Ekstremista – Dörr 135i Coupé P Zero (2010)

Zespół wyścigowy Dörr Motorsport wraz z firmą Pirelli stworzyli ekstremalne BMW 135i, które osiągami śmiało może konkurować z nowym 1M Coupé.

Obraz
Olgierd Lachowski

Ekipa Dörr co roku bierze udział w 24-godzinnym wyścigu na Nürburgringu wystawiając swoje auta w różnych klasach. Prezentowane BMW wygrało klasę SP8T w zeszłym roku, następnie zespół postanowił przebudować wóz tak, by można było poruszać się nim po drogach publicznych.

Obraz

Samochód ma rzędowy silnik o sześciu cylindrach (kod N54B30O0), który jest wspomagany dwiema turbosprężarkami. W wersji seryjnej motor ma moc 306 KM i moment obrotowy 400 Nm. Po modyfikacjach ekipy wyścigowej moc jednostki napędowej wynosi 380 KM przy 6100 obr./min (ciśnienie doładowania wynosi 1,15 bara), a maksymalny moment obrotowy wzrósł do 540 Nm przy 3000 obr./min. W przypadku mocy, to o 20 KM więcej niż miało to BMW, gdy startowało w wyścigu.

Żeby samochód mógł stanąć na starcie wyścigu zespół zobowiązany był wstawić klatkę bezpieczeństwa oraz zamontować wyścigowe fotele (tutaj Recaro) z 6-punktowymi pasami bezpieczeństwa, co też mechanicy zrobili. Przy tych modyfikacjach usunięto tylną kanapę. Z jednej strony zmniejszyło to masę samochodu, a z drugiej ułatwiło instalację klatki i pasów.

Jak wiadomo na torze kluczową rolę grają hamulce i zawieszenie. Te pierwsze pozostawiono bez zmian, natomiast zawieszenie wymieniono na w pełni regulowany zestaw firmy KW. Zarówno do wyścigu, jak i drogowe opony przygotowała firma Pirelli. Z przodu i z tyłu założone są gumy o rozmiarze 245/40 R 18.

Obraz

Po tych wszystkich zmianach masa samochodu spadła z 1530 kg do 1509 kg (auto w pełni zatankowane, ale bez kierowcy). Wóz już nie potrzebował tak dużego docisku tylnej osi jak na torze, toteż usunięto wielki spojler z pokrywy bagażnika.

Przerobione BMW jest dużo mniej praktyczne i dużo bardziej szalone od fabrycznego 135i. Nie da się co prawda nim podróżować choćby w cztery osoby, ale za to można wybrać się na tor i zezłościć paru właścicieli dużo mocniejszych aut, którzy już po paru zakrętach zostaną z tyłu. Z pewnością największym problemem w tym 135i jest komfort jazdy na drogach gorszej jakości, z tym że takie w Niemczech nie są tak często spotykane jak w Polsce.

Dörr 135i P Zero imponuje osiągami. Do 100 km/h przyspiesza dokładnie w tym samym czasie, co BMW 1M Coupé, a więc w 4,90 s. Sprint do 200 km/h trwa tylko 18,50 s, a prędkość maksymalna to aż 285 km/h. Jeśli chodzi o elastyczność to np. na przyspieszenie z 80 do 120 km/h na 4. biegu Dörr potrzebuje 4,40 s, podczas gdy fabryczne 135i - równych 5 sekund. Różnica jest niezbyt duża, ale z każdym wyższym biegiem i większą prędkością rośnie.

To, co robi chyba największe wrażenie to hamulce. Na przykład z 200 km/h przy rozgrzanych tarczach auto potrzebuje 3 metrów mniej na zatrzymanie się niż Ferrari 458 Italia!

Obraz

Produkt Dörr Motorsport niestety do tanich nie należy, bo kosztuje aż 80 tysięcy euro, a to dwa razy więcej niż podstawowa wersja BMW 135i w Niemczech.

Wygląda na to, że Dörr 135i P Zero to samochód ekstremalny pod niemal każdym względem - począwszy od osiągów, przez komfort, aż po wysoką cenę. Po prostu auto nie dla każdego.

Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: R6, N54B30O0
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2979 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 380 KM przy 6100 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 127,56 KM/l (seryjny – 102,72 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 540 Nm przy 3000 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 338 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 324 mm
  • Koła przednie: 9,5 x 18″
  • Koła tylne: 9,5 x 18″
  • Opony przednie: 245/40 R 18
  • Opony tylne: 245/40 R 18

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1509 kg
  • Stosunek masy do mocy: 3,97 kg/KM (seryjny – 5,00 kg/KM)
  • Długość: 4360 mm
  • Szerokość: 1752 mm
  • Wysokość: 1378 mm (- 30 mm)
  • Rozstaw osi: 2660 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-40 km/h: 1,60 s
  • Przyspieszenie 0-60 km/h: 2,40 s
  • Przyspieszenie 0-80 km/h: 3,60 s
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,90 s
  • Przyspieszenie 0-120 km/h: 6,80 s
  • Przyspieszenie 0-140 km/h: 8,70 s
  • Przyspieszenie 0-160 km/h: 10,90 s
  • Przyspieszenie 0-180 km/h: 14,70 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 18,50 s
  • Przyspieszenie 80-100 km/h na 4. biegu: 2,20 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 4. biegu: 4,40 s
  • Przyspieszenie 80-140 km/h na 4. biegu: 6,70 s
  • Przyspieszenie 80-160 km/h na 4. biegu: 9,10 s
  • Przyspieszenie 80-180 km/h na 4. biegu: 11,90 s
  • Przyspieszenie 80-100 km/h na 5. biegu: 2,60 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 5. biegu: 5,20 s
  • Przyspieszenie 80-140 km/h na 5. biegu: 7,90 s
  • Przyspieszenie 80-160 km/h na 5. biegu: 10,80 s
  • Przyspieszenie 80-180 km/h na 5. biegu: 14,20 s
  • Przyspieszenie 80-100 km/h na 6. biegu: 3,10 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 6. biegu: 6,50 s
  • Przyspieszenie 80-140 km/h na 6. biegu: 9,80 s
  • Przyspieszenie 80-160 km/h na 6. biegu: 13,40 s
  • Przyspieszenie 80-180 km/h na 6. biegu: 17,30 s
  • Prędkość maksymalna: 285 km/h
  • Czas przejazdu okr. Kleiner Kurs Hockenheim: 1:13,8 min (seryjny – 1:17,4 min)
  • Slalom 18 m: 70,7 km/h
  • Droga hamowania ze 100 km/h (ham. zimne): 36,0 m
  • Droga hamowania ze 100 km/h (ham. gorące): 34,6 m
  • Droga hamowania z 200 km/h (ham. gorące): 130,4 m

Koszty:

  • Cena auta: 79 900 euro

Źródło: sport autoflickr (foto)

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów