Małe auto z wielkim sercem – TJ Fahrzeugdesign 123d Coupé V10 (2012)

Małe auto z wielkim sercem – TJ Fahrzeugdesign 123d Coupé V10 (2012)

Małe auto z wielkim sercem – TJ Fahrzeugdesign 123d Coupé V10 (2012)
Olgierd Lachowski
12.10.2012 12:00, aktualizacja: 07.10.2022 20:56

Ostatnio pisałem o BMW 1M Coupé z 8-cylindrowym motorem z doładowaniem, przygotowanym przez G-Power. To podobne auto, ale z zupełnie inną koncepcją silnikową. Oto bowiem firma TJ Fahrzeugdesign do małej jedynki wstawiła 5-litrowca z M5!

Ostatnio pisałem o BMW 1M Coupé z 8-cylindrowym motorem z doładowaniem, przygotowanym przez G-Power. To podobne auto, ale z zupełnie inną koncepcją silnikową. Oto bowiem firma TJ Fahrzeugdesign do małej jedynki wstawiła 5-litrowca z M5!

Nie bez przyczyny 10-cylindrowa jednostka napędowa S85B50 produkcji BMW w latach 2005-2008 zdobyła 10 poważnych nagród. To silnik, który nadal jest jednym z najbardziej zaawansowanych produktów BMW. O jego poziomie technicznym świadczą takie rozwiązania, jak aluminiowe głowie i kadłub, zmieniający czasy otwarcia i zamknięcia zaworów system Double VANOS czy zastosowanie układu pomiaru prądów jonowych zamiast zwykłych czujników do określania, czy w cylindrach nie następuje spalanie stukowe.

Obraz

Wszystko to było zawarte w konstrukcji o 10 cylindrach w układzie widlastym, mających łączną objętość skokową 5 l. Do każdego z garów mieszanka paliwowo-powietrza była dostarczana przez indywidualną przepustnicę.

Jak na tak wielki motor imponujące były maksymalne bezpieczne obroty wału korbowego wynoszące 8250 obr./min. Niewiele poniżej, bo przy 7750 obr./min, silnik osiągał swoją moc maksymalną wynoszącą 507 KM. Moment obrotowy o wartości 520 Nm dostępny był przy 6100 obr./min.

Obraz

Właśnie taką jednostkę napędową na życzenie pewnego klienta firma TJ Fahrzeugdesign wstawiła do malutkiego BMW. Mogłoby się wydawać, że wrzucenie widlastej ósemki, którego dokonało G-Power, to przesada, a tu proszę – jeszcze większy silnik zmieścił się pod maską małego niemieckiego auta. S85B50 wstawiony do serii 1 otrzymał nowe mapy sterujące, które zwiększają jego maksymalne obroty do 8600 obr./min. Moc wzrosła do 550 KM.

Obraz

Na samej zmianie silnika się nie skończyło. Z M5 pochodzi część jego osprzętu, wśród którego jest pompa paliwa czy skrzynia biegów. Akurat 7-biegowa zautomatyzowana skrzynia SMG z BMW M5 uważana była za jeden z najsłabszych elementów tego wozu, ale TJ Fahrzeugdesign użyło właśnie jej. Ze skrzyni biegów moc trafia wyłącznie na tylne koła, a jej przekaźnikiem jest przerobiony wał napędowy pochodzący oczywiście z większej o dwa rozmiary limuzyny.

Obraz

Z uwagi na znacznie większą moc nowego silnika tuner zdecydował się również na wymianę układu hamulcowego. Nowy zestaw pobrano z BMW X6 M i ma on wentylowane z przodu i z tyłu tarcze hamulcowe o średnicy 395 mm (przód) i 385 mm (tył). Hamulce są schowane za 20-calowymi felgami z oponami o szerokości 245 na kołach kierowanych i 285 mm na osi napędowej.

Trudniej TJ Fahrzeugdesign było ukryć dodatkowe kilogramy, a wóz waży teraz aż 1630 kg. Pewnym rozwiązaniem tej bolączki był montaż regulowanego zawieszenia firmy KW. Można sobie wyobrażać, że charakterystyki pracy amortyzatorów na obu osiach są diametralnie różne – z przodu jest bardzo sztywno, a z tyłu raczej miękko, co powinno przynajmniej w pewnym stopniu zniwelować niekorzystny rozkład mas.

Obraz

Najciekawsze jest jednak to, że bazą do budowy nie było wcale 1M Coupé, tylko wersja… 123d Coupé! Tuner postarał się jednak, żeby z zewnątrz samochód przypominał mocniejszego brata, i zmienił zarówno zderzaki, jak i błotniki oraz lusterka. Na pierwszy rzut oka auto jest nie do odróżnienia od 1M.

Nowa jednostka silnikowa daje oczywiście zauważalną poprawę osiągów nie tylko w porównaniu z dieslem, ale też oczywiście z 1M Coupé. Mały sedan do 100 km/h przyspiesza w 4,20 s, a 200 km/h osiąga po równych 12 s. Prędkość maksymalna określana jest na 325 km/h. Widać, że jest to godny rywal dla G-Power G1 V8 Hurricane RS.

Obraz

Niemiecka firma tuningowa włożyła aż 350 godzin pracy w zbudowanie tej maszyny. Cena tuningu wynosząca przy tym 20 tys. euro nie wydaje się wcale wygórowana.

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: V10, S85B50
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4999 cmsup3/sup
  • Moc maksymalna: 550 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 110,02 KM/l (seryjny – 101,42 KM/l w BMW M5)
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana SMG
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane Brembo, średnica 395 mm
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane Brembo , średnica 385 mm
  • Koła przednie: 20”
  • Koła tylne: 20”
  • Opony przednie: 245/? R 20
  • Opony tylne: 285/? R 20

Masy i wymiary:

  • Długość: 4380 mm
  • Szerokość: 1803 mm
  • Rozstaw osi: 2660 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,20 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 12,00 s
  • Prędkość maksymalna: 325 km/h
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/12]

Źródło: autoblog

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)