Ostra jazda – Manhart 1M Coupé MH1 Biturbo (2011)

BMW 1M Coupé szybko stało się bardzo popularne wśród tunerów. Kolejną propozycję na to, co można zrobić z tym małym coupé przedstawił niemiecki specjalista od silników BMW – firma Manhart.

Ostra jazda – Manhart 1M Coupé MH1 Biturbo (2011)
Olgierd Lachowski

28.08.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:13

Firma Manhart skupia kilku specjalistów, którzy pracowali dla BMW jako inżynierowie projektujący silniki do samochodów bawarskiej marki. Panowie ci mają ogromną wiedzę o jednostkach napędowych produkowanych w Monachium, toteż ich wozy po tuningu osiągają zawrotne moce. Czy takie właśnie jest 1M Coupé?

Rozczarują się ci, którzy liczyli na niesamowite fajerwerki pod maską. Ale czy już zwykłe seryjne BMW nie dostarcza odpowiednich wrażeń?

Obraz

Fabryczne auto ma podwójnie doładowany silnik o objętości skokowej 3,0 l, który rozwija moc 340 KM przy 5900 obr./min i moment obrotowy 500 Nm przy 1500-4500 obr./min. Napędzane na tylne koła auto przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 4,90 s, a jego prędkość maksymalna jest ograniczona do 250 km/h.

Pracownicy Manhart Racing dali temu coupé 80-konnego kopa. Dodatkowe „koniki” pojawiły się dzięki zastosowaniu nowej elektroniki zarządzającej jednostką napędową, a także dzięki sportowemu układowi wydechowemu wyposażonemu w reaktory katalityczne i tłumiki o zmniejszonych oporach przepływu spalin.

Obraz

Wóz ma 420 KM mocy, co według tunera przekłada się na spadek czasu przyspieszania od 0 do 100 km/h z 4,90 s do 4,50 s. Prędkość maksymalna jest nieznana.

Na razie optycznie BMW prawie się nie zmieniło. Z nowych elementów są tylko 20-calowe koła z oponami o szerokości 295 mm na tylnej osi (seryjnie mają 265 mm). W przyszłości mają się pojawić takie dodatki, jak przedni spojler i tylny dyfuzor.

Obraz

Czy zatem auto nie jest tak szybkie, jak można by się po Manharcie spodziewać? Nie jest. Ale też nie jest powiedziane, że tuner nie będzie dalej rozwijał tego wozu. A jeśli ktoś jest niecierpliwy, to może sobie kupić byle jakie BMW serii 1 z nadwoziem coupé, a następnie oddać je w ręce mechaników z Geilenkirchen, a oni „przeszczepią” pod maskę 600-konny motor z BMW M3.

Aktualizacja 24 stycznia 2012 

Zaktualizowałem i uzupełniłem osiągi auta na podstawie pomiarów redakcji AB Sportscars. W nawiasie parametry deklarowane przez tunera (poza masą auta).

Dane techniczne

  • Typ: R6, N54B30
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2979 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 415 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 139,31KM/l (seryjny – 114,13 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 600 Nm
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napęd: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 360 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 350 mm
  • Koła przednie: 9,25 x 20”
  • Koła tylne: 10,5 x 20”
  • Opony przednie: 245/30 R 20 Continental Sport Contact 5P
  • Opony tylne: 295/25 R 20 Continental Sport Contact 5P

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1509 kg (- 61 kg)
  • Stosunek masy do mocy: 3,74 kg/KM (seryjny – 4,62 kg/KM)
  • Długość: 4380 mm
  • Szerokość: 1803 mm
  • Wysokość: 1420 mm
  • Rozstaw osi: 2660 mm

Osiągi (pomiary AB Sportscars):

  • Przyspieszenie 0-50 km/h: 2,20 s
  • Przyspieszenie 0-100 km/h:4,60 s (4,50 s)
  • Przyspieszenie 0-130 km/h: 7,20 s
  • Przyspieszenie 0-160 km/h: 10,00 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 15,90 s
  • Przyspieszenie 60-100 km/h na 4. biegu: 3,60 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 5. biegu: 4,20 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 6. biegu: 5,40 s
  • Czas przejazdu 1/4 mili ze startu stojącego: 12,97 s
  • Czas przejazdu okrążenia toru Sachsenring: 1:39,51 min
  • Prędkość maksymalna: 300 km/h
  • Droga hamowania ze 100 km/h (ham. zimne): 34,5 m
  • Droga hamowania ze 100 km/h (ham. gorące): 34,6 m
  • Droga hamowania z 200 km/h (ham. gorące): 134,3 mblock position=\inside7407/block

Źródło: gtspirit

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)