Brabus E 63 S AMG 4Matic 850 6.0 Biturbo (2013) [Frankfurt 2013]

Choć targi we Frankfurcie już skończone, to trzeba napisać o jeszcze jednym supersamochodzie Brabusa, który na nich zadebiutował. To następca 800-konnego Brabusa E V12 800. Nowa maszynajest jeszcze mocniejsza i pod wieloma względami szybsza od poprzednika.

Obraz
Olgierd Lachowski

Niedawno pojawiła się informacja, że wraz z zakończeniem produkcji dostępnego obecnie modelu S Mercedes-Benz zakończy również wytwarzanie wprowadzonego na rynek w 2010 roku silnika M 157. Klasa S w produkcji będzie zapewne przez ładnych kilka lat (około 7 lat), ale wcześniej pojawią się nowe modele C oraz E, które prawdopodobnie będą miały mniejsze jednostki napędowe. Być może „zaledwie” 4-litrowe. Dlaczego o tym piszę? Ponieważ nowe topowe modele Brabusa są wyposażone w silnik będący rozwinięciem motoru M 157.

Oryginał to widlasta ósemka o objętości skokowej 5,5 l z bezpośrednim wtryskiem benzyny oraz dwiema turbosprężarkami. W zależności od modelu Mercedesa i jego wersji oraz roku produkcji ten silnik miał lub ma moc od 525 KM do 585 KM (w wybranych autach z roku 2013).

Obraz

Obecnie produkowana jednostka jest wyposażona w układ zmiennych czasów otwarcia zaworów, a za prawidłowy wtrysk paliwa odpowiadają wtryskiwacze piezoelektryczne. W porównaniu z poprzednikiem M 157 ma także wydajniejszy osprzęt – taki jak pompy paliwa, cieczy chłodzącej itd.

Na bazie M 157 Brabus przygotowuje własną jednostkę silnikową. Oczywiście układ cylindrów i ich liczba nie zmienia się po tuningu, ale na przykład objętość skokowa wyraźnie rośnie. Średnica każdego z cylindrów jest powiększana o zaledwie milimetr, ale już skok tłoków wynosi 96,00 mm zamiast standardowych 90,50 mm. W efekcie objętość skokowa jest podniesiona o 451 cm[sup]3[/sup] i wynosi 5912 cm[sup]3[/sup].

Zmiana skoku tłoka i średnicy cylindra pociąga za sobą konieczność wymiany tłoków, korbowodów oraz wału korbowego. Nowe są również wałki rozrządu i zawory. Głowice są splanowane. Miejsce oryginalnych wtryskiwaczy benzyny zajęły większe odpowiedniki, a paliwo tłoczą do nich większe pompy.

Obraz

W walce o dodatkowe konie mechaniczne wykorzystano broń w postaci większych sprężarek (turbiny pozostały prawdopodobnie seryjne) i superwydajnych intercoolerów. Nawet przewody doprowadzające powietrze do silnika osłonięto złotą folią zabezpieczającą gaz przed nagrzaniem.

Wszystko to po to, żeby uzyskać na koniec moc o wartości 850 KM przy 5400 obr./min i moment obrotowy 1450 Nm przy 2500-4500 obr./min. Z silnika wszystkie niutonometry płyną do 7-biegowej przekładni automatycznej. Skrzynia 7G-Tronic MCT AMG SpeedShift Plus ma zamiast tradycyjnej przekładni hydrokinetycznej wielopłytkowe suche sprzęgło.

Obraz

Jak w większości Brabusów o tak potężnym momencie obrotowym, tak i w tym maksymalna generowana przez jednostkę napędową wartość jest tłumiona do 1150 Nm. To gwarantuje, że skrzynia biegów nie zostanie uszkodzona nawet przy dłuższej intensywnej eksploatacji.

