Ford ogłasza dobre wyniki operacyjne w drugim kwartale 2022 roku i wdraża działania w kierunku ambitnej przyszłości Ford+.

Ford ogłasza dobre wyniki operacyjne w drugim kwartale 2022 roku i wdraża działania w kierunku ambitnej przyszłości Ford+.
Źródło zdjęć: © Materiał Partnera

02.08.2022 09:18, aktual.: 13.03.2023 16:22

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Ogromna popularność najlepszej jak dotąd linii produktów Forda, ze szczególnym uwzględnieniem wysoko cenionych przez konsumentów i rynek samochodów elektrycznych to główne czynniki, dzięki którym producent może pochwalić się solidnymi wynikami operacyjnymi odnotowanymi w drugim kwartale 2022 r. Jednocześnie firma kontynuuje prace nad transformacją swojej działalności zgodnie z planem rozwoju Ford+, niezależnie od wyzwań związanych z dostępnością surowców oraz niepewnością ekonomiczną i polityczną.

  • Firma wykorzystuje popyt na rynku i przekształca go w dobre wyniki finansowe odnotowując: przychód w wysokości 40,2 mld USD; zysk netto w wysokości 667 mln USD, marżę 1,7% przychodu; oraz skorygowany EBIT w wysokości 3,7 mld USD, z marżą w wysokości 9,3% przychodu.
  • Producent ogłasza przepływy pieniężne z działalności operacyjnej w wysokości 2,9 mld USD i skorygowane wolne przepływy pieniężne w wysokości 3,6 mld USD. Uwzględniając solidną rentowność w branży motoryzacyjnej Ford podnosi kwartalną dywidendę do 15 centów na akcję.
  • Firma demonstruje szybko rozwijające się możliwości i potencjał planu Ford+, m.in. dzięki atrakcyjności propozycji Ford Pro dla klientów komercyjnych.
  • Motoryzacyjny gigant potwierdza prognozę wyników na rok 2022, czyli: skorygowany EBIT na poziomie 11,5-12,5 mld USD, wzrost o 15%-25% w stosunku do roku 2021 oraz skorygowane wolne przepływy pieniężne na poziomie 5,5-6,5 mld USD.
  • Producent przyspiesza plan rozwoju Ford+, zapewniając baterie i surowce potrzebne do ich produkcji dla 600 000 pojazdów elektrycznych do końca 2023 r., oraz większość dla ponad dwóch milionów samochodów BEV do końca 2026 r.

– Konsekwentnie zbliżamy się do najbardziej obiecującego okresu w historii firmy skupionego na wprowadzaniu innowacji, dostarczaniu jakościowych produktów oraz zintegrowanych usług, których głównym celem jest podnoszenie jakości i obniżanie kosztów – powiedział Jim Farley, prezes Ford Motor Company. – Od lat zapewniamy naszym klientom wspaniałe doświadczenia związane z użytkowaniem samochodów. Jednocześnie poprawiamy naszą rentowność i czynimy Forda liderem transportu nowej generacji.

Centralnym elementem transformacji Forda jest trwający właśnie proces utworzenia trzech odrębnych jednostek biznesowych zajmujących się motoryzacją. Od przyszłego roku, producent będzie prowadził działalność i raportował wyniki finansowe w następującym podziale:

  • Ford Blue – Odpowiedzialny za rozbudowę kultowego portfela samochodów spalinowych firmy oraz optymalizację powiązanych operacji tak, aby zapewniać wzrost i rentowność organizacji.
  • Ford Model e – Skupiony na rozwoju przełomowych samochodów elektrycznych wraz z oprogramowaniem oraz technologiami i usługami związanymi z pojazdami skomunikowanymi (które będą dostępne we wszystkich produktach firmy) na szeroką skalę.
  • Ford Pro – Nastawiony na zapewnienie klientom biznesowym i rządowym nowego poziomu produktywności, dzięki pojazdom spalinowym oraz elektrycznym, wraz z usługami umożliwiającymi najlepsze zarządzanie flotami oraz szerszymi operacjami.

Farley powiedział, że Ford Pro to doskonały i kompleksowy przykład tego, jak Ford+ będzie z czasem przynosił korzyści klientom, a w konsekwencji samej firmie i pozostałym, innym interesariuszom.

Mimo, iż klienci komercyjni nadal w zdecydowanej większości wybierają wiodące w branży samochody dostawcze Forda z silnikami spalinowymi, Farley zauważa, że coraz częściej kierowcy doceniają i akceptują technologię pojazdów w pełni elektrycznych. Według Motor Intelligence, w drugim kwartale br., Ford E-Transit stanowił aż 95% pełnowymiarowych elektrycznych furgonetek sprzedawanych w Stanach Zjednoczonych. W Europie natomiast firma ma już ponad 8 000 zamówień na dwutonowego Transita z napędem elektrycznym, a jego mniejsza, jednotonowa wersja ma pojawić się na rynku w przyszłym roku.

– Pamiętajmy, że samochody to tylko jeden z elementów trwałych relacji, które tworzymy z naszymi klientami komercyjnymi – powiedział Farley. – Pomagamy im także w zmniejszeniu całkowitego kosztu posiadania pojazdów tak, aby firmy stawały się bardziej produktywne.

Patrząc na szerszą perspektywę warto podkreślić, że Ford wypełnia swoje zobowiązanie, w myśl którego chce przewodzić globalnej rewolucji związanej z elektryfikacją. Kultowe i dobrze znane modele Forda w nowej, elektrycznej odsłonie cieszą się dużym zainteresowaniem klientów. Mowa o Mustangu Mach-E, F-150 Lightning oraz E-Transicie.

Dwa tygodnie temu producent ogłosił zawarcie szeregu umów, które łącznie zapewnią firmie zaopatrzenie w baterie i surowce niezbędne do osiągnięcia możliwości produkcji 600 000 pojazdów elektrycznych rocznie do końca 2023 roku oraz 70% tego, co będzie potrzebne do osiągnięcia tempa rocznej produkcji 2 000 000 sztuk do końca 2026 roku. Co istotne, wypełnienie celu wyznaczonego przez Forda na rok 2026 oznaczałoby, że roczny wzrost produkcji elektryków przekroczyłby 90%, a więc ponad dwukrotnie więcej niż prognozowane tempo wzrostu dla całej branży.

W drugim kwartale tego roku Ford zanotował przychody w wysokości 40,2 mld USD dzięki 35% wzrostowi dostaw hurtowych połączonych z korzystną polityką cenową i odpowiednią gamą pojazdów. Zysk netto firmy wyniósł 667 mln USD, a marża 1,7%, co obejmowało stratę na wycenie rynkowej spółki Rivian. Skorygowany zysk przed odsetkami i podatkami wyniósł 3,7 mld USD, a skorygowana marża EBIT 9,3%.

Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej wyniosły 2,9 mld USD, a skorygowane wolne przepływy pieniężne 3,6 mld USD, przy solidnym EBIT z działalności motoryzacyjnej na poziomie 3,3 mld USD. Ford zakończył kwartał z 29 miliardami dolarów w gotówce, 45 miliardami dolarów całkowitej płynności oraz trwałą potęgą finansową i elastycznością niezbędną do finansowania priorytetów planu Ford+.

Zarząd firmy zadeklarował też wypłatę dywidendy za trzeci kwartał w wysokości 15 centów na akcję za akcje pozostające w obrocie. Dywidenda będzie wypłacana 1 września akcjonariuszom zarejestrowanym na koniec 11 sierpnia.

Widoki na przyszłość

Dyrektor finansowy John Lawler zapewnił, że prognoza Forda dotycząca wyników finansowych za cały rok 2022 nie uległa zmianie: skorygowany EBIT w wysokości od 11,5 mld do 12,5 mld dolarów, co oznaczałoby wzrost o 15% do 25% w stosunku do roku ubiegłego, oraz skorygowane wolne przepływy pieniężne w wysokości od 5,5 mld do 6,5 mld dolarów. Lawler podkreślił także, że Ford celuje w całkowitą skorygowaną marżę EBIT na poziomie 10% – i marżę EBIT w wysokości 8% ze swoich pojazdów elektrycznych – do 2026 roku.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także