Ponad 500 koni w 1M Coupé! – Tuningwerk 1M Coupé RS (2012)
Do tej pory firmy tuningowe oferowały możliwość podkręcenia jednostki napędowej w BMW 1M Coupé do około 450 KM. Tuningwerk dokłada jeszcze 80 KM. Oto małe ekstremalne BMW.
18.04.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:01
Do tej pory firmy tuningowe oferowały możliwość podkręcenia jednostki napędowej w BMW 1M Coupé do około 450 KM. Tuningwerk dokłada jeszcze 80 KM. Oto małe ekstremalne BMW.
Lista firm zajmujących się modyfikowaniem BMW 1M Coupé jest już długa – od renomowanego Ac Schnitzera po zupełnie nieznane Laptime. Teraz dołącza do nich niemiecki zakład Tuningwerk. Nie kojarzycie go? Tuner ten jest znany choćby z najmocniejszego BMW serii 7. Teraz będzie też rozpoznawalny dzięki temu, że oferuje najmocniejsze małe coupé z Bawarii.
A skoro już mowa o mocy, to przejdźmy do jednostki napędowej. A jest nią 3-litrowy, 6-cylindrowy rzędowy silnik o symbolu wewnętrznym N54B30. Ma on nie tylko bezpośredni wtrysk paliwa, ale również dwie turbosprężarki. N54B30 w seryjnym samochodzie rozwija moc 340 KM przy 5900 obr./min i moment obrotowy 500 Nm w przedziale 1500-4500 obr./min. Całkiem niezłe to parametry, ale przy tym, co proponuje Tuningwerk, bledną.
Mechanicy firmy tuningowej dokonali sporo zmian wokół jednostki silnikowej. Zainstalowali nowy sportowy układ wydechowy z rurami ze stopów tytanu, inne oprogramowanie centralnej jednostki sterującej, poprawili system chłodzenia powietrza doładowującego i wreszcie ulepszyli turbosprężarki. W rezultacie udało się im osiągnąć imponujący wynik 528 KM mocy maksymalnej i 614 Nm momentu obrotowego. Ten ostatni dostępny jest przy 2800 obr./min.
Tuning silnika jest tylko jednym z kilku punktów oferty ekipy Tuningwerk. Inżynierowie zmienili też sprzęgło na sportowe, zmniejszyli przełożenie przekładni głównej z 3,45 do 3,25, zamontowali regulowane zawieszenie KW i usprawnili układ hamulcowy. W opcji są ceramiczne tarcze hamulcowe MOV’IT o średnicy 370 mm oraz mechanizm różnicowy Drexler z blokadą (oba te mechanizmy są zainstalowane w prezentowanym wozie). Ale to też jeszcze nie wszystkie zmiany, bo ulepszeniom poddano nadwozie i wnętrze.
W kabinie pasażerskiej miejsce seryjnych siedzeń z przodu zajęły dwa ultralekkie kubełkowe siedzenia Recaro, które bardzo dobrze podpierają ciało kierowcy i pasażera przy szybkiej jeździe na zakrętach.
Nadwozie zyskało przedni spojler oraz tylne skrzydło o regulowanym kącie nachylenia. Do tego auto zostało pomalowane lub oklejone w barwy zakładu M Motorsport. Przerobione 1M Coupé porusza się na kołach z 19-calowymi felgami ATS i oponami Dunlop 245/35 R 19 z przodu i 285/30 R 19 z tyłu.
Tuningwerk informuje, że prędkość maksymalna przekracza 300 km/h. Trudno w te zapewnienia nie uwierzyć, skoro tuner zmniejszył przełożenie tylnej osi i znacznie zwiększył moc silnika. Przecież 300 km/h osiągają już BMW 1M Coupé z 400-konnymi jednostkami.
Niestety, za tak zaawansowane modyfikacje trzeba słono zapłacić. Firma tuningowa życzy sobie 119 000 euro za swoje usługi. Na szczęście w cenę wliczony jest samochód.
Dane techniczne
- Typ: R6, N54B30
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 2979 cmsup3/sup
- Doładowanie: dwie turbosprężarki
- Moc maksymalna: 528 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 177,24 KM/l (seryjny – 114,13 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 614 Nm przy 2800 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napęd: na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, ceramiczne MOV’IT, średnica 370 mm
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, ceramiczne MOV’IT, średnica 370 mm
- Koła przednie: 9,0 x 19” ATS
- Koła tylne: 10,0 x 19” ATS
- Opony przednie: 245/35 R 19 Dunlop
- Opony tylne: 285/30 R 19 Dunlop
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1570 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,97kg/KM (seryjny – 4,62 kg/KM)
- Długość: 4380 mm
- Szerokość: 1803 mm
- Rozstaw osi: 2660 mm
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: ponad 300 km/hblock position=\inside5924/block
Źródło: carscoop