Audi A6 allroad quattro 3,0 TFSI S-Tronic na wielkopolskich drogach [pierwsza jazda autokult.pl]

O tym jak bardzo zacierają się granice między samochodami o różnym przeznaczeniu pisałem już nie raz. Co powiecie na obrzydliwie luksusowe Audi A6 Avant w uterenowionej wersji allroad quattro?

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Rafał Warecki

Audi A6 allroad quattro 3,0 TFSI S-Tronic - pierwsza jazda

Prezentowany samochód to już trzecia generacja modelu, którego zadaniem jest otwarcie przed kierowcą dróg, z którymi normalna wersja Audi A6 mogłaby sobie nie poradzić. Podniesiony o 60 mm prześwit i permanentny napęd na cztery koła to główne, choć nie jedyne cechy allroad quattro.

Już na pierwszy rzut oka widać zmiany stylistyczne – poszerzone za pomocą nakładek nadkola i aluminiowe osłony zderzaków dodają terenowego charakteru. Ich obecność to jednak nie tylko zabieg stylistyczny bo dalej ciągną się stalowe osłony podwozia.

Audi A6 doposażone w taki pakiet wygląda bardzo drapieżnie nie tracąc przy tym nic z eleganckiego kombi jakim jest seryjnie. Ostre linie zakreślające przednie reflektory i charakterystyczna sześciokątna atrapa chłodnicy dzięki nowym dodatkom mają jeszcze więcej uroku, nieco skromniejszy stylistycznie tył przyozdobiony dwiema końcówkami układu wydechowego sprawia wrażenie solidnej niemieckiej roboty.

W porównaniu do poprzednika rozstaw osi zwiększył się aż o 72 mm, a samochód urósł w każdym kierunku oddając do dyspozycji pasażerów jeszcze przestronniejszą kabinę, w której bezproblemowo może podróżować komplet pasażerów – bez awantur o brak miejsca - wraz z 565-litrowym bagażem.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Decydując się na egzemplarz testowy miałem do wyboru kilka konfiguracji jednak bez większego zawahania sięgnąłem po kluczyki od bardzo bogato wyposażonej wersji z benzynowym silnikiem 3,0 TFSI o mocy 310 KM. Stylowy pilot w dłoni - kciuk na przycisku otwierania bagażnika i pokrywa sama wędruje w górę by połknąć moje bagaże. Pod nią skrywa się siatka, wyciągany pas i aluminiowa barierka do mocowania pakunków – wszystko regulowane na specjalnych szynach aby odpowiednio unieruchomić walizki i torby. Wciskam przycisk, pokrywa bagażnika wędruje w dół, a ja zajmuję miejsce na fotelu kierowcy, zerkam na tunel środkowy i wpadam w konsternację – dawno nie widziałem nigdzie tylu przycisków upchniętych wokół lewarka skrzyni biegów.

Pokrętło MMI z całym gronem towarzyszących mu przycisków i touchpadem, elektroniczna dźwigienka hamulca ręcznego, skromny moduł sterowania rozbudowanym do 15 głośników systemem Bang & Olufsen Advanced Sound i przycisk do rozruchu jednostki napędowej. Na konwencjonalnym kokpicie zostało miejsce dla obsługi przednich stref klimatyzacji – pasażerowie tylnej kanapy o odpowiednią temperaturę zadbają sami, mają od tego stosowny panel.

Wciskam przycisk budzący do życia widlaste serce. Wraz z nim ożywają stylowe zegary utrzymane w kontrastującej bieli i czerwieni oraz umieszczony między nimi pomocniczy wyświetlacz komputera pokładowego czy nawigacji. Ze środka konsoli centralnej wysuwa się siedmiocalowy ekran pełniący funkcję centrum dowodzenia, a w dolnych rogach przedniej szyby jak grzyby po deszczu wyrastają głośniki wysokotonowe (15-głośnikowy zestaw generuje 1400 watów - koszt: 33 180 zł). Siedzisko samo dopompowało się do ciała, aby zapewnić lepsze trzymanie boczne. Otworzyłem podłokietnik żeby wrzucić do niego kilka szpargałów i znalazłem tam jeszcze telefon pokładowy. Nieźle.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Atmosferę podgrzewa miękka i delikatna skórzana tapicerka w kremowym kolorze, wstawki z jesionowego drewna, elementy pomalowane fortepianową czernią czy panoramiczny dach. Wykończenie kabiny stoi na naprawdę wysokim poziomie – złotówki, które trzeba zostawić za niego w salonie Audi czuć nosem przy każdym oddechu – dosłownie każdą z prawie 450 000. Szeroki zakres regulacji kolumny kierowniczej i fotela sprawiają, że szybko znajduję dogodną pozycję za kierownicą i ustawiam lusterka. Na widoczność dookoła nie można narzekać, w przypadku jakichkolwiek wątpliwości z pomocą śpieszą cztery kamery pokazujące obraz w wybranym kierunku oraz z lotu ptaka – dookoła auta (Park Assist 360).

