Brabus E 63 S AMG 4Matic 850 6.0 Biturbo (2013) [Frankfurt 2013]

Brabus E 63 S AMG 4Matic 850 6.0 Biturbo (2013) [Frankfurt 2013]

Brabus E 63 S AMG 4Matic 850 6.0 Biturbo (2013) [Frankfurt 2013]
Olgierd Lachowski
18.09.2013 20:04, aktualizacja: 08.10.2022 08:43

Choć targi we Frankfurcie już skończone, to trzeba napisać o jeszcze jednym supersamochodzie Brabusa, który na nich zadebiutował. To następca 800-konnego Brabusa E V12 800. Nowa maszynajest jeszcze mocniejsza i pod wieloma względami szybsza od poprzednika.

Niedawno pojawiła się informacja, że wraz z zakończeniem produkcji dostępnego obecnie modelu S Mercedes-Benz zakończy również wytwarzanie wprowadzonego na rynek w 2010 roku silnika M 157. Klasa S w produkcji będzie zapewne przez ładnych kilka lat (około 7 lat), ale wcześniej pojawią się nowe modele C oraz E, które prawdopodobnie będą miały mniejsze jednostki napędowe. Być może „zaledwie” 4-litrowe. Dlaczego o tym piszę? Ponieważ nowe topowe modele Brabusa są wyposażone w silnik będący rozwinięciem motoru M 157.

Oryginał to widlasta ósemka o objętości skokowej 5,5 l z bezpośrednim wtryskiem benzyny oraz dwiema turbosprężarkami. W zależności od modelu Mercedesa i jego wersji oraz roku produkcji ten silnik miał lub ma moc od 525 KM do 585 KM (w wybranych autach z roku 2013).

Obraz

Obecnie produkowana jednostka jest wyposażona w układ zmiennych czasów otwarcia zaworów, a za prawidłowy wtrysk paliwa odpowiadają wtryskiwacze piezoelektryczne. W porównaniu z poprzednikiem M 157 ma także wydajniejszy osprzęt – taki jak pompy paliwa, cieczy chłodzącej itd.

Na bazie M 157 Brabus przygotowuje własną jednostkę silnikową. Oczywiście układ cylindrów i ich liczba nie zmienia się po tuningu, ale na przykład objętość skokowa wyraźnie rośnie. Średnica każdego z cylindrów jest powiększana o zaledwie milimetr, ale już skok tłoków wynosi 96,00 mm zamiast standardowych 90,50 mm. W efekcie objętość skokowa jest podniesiona o 451 cm[sup]3[/sup] i wynosi 5912 cm[sup]3[/sup].

Zmiana skoku tłoka i średnicy cylindra pociąga za sobą konieczność wymiany tłoków, korbowodów oraz wału korbowego. Nowe są również wałki rozrządu i zawory. Głowice są splanowane. Miejsce oryginalnych wtryskiwaczy benzyny zajęły większe odpowiedniki, a paliwo tłoczą do nich większe pompy.

Obraz

W walce o dodatkowe konie mechaniczne wykorzystano broń w postaci większych sprężarek (turbiny pozostały prawdopodobnie seryjne) i superwydajnych intercoolerów. Nawet przewody doprowadzające powietrze do silnika osłonięto złotą folią zabezpieczającą gaz przed nagrzaniem.

Wszystko to po to, żeby uzyskać na koniec moc o wartości 850 KM przy 5400 obr./min i moment obrotowy 1450 Nm przy 2500-4500 obr./min. Z silnika wszystkie niutonometry płyną do 7-biegowej przekładni automatycznej. Skrzynia 7G-Tronic MCT AMG SpeedShift Plus ma zamiast tradycyjnej przekładni hydrokinetycznej wielopłytkowe suche sprzęgło.

Obraz

Jak w większości Brabusów o tak potężnym momencie obrotowym, tak i w tym maksymalna generowana przez jednostkę napędową wartość jest tłumiona do 1150 Nm. To gwarantuje, że skrzynia biegów nie zostanie uszkodzona nawet przy dłuższej intensywnej eksploatacji.

