Rośnie w siłę – Manhart 1M Coupé MH1 S Biturbo (2012)

Już prawie rok temu firma Manhart Racing pokazała własną interpretację modelu 1M Coupé. Teraz to 415-konne auto dostało dodatkowego 50-konnego kopa. Oto wersja S Biturbo.

Rośnie w siłę – Manhart 1M Coupé MH1 S Biturbo (2012)
Olgierd Lachowski

28.07.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:45

BMW 1M Coupé zdążyło zrobić już furorę nie tylko wśród fanów marki czy ogólnie lubiących szybkie samochody osób, ale też wśród firm tuningowych. Powodem jest fakt, że mimo świetnych osiągów seryjny wóz stosunkowo łatwo poddaje się tuningowi mechanicznemu. Obecnie lista tunerów obejmuje kilkanaście różnych firm, wśród których nie mogło zabraknąć Manharta.

Obraz

Mający swoją bazę w Wuppertal Manhart Racing jest jednym z czołowych tunerów BMW. A skoro warsztat jest jednym z liderów, to od dawna musiał mieć zmodyfikowane BMW 1M. I tak rzeczywiście było. Firma oferowała podnoszący moc do 415 KM pakiet modyfikacyjny. Tak wzmocniony samochód setkę osiągał po 4,60 s, a 200 km/h po 15,90 s. Prędkość maksymalna wynosiła 300 km/h.

Teraz maszyna powinna być jeszcze szybsza, bo dysponuje mocą 465 KM. Za produkcję wszystkich koni mechanicznych odpowiada rzędowy sześciocylindrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Ma on objętość skokową zaledwie 3,0 l, ale dzięki dwóm turbosprężarkom już w fabrycznej konfiguracji może się poszczycić 340 KM mocy przy 5900 obr./min i maksymalnym momentem obrotowym 500 Nm.

Obraz

Za pierwszym razem działania Manharta kończyły się na zmianie układu wylotowego i elektroniki samochodu. Tym razem tuner prowadził prace zakrojone na szerszą skalę. Oprócz wspomnianych ulepszeń mechanicy dołożyli wydajniejszą międzystopniową chłodnicę powietrza doładowującego oraz chłodnicę oleju, a także popracowali nad zwiększeniem wydajności układu doprowadzającego powietrze do silnika.

W ten sposób udało się uzyskać 465 KM mocy maksymalnej, ale moment obrotowy pozostał na tym samym poziomie, co w wozie w poprzedniej wersji, czyli wynosi 600 Nm. Jeszcze nie ma konkretnych pomiarów osiągów tego BMW, ale Manhart twierdzi, że prędkość maksymalna powinna przekroczyć 300 km/h.

Obraz

Tuning mechaniczny nie skończył się na zmianach w jednostce napędowej. Specjaliści z Wuppertal zajęli się także podwoziem. Tutaj miejsce seryjnych sprężyn i amortyzatorów zajęło regulowane zawieszenie renomowanego KW. Właściciel może zmieniać zarówno wysokość pojazdu, jak i charakterystykę pracy amortyzatorów.

Co prawda w tym coupé hamulce pozostały seryjne, ale ekipa Manhart może zmienić je na ceramiczne z prawie 400-milimetrowymi tarczami z przodu i 380-milimetrowymi z tyłu. Hamulce takie przygotowuje Mov’it. Ich montaż wymaga jednak zmiany felg na co najmniej 19-calowe.

Obraz

Z tym nie ma jednak problemu, bo tuner wykorzystał obręcze 20-calowe wyprodukowane przez… Ac Schnitzera. Przednie felgi mają szerokość 9,0”, natomiast tylne 10,0”. Nie wiem jakie opony założono na te koła, ale zgaduję, że takie same, co montuje Schnitzer, czyli z przodu 235/30 R 20, zaś z tyłu 295/25 R 20.

Także zewnętrznie to 1M Coupé nieco odbiega od oryginału. Oprócz kół Manhart zadbał o nową pokrywę silnika z otworami wentylacyjnymi, a także przedni splitter, który został wykonany z włókna węglowego.

Obraz

Niemieckie przedsiębiorstwo nie podaje kosztów modyfikacji, ale na pewno nie są one małe. W zamian klient dostaje bardzo mocny wóz. Co prawda do 500-konnego auta opracowanego przez Tuningwerk jeszcze trochę brakuje, ale Manhart Racing informuje, że jest w stanie podkręcić małą M-kę do 520 KM.

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: R6, N54B30
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2979 cmsup3/sup
  • Doładowanie: dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 465 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 156,09 KM/l (seryjny – 114,13 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 600 Nm
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 9,0 x 20”
  • Koła tylne: 10,0 x 20”

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1570kg
  • Stosunek masy do mocy: 3,38 kg/KM (seryjny – 4,62 kg/KM)
  • Długość: 4380 mm
  • Szerokość: 1803 mm
  • Rozstaw osi: 2660 mm

Osiągi:

  • Prędkość maksymalna: ponad 300 km/h
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/8]

Źródło: Manhart Racing

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)