Wielkopolska wita – gdzie jedziemy? Podałem nawigacji odpowiedni adres – co w praktyce okazało się trudniejsze niż sądziłem. O ile do ergonomii obsługi wszystkich systemów nie mogę mieć zastrzeżeń, to już nie pierwszy raz odnoszę wrażenie, że oprogramowanie do systemu MMI Navigation w Audi nie jest zbyt przyjazne dla użytkownika. Sama nawigacja jest jednak bardzo dokładna i rozbudowana - prowadzenie do celu to czysta przyjemność. Dodatkowo jest także dostęp do Google Earth czy Google Street View.

Wrzucam bieg wsteczny i powoli wyjeżdżam z lotniskowego parkingu w kierunku autostrady A2. Przedarcie się przez miejską dżunglę dla Audi A6 allroad quattro nie stanowi żadnego problemu. Wszystkie nierówności drogi wybierane są w niewyczuwalny w kabinie sposób przez pneumatyczny układ Adaptive Air Suspension. Sprężyny powietrzne i amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia dostosowują swoją pracę do stanu drogi, temperamentu kierowcy oraz trybu jazdy wybranego w systemie Audi Drive Select. Poczucie komfortu nie odbija się jednak negatywnie podczas dynamicznej jazdy w zakrętach. Mimo wyżej zlokalizowanego środka ciężkości samochód nie ma skłonności do przechyłów i nadwozie świetnie trzyma się płaszczyzny drogi zdradzając sportowe zacięcie allroad quattro.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Układ zawieszenia podczas automatycznej pracy sam dopasowuje prześwit do prędkości jazdy obniżając zawieszenie o 15 milimetrów względem wysokości początkowej. Tryb allroad przeznaczony do pokonywania bezdroży unosi auto o 35 mm, a opcja lift dostępna przy niskich prędkościach to już dodatkowe 45 mm prześwitu (względem wysokości początkowej). Pewności prowadzenia dodaje konfiguracja napędu quattro z samoblokującym się centralnym mechanizmem różnicowym TorSen, który w normalnych warunkach przekazuje 60% momentu obrotowego na tylną oś i 40% na przednią przy czym rozdział może zmieniać się w zakresach od 70%-30% do 85%-15%.

Wspomniany przeze mnie wcześniej Audi Drive Select odpowiada za nastawy pneumatycznego zawieszenia, skrzyni biegów – w tym przypadku dwusprzęgłowej przekładni S-Tronic, adaptacyjnego układu kierowniczego i silnika. Nie muszę ukrywać, że po dotarciu na autostradę A2 tryb Comfort został zastąpiony przez nieco drapieżniejszy Dynamic, a samochód nabrał wigoru.