W zależności od wersji Mercedesa E 63 AMG moc ostatecznie trafia na tylne koła lub na obie osie (jeśli jest to odmiana z napędem 4Matic). Czarny wóz z fotografii ma napęd na wszystkie koła. Dzięki wysokiej mocy sedan setkę robi w 3,70 s. Jeśli jednak jest to auto z 4Matic, to czas rozpędzania do 100 km/h skraca się do zaledwie 3,10 s.

Obraz

W obu przypadkach prędkość maksymalna jest ustalona na 350 km/h, choć nietrudno uwierzyć, że E 63 AMG 850 6.0 Biturbo dzięki ogromnej mocy silnika pojechałby spokojnie nawet 380 km/h. Te 350 km/h regulowane są elektronicznym kagańcem, ale być może kilka kilometrów na godzinę wyżej „kończy się” skrzynia biegów.

O tym jak mocna jest to maszyna, może informować sportowy układ wylotowy, który zaopatrzono w zawory regulacyjne działające w dwóch położeniach. W pierwszym z nich „Sport” auto hałasuje dość głośno, by zwrócić uwagę wszystkich dookoła, w drugim zaś „Coming home” pracuje cicho, nie zdradzając nikomu, jakim wozem jest ten Brabus.

Sam wygląd Mercedesa po tuningu też należy do stonowanych. Jest to szczególnie zauważalne na tle poprzednika z limitowanej wersji ‘one of ten’, który tylne koła miał zasłonięte kompozytowymi panelami. Być może taka ekstrawagancja nie spodobała się klientom Brabusa.

Obraz

E 850 6.0 Biturbo ma z przodu niewielką listwę pod zderzakiem i nową osłonę chłodnicy, a z tyłu malutką nakładkę przypominającą listwę Gurneya na klapie bagażnika i imitację dyfuzora. Wszystko jest oczywiście z kompozytów.

Poza tym na wyróżnienie zasługują 20-calowe obręcze Monoblock R ‘Platinum Edition’ zamontowane po lewej stronie samochodu. Z przodu mają one szerokość 9,0”, a z tyłu są o 1,5” szersze. Dokładnie takie same wymiary mają założone z prawej strony Monoblocki F.

Zaskakujące jest dla mnie to, że przy tak szybkim aucie Brabus nie zdecydował się na wymianę układu hamulcowego na skuteczniejszy. Zaciski hamulcowe tylko pomalowano na czerwono i dodano napis „Brabus”. Również oprogramowanie zawieszenia pozostało takie, jakie było.

Obraz

Kabina pasażerska wygląda elegancko, a jednocześnie sportowo. To pierwsze wrażenie jest wywoływane przez czarną skórę najwyższej jakości oraz Alcantarę. To właśnie te dwa materiały dominują w środku. Z kolei dzięki wstawkom z włókien węglowych na drzwiach, desce rozdzielczej i na tunelu środkowym Mercedes nabrał też nieco sportowego charakteru.

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: V8, 90supo/sup, na bazie M 157
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 5912 cmsup3/sup
  • Doładowanie: 2 turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 850 KM przy 5400 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 143,78 KM/l
  • Maksymalny moment obrotowy: 1450 Nm (ogr. do 1150 Nm przy 2500-4500 obr./min)
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, automatyczna 7G-Tronic AMG SpeedShift MCT
  • Typ napędu: na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 9,0 x 20” Monoblock R ‘Platinum Edition’
  • Koła tylne: 10,5 x 20” Monoblock R ‘Platinum Edition’
  • Opony przednie: 255/30 R 20
  • Opony tylne: 285/25 R 20

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1940 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,28 kg/KM (seryjny – 3,32 kg/KM)
  • Długość: 4892 mm
  • Szerokość: 1873 mm
  • Rozstaw osi: 2874 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,10 s
  • Prędkość maksymalna: ograniczona do 350 km/h
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/23]

Źródło: Brabus

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)