejenia bądź defektu tarczy nośnej.
Jazda ze zniszczonymi okładzinami ciernymi może doprowadzić najpierw do zniszczenia koła zamachowego i tłumika drgań skrętnych, a następnie do poważnego uszkodzenia skrzyni biegów, a wtedy koszty naprawy będą jeszcze wyższe.
Zbyt lekko pracujący pedał zazwyczaj kwalifikuje do wymiany cały mechanizm, a niepokojące dźwięki w czasie dociskania pedału najczęściej świadczą o usterce docisku. Z kolei chrobotanie zwykle jest następstwem awarii jednej z poduszek pod silnikiem lub przekładnią, a także usterki łożyska oporowego.
Co przyśpiesza proces zużycia sprzęgła?
Jeśli chcemy jak najdłużej cieszyć się eksploatacją sprzęgła, musimy unikać błędów bardzo często popełnianych przez kierowców. Po pierwsze nie trzymać nogi na pedale sprzęgła, kiedy go nie używamy. Niektórym wydaje się, że w ten sposób będą mogli szybciej zmienić bieg. W praktyce takie zachowanie tylko przyśpiesza zużywanie się elementów ciernych.
Pedał sprzęgła nie powinien być również wciśnięty w czasie skręcania i dodawania gazu. Sprzęgło niszczy się, gdy często ciągniemy przyczepy lub przez „upalanie” auta w terenie. Częste ruszanie z piskiem opon to kolejny gwóźdź do trumny tego elementu.
Sprzęgła poddają się także w autach po chiptuningu. Podkręcając moc i moment obrotowy silnika, należy wymienić też sprzęgło na mocniejsze. Jeśli tego nie zrobimy, to i tak jego nagłe uszkodzenie nas do tego zmusi.
Tania terapia sprzęgła
Ceny regeneracji samych okładzin ciernych zaczynają się w takich serwisach już od około 100 zł. Jeśli mechanizm będzie wymagał jeszcze wymiany sprężyn tłumika drgań skrętnych, wówczas koszt nieco przekroczy 100 zł. Obróbka powierzchni roboczych docisku i koła zamachowego to wydatek ponad 200 zł.
Zanim zdecydujemy się na taką regenerację, warto przekalkulować, czy będzie się ona w ogóle opłacać. W przypadku tańszych aut często bardzo podobnie kosztuje zakup części w hurtowni. Odradzam natomiast regenerowanie dwumasowego koła zamachowego, bo taka operacja sporo kosztuje, a często nie przynosi pożądanych efektów. W końcu i tak trzeba będzie je wymienić, płacąc podwójnie za to samo.
Zobacz także:
Sprzęgło sportowe, wyczynowe, spiekowe, zero-jedynkowe [sprzęgło][url=http://autokult.pl/14202,tarcza-sprzeglowa-sprzeglo]
Tarcza sprzęgłowa [sprzęgło][/url]