Przede mną rozpostarło się kilkadziesiąt kilometrów dwupasmowej i gładkiej jak stół nawierzchni. Bezpośredni układ kierowniczy stał się oporniejszy, zawieszenie obniżyło się, a skrzynia czekała na sygnał z łopatek umieszczonych za wygodną, nie mającą nic wspólnego ze sportem kierownicą. Audi A6 allroad quattro z silnikiem 3,0 TFSI pokazało pazur stając się wyczulone na wszystkie zachowania kierowcy. Barierki odgradzające jezdnię znikały co raz szybciej a pojazdy, które jeszcze przed chwilą jechały z przodu po chwili pojawiały się we wstecznym lusterku. Zrywność i chęć do przyspieszania w konfiguracji z tą jednostką napędową wydają się nie mieć granic i w połączeniu ze świetnym wyciszeniem oraz komfortem stają się niebezpieczne. W kabinie nie czuć ani prędkości, ani osiąganego przyspieszenia, a ciśnienie krwi wraz ze wskazaniami prędkościomierza ciągle rośnie. Jednostka 3,0 TFSI dzięki zastosowaniu kompresora gładko rozwija moc i jest gotowa na każde skinienie kierowcy.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Kilometry autostrady, które Audi A6 allroad quattro niepostrzeżenie nawinęło na koła powoli dobiegały końca. Wytracenie prędkości przed bramkami – krótki romans z systemem Start&Stop i już po chwili znalazłem się na krętej leśnej drodze, gdzie samochód mógł wykazać się na ciaśniejszych łukach. Tutaj najbardziej doceniłem napęd quattro i to, że skrzynia biegów czerpiąc informacje z nawigacji odpowiednio dobiera i utrzymuje przełożenia nie wachlując nimi cały czas za sprawą ciągłych przyspieszeń i dohamowań przed zakrętami. S-Tronic nie po raz pierwszy pokazał mi swoją sztuczną inteligencję, a jeśli się z nim nie zgadzałem po prostu sięgałem po łopatkę.

Po wielkopolskich asfaltowych łukach przyszedł czas na drogi typowo leśne – nieutwardzone, dziurawe, pełne błota i wody. Wszystko wyglądało na to, że organizatorzy imprezy chcieli dać możliwość przetestowania samochodu w każdych warunkach, jednak jeśli chodzi o przygotowane bezdroża to te nie zrobiły na A6 allroad quattro większego wrażenia – po prostu przez nie przejechał brudząc się tu i ówdzie - na pewno stać go na dużo więcej o czym może przekonacie się już niebawem.

Audi A6 allroad quattro to następny samochód, który pokazuje do jakiego stopnia można wymieszać ze sobą poszczególne segmenty – luksusowe kombi ze sportowym pazurem i terenowymi zapędami to kolejny krok motoryzacyjnej ewolucji. Czego jeszcze możemy się spodziewać?Przejdź do galerii zdjęć

Audi A6 allroad quattro 3,0 TFSI S-Tronic - dane techniczne

Testowany egzemplarz: Audi A6 allroad quattro 3,0 TFSI S-Tronic
Silnik i napęd
Układ i doładowanie:V6, kompresor
Rodzaj paliwa:Benzyna
Ustawienie:Wzdłużnie
Rozrząd:DOHC 24V
Objętość skokowa:2995 cm3
Stopień sprężania:10,5
Moc maksymalna:310 KM (przy 5500-6500) rpm
Moment maksymalny:440 Nm (przy 2900-4500 rpm)
Objętościowy wskaźnik mocy:103 KM/l
Skrzynia biegów:7-stopniowa, dwusprzęgłowa S-Tronic
Typ napędu:AWD (TorSen)
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne:Tarczowe, wentylowane
Zawieszenie przednie:Wielowahaczowe, pneumatyczne
Zawieszenie tylne:Wielowahaczowe, pneumatyczne
Układ kierowniczy:Zębatkowy, wspomagany elektromechanicznie
Średnica zawracania:11,8 m
Koła, ogumienie przednie:255/40 R19
Koła, ogumienie tylne:255/40 R19
Masy i wymiary
Typ nadwozia:Kombi
Liczba drzwi:5
Współczynnik oporu Cd (Cx):0,310
Masa własna:1930 kg
Stosunek masy do mocy:6,2 kg/KM
Długość:4940 mm
Szerokość:1898 mm
Wysokość:1474 mm
Rozstaw osi:2810 mm
Rozstaw kół przód/tył:1631/1596 mm
Prześwit (przód/tył):maks. 245 mm
Pojemność zbiornika paliwa:65 l
Pojemność bagażnika:565-1680 l
Specyfikacja użytkowa
Ładowność maksymalna:575 kg
Osiągi
Katalogowo:
Przyspieszenie 0-100 km/h:5,9 s
Prędkość maksymalna:250 km/h
Zużycie paliwa (miasto):11,8 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):7,1 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):8,9 l/100 km
Emisja CO2:206 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP:5 gwiazdek
Cena
Testowany egzemplarz:ok. 440 000 zł
Model od:263 500 zł
Wersja silnikowa od:268 500 zł

Audi A6 allroad quattro 3,0 TFSI S-Tronic - galeria

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/63] Źródło zdjęć: |
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach