Ponad 500 koni w 1M Coupé! – Tuningwerk 1M Coupé RS (2012)

Do tej pory firmy tuningowe oferowały możliwość podkręcenia jednostki napędowej w BMW 1M Coupé do około 450 KM. Tuningwerk dokłada jeszcze 80 KM. Oto małe ekstremalne BMW.

Obraz
Olgierd Lachowski

Do tej pory firmy tuningowe oferowały możliwość podkręcenia jednostki napędowej w BMW 1M Coupé do około 450 KM. Tuningwerk dokłada jeszcze 80 KM. Oto małe ekstremalne BMW.

Lista firm zajmujących się modyfikowaniem BMW 1M Coupé jest już długa – od renomowanego Ac Schnitzera po zupełnie nieznane Laptime. Teraz dołącza do nich niemiecki zakład Tuningwerk. Nie kojarzycie go? Tuner ten jest znany choćby z najmocniejszego BMW serii 7. Teraz będzie też rozpoznawalny dzięki temu, że oferuje najmocniejsze małe coupé z Bawarii.

Obraz

A skoro już mowa o mocy, to przejdźmy do jednostki napędowej. A jest nią 3-litrowy, 6-cylindrowy rzędowy silnik o symbolu wewnętrznym N54B30. Ma on nie tylko bezpośredni wtrysk paliwa, ale również dwie turbosprężarki. N54B30 w seryjnym samochodzie rozwija moc 340 KM przy 5900 obr./min i moment obrotowy 500 Nm w przedziale 1500-4500 obr./min. Całkiem niezłe to parametry, ale przy tym, co proponuje Tuningwerk, bledną.

Obraz

Mechanicy firmy tuningowej dokonali sporo zmian wokół jednostki silnikowej. Zainstalowali nowy sportowy układ wydechowy z rurami ze stopów tytanu, inne oprogramowanie centralnej jednostki sterującej, poprawili system chłodzenia powietrza doładowującego i wreszcie ulepszyli turbosprężarki. W rezultacie udało się im osiągnąć imponujący wynik 528 KM mocy maksymalnej i 614 Nm momentu obrotowego. Ten ostatni dostępny jest przy 2800 obr./min.

Obraz

Tuning silnika jest tylko jednym z kilku punktów oferty ekipy Tuningwerk. Inżynierowie zmienili też sprzęgło na sportowe, zmniejszyli przełożenie przekładni głównej z 3,45 do 3,25, zamontowali regulowane zawieszenie KW i usprawnili układ hamulcowy. W opcji są ceramiczne tarcze hamulcowe MOV’IT o średnicy 370 mm oraz mechanizm różnicowy Drexler z blokadą (oba te mechanizmy są zainstalowane w prezentowanym wozie). Ale to też jeszcze nie wszystkie zmiany, bo ulepszeniom poddano nadwozie i wnętrze.

Obraz

W kabinie pasażerskiej miejsce seryjnych siedzeń z przodu zajęły dwa ultralekkie kubełkowe siedzenia Recaro, które bardzo dobrze podpierają ciało kierowcy i pasażera przy szybkiej jeździe na zakrętach.

Nadwozie zyskało przedni spojler oraz tylne skrzydło o regulowanym kącie nachylenia. Do tego auto zostało pomalowane lub oklejone w barwy zakładu M Motorsport. Przerobione 1M Coupé porusza się na kołach z 19-calowymi felgami ATS i oponami Dunlop 245/35 R 19 z przodu i 285/30 R 19 z tyłu.

Obraz

Tuningwerk informuje, że prędkość maksymalna przekracza 300 km/h. Trudno w te zapewnienia nie uwierzyć, skoro tuner zmniejszył przełożenie tylnej osi i znacznie zwiększył moc silnika. Przecież 300 km/h osiągają już BMW 1M Coupé z 400-konnymi jednostkami.

Obraz

Niestety, za tak zaawansowane modyfikacje trzeba słono zapłacić. Firma tuningowa życzy sobie 119 000 euro za swoje usługi. Na szczęście w cenę wliczony jest samochód.

Dane techniczne

  • Typ: R6, N54B30
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2979 cmsup3/sup
  • Doładowanie: dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 528 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 177,24 KM/l (seryjny – 114,13 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 614 Nm przy 2800 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napęd: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, ceramiczne MOV’IT, średnica 370 mm
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, ceramiczne MOV’IT, średnica 370 mm
  • Koła przednie: 9,0 x 19” ATS
  • Koła tylne: 10,0 x 19” ATS
  • Opony przednie: 245/35 R 19 Dunlop
  • Opony tylne: 285/30 R 19 Dunlop

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1570 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,97kg/KM (seryjny – 4,62 kg/KM)
  • Długość: 4380 mm
  • Szerokość: 1803 mm
  • Rozstaw osi: 2660 mm

Osiągi:

  • Prędkość maksymalna: ponad 300 km/hblock position=\inside5924/block

Źródło: carscoop

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Pierwsza jazda: DS N°8 – niech żyje awangarda!
Pierwsza jazda: DS N°8 – niech żyje awangarda!
Cybertruck z zakazem wjazdu do Niemiec. Bez wyjątków nawet dla amerykańskiej armii
Cybertruck z zakazem wjazdu do Niemiec. Bez wyjątków nawet dla amerykańskiej armii
Te marki mają najbardziej lojalnych klientów. Amerykanie opublikowali badania
Te marki mają najbardziej lojalnych klientów. Amerykanie opublikowali badania
Kia K4 wjeżdża do salonów, zaskakując cenami. Ile kosztuje następca Ceeda?
Kia K4 wjeżdża do salonów, zaskakując cenami. Ile kosztuje następca Ceeda?
237 proc. wzrostu sprzedaży. Napęd, którego "nikt nie chce"
237 proc. wzrostu sprzedaży. Napęd, którego "nikt nie chce"
Zwolnili prawie 10 tys. osób w 4 lata. I to tylko w jednym kraju
Zwolnili prawie 10 tys. osób w 4 lata. I to tylko w jednym kraju
Policjanci zatrzymali Forda. Zdziwili, gdy zobaczyli, kto prowadzi
Policjanci zatrzymali Forda. Zdziwili, gdy zobaczyli, kto prowadzi
Odświeżony Lexus RZ wjeżdża do salonów. Na początek duże promocje
Odświeżony Lexus RZ wjeżdża do salonów. Na początek duże promocje
Pierwszy kontakt z elektrycznym Porsche Cayenne: ma wszystko to, co Tesla, Chińczycy i wiele więcej
Pierwszy kontakt z elektrycznym Porsche Cayenne: ma wszystko to, co Tesla, Chińczycy i wiele więcej
Będą nowości w mObywatelu. Zmiany idą jak burza
Będą nowości w mObywatelu. Zmiany idą jak burza
Nieznana funkcja pasów bezpieczeństwa. Lepiej, by się nie przydała
Nieznana funkcja pasów bezpieczeństwa. Lepiej, by się nie przydała
Policja rozbiła gang złodziei. Specjalizowali się w jednej grupie aut
Policja rozbiła gang złodziei. Specjalizowali się w jednej grupie aut