W zależności od wersji Mercedesa E 63 AMG moc ostatecznie trafia na tylne koła lub na obie osie (jeśli jest to odmiana z napędem 4Matic). Czarny wóz z fotografii ma napęd na wszystkie koła. Dzięki wysokiej mocy sedan setkę robi w 3,70 s. Jeśli jednak jest to auto z 4Matic, to czas rozpędzania do 100 km/h skraca się do zaledwie 3,10 s.

Obraz

W obu przypadkach prędkość maksymalna jest ustalona na 350 km/h, choć nietrudno uwierzyć, że E 63 AMG 850 6.0 Biturbo dzięki ogromnej mocy silnika pojechałby spokojnie nawet 380 km/h. Te 350 km/h regulowane są elektronicznym kagańcem, ale być może kilka kilometrów na godzinę wyżej „kończy się” skrzynia biegów.

O tym jak mocna jest to maszyna, może informować sportowy układ wylotowy, który zaopatrzono w zawory regulacyjne działające w dwóch położeniach. W pierwszym z nich „Sport” auto hałasuje dość głośno, by zwrócić uwagę wszystkich dookoła, w drugim zaś „Coming home” pracuje cicho, nie zdradzając nikomu, jakim wozem jest ten Brabus.

Sam wygląd Mercedesa po tuningu też należy do stonowanych. Jest to szczególnie zauważalne na tle poprzednika z limitowanej wersji ‘one of ten’, który tylne koła miał zasłonięte kompozytowymi panelami. Być może taka ekstrawagancja nie spodobała się klientom Brabusa.

Obraz

E 850 6.0 Biturbo ma z przodu niewielką listwę pod zderzakiem i nową osłonę chłodnicy, a z tyłu malutką nakładkę przypominającą listwę Gurneya na klapie bagażnika i imitację dyfuzora. Wszystko jest oczywiście z kompozytów.

Poza tym na wyróżnienie zasługują 20-calowe obręcze Monoblock R ‘Platinum Edition’ zamontowane po lewej stronie samochodu. Z przodu mają one szerokość 9,0”, a z tyłu są o 1,5” szersze. Dokładnie takie same wymiary mają założone z prawej strony Monoblocki F.

Zaskakujące jest dla mnie to, że przy tak szybkim aucie Brabus nie zdecydował się na wymianę układu hamulcowego na skuteczniejszy. Zaciski hamulcowe tylko pomalowano na czerwono i dodano napis „Brabus”. Również oprogramowanie zawieszenia pozostało takie, jakie było.

Obraz

Kabina pasażerska wygląda elegancko, a jednocześnie sportowo. To pierwsze wrażenie jest wywoływane przez czarną skórę najwyższej jakości oraz Alcantarę. To właśnie te dwa materiały dominują w środku. Z kolei dzięki wstawkom z włókien węglowych na drzwiach, desce rozdzielczej i na tunelu środkowym Mercedes nabrał też nieco sportowego charakteru.

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: V8, 90supo/sup, na bazie M 157
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 5912 cmsup3/sup
  • Doładowanie: 2 turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 850 KM przy 5400 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 143,78 KM/l
  • Maksymalny moment obrotowy: 1450 Nm (ogr. do 1150 Nm przy 2500-4500 obr./min)
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, automatyczna 7G-Tronic AMG SpeedShift MCT
  • Typ napędu: na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 9,0 x 20” Monoblock R ‘Platinum Edition’
  • Koła tylne: 10,5 x 20” Monoblock R ‘Platinum Edition’
  • Opony przednie: 255/30 R 20
  • Opony tylne: 285/25 R 20

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1940 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,28 kg/KM (seryjny – 3,32 kg/KM)
  • Długość: 4892 mm
  • Szerokość: 1873 mm
  • Rozstaw osi: 2874 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,10 s
  • Prędkość maksymalna: ograniczona do 350 km/h
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
[1/23] Źródło zdjęć: |

Źródło: Brabus

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
Listopad na polskim rynku. Pierwsze miejsce nie dla Corolli
Listopad na polskim rynku. Pierwsze miejsce nie dla Corolli
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