Na razie 5 zł dziennie. Ruszył system opłat za starsze auta
Władze Krakowa udostępniły pierwsze funkcjonalności serwisu obsługi przyszłej krakowskiej strefy czystego transportu. Na stronie można sprawdzić, czy bez przeszkód wjedziemy do krakowskiej strefy, złożyć wniosek o wyłączenie, a w przyszłości zapłacić za wjazd starszym autem.
Serwis ruszył
Pod adresem https://sct.zdmk.krakow.pl/ ruszył internetowy serwis obsługi krakowskiej strefy czystego transportu, która zacznie obowiązywać 1 stycznia 2026 r. Zgodnie z uchwałą krakowskich władz do strefy, która obejmie ok 60 proc. krakowskich ulic, będzie można wjechać samochodem benzynowym spełniającym przynajmniej normę Euro 4 (obowiązywała od 2005 r.) lub dieslem spełniającym przynajmniej normę Euro 6 (obowiązywała od 2014 r.). Normy dla pojazdów o DMC powyżej 3,5 t to przynajmniej Euro 4 (2005 r.) dla pojazdów benzynowych oraz Euro 6 (2012 r.) dla diesli.
Właściciele samochodów, które spełniają powyższe warunki, nic nie muszą robić. Od 1 stycznia mogą swobodnie jeździć po Krakowie, nie przejmując się istnieniem strefy czystego transportu. Nie są potrzebne żadne nalepki, nie trzeba również rejestrować się w systemie. Jeśli masz wątpliwości co do tego, czy twoje auto będzie mogło wjeżdżać do krakowskiej strefy, można sprawdzić to na wspomnianej wyżej stronie.
Nowy krakowski serwis internetowy pozwala jednak też na skorzystanie z wyłączeń przewidzianych w zasadach strefy.
Test Ferrari 296 Speciale - tak szaleje 880 KM na tylnej osi!
Nie spełniają, a wjadą
Poprzez stronę będzie można zgłosić wjazd nieuprawnionym pojazdem w celu skorzystania ze specjalistycznych świadczeń medycznych. Osoba, której pojazd nie spełnia norm strefy, będzie musiała zgłosić wizytę przed wjazdem, a następnie potwierdzić ją w placówce medycznej. Co ważne, wyłączenie dotyczy tylko placówek utrzymywanych ze środków publicznych.
Serwis pozwala także skorzystać ze zwolnienia dla mieszkańców Krakowa, którzy przed wejściem w życie uchwały o strefie, czyli przed 26 czerwca 2025 r., posiadali swoje pojazdy. Taka osoba będzie mogła bezterminowo poruszać się po krakowskiej strefie tym samochodem. Jeśli jednak kupi inne auto, będzie ono podlegało zasadom strefy.
Pozostałe wyłączenia dotyczą osób z niepełnosprawnościami (na jeden samochód), właścicieli pojazdów zabytkowych i specjalistycznych, jak food trucki czy kampery. W każdym z tych przypadków można na stronie krakowskiej strefy uzyskać zwolnienie – o ile dany przypadek jest przewidziany przez uchwałę.
Do strefy czystego transportu w Krakowie będą mogły wjechać również zwykłe samochody niespełniające wymogów, ale po uiszczeniu opłaty. To również będzie można zrobić przez stronę internetową strefy. Opłata godzinowa wyniesie 2,50 zł. W 2026 r. za opłatę całodzienną będzie uznawane wniesienie należności za dwie godziny z rzędu. Będzie to więc 5 zł. W 2027 r. opłata dzienna wyniesie 15 zł. Możliwe będzie również wykupienie miesięcznego abonamentu. W 2026 r. będzie on kosztował 100 zł, w 2027 r. 250 zł, a w 2028 r. już 500 zł.