Nowa wersja – Väth E 500 BlueEFFICIENCY V50S (2012)
Niemiecki Väth przygotował właśnie pakiet tuningowy dla nowej wersji Mercedesa E 500. Oprócz wzmacniania silnika ekipa z Hösbach poprawia hamulce i zmienia nastawy zawieszenia.
27.08.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:49
Niemiecki Väth przygotował właśnie pakiet tuningowy dla nowej wersji Mercedesa E 500. Oprócz wzmacniania silnika ekipa z Hösbach poprawia hamulce i zmienia nastawy zawieszenia.
W trakcie odświeżania palety silnikowej klasy E Mercedes-Benz wymienił jednostkę napędową nie tylko w supermocnym modelu E 63 AMG, ale też w nieco słabszym E 500. Miejsce potężnej 5,5-litrowej widlastej jednostki napędowej zajął nieco mniejszy motor, bo 4,7-litrowy, ale mający tę samą ilość cylindrów – osiem.
Nowy silnik nie jest jednak słabszy, ponieważ w przeciwieństwie do starszego brata współpracują z nim dwie turbosprężarki, które pozwalają osiągnąć moc 408 KM (poprzednio 388 KM) między 5000 a 5750 obr./min i moment obrotowy 600 Nm przy 1800-4750 obr./min .
Co ciekawe odświeżone auto jest o włos, ale jednak, wolniejsze w sprincie do 100 km/h, który zajmuje mu 5,30 s zamiast 5,20 s – jak to miało miejsce w starszym E 500. W układzie napędowym nic się nie zmieniło (przełożenia skrzyni biegów są takie same w starym i nowym sedanie), a gorszy czas przyspieszania do setki wynika z faktu, że świeżemu autu przytyło się aż 110 kg.
Jednak na pewną nadwagę Mercedesa radę ma przedsiębiorstwo Väth, które może zwiększyć moc silnika tak, żeby osiągi wozu były znacznie lepsze niż są w podstawowej wersji. W tym celu mechanicy tunera modyfikują oprogramowanie ECU, dzięki czemu z jednostki napędowej wydobywa się nie 408 KM, a aż 520 KM przy 5000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy po takiej operacji skacze do 810 Nm i w swojej maksymalnej wartości jest dostępny przy 2100 obr./min.
Lepsze parametry silnika gwarantują Mercedesowi czas przyspieszania od 0 do 100 km/h w 4,50 s i prędkość maksymalną wynoszącą 300 km/h.
To nie wszystko, co proponuje Väth. W tym konkretnym wozie tuner zmienił nastawy pneumatycznego zawieszenia samochodu, co sprawiło, że Mercedes jest odrobinę niższy. Ponadto na przedniej osi wstawił 390-milimetrowe tarcze hamulcowe z 6-tłoczkowymi zaciskami, które mają zagwarantować skuteczne zatrzymywanie tej prawie 2-tunowej maszyny.
Vätha E 500 BlueEFFICIENCY V50S z zewnątrz łatwo jest odróżnić po kompozytowych: malutkiej listwie pod przednim zderzakiem, nowym „dyfuzorze” i niewielkiej listwie na pokrywie bagażnika. Są także nowe 20-calowe koła z oponami o rozmiarach 245/30 (z przodu) i 285/25 (z tyłu).
W kabinie pasażerskiej wymieniono kierownicę i prędkościomierz. Nowy licznik jest wyskalowany do 360 km/h.
Za swoje modyfikacje niemieckie tuner żąda 32 250 euro.
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: V8, 90supo/sup
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 4663 cmsup3/sup
- Doładowanie: 2 turbosprężarki
- Moc maksymalna: 520 KM przy 5000 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 111,52 KM/l (seryjny – 87,50 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 810 Nm przy 2100 obr./min
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, automatyczna 7G-Tronic
- Typ napędu: na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 390 mm, 6-tłoczkowe zaciski
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
- Koła przednie: 9,0 x 20”
- Koła tylne: 10,5 x 20”
- Opony przednie: 245/30 R 20
- Opony tylne: 285/25 R 20
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1940 kg
- Stosunek masy do mocy: 3,73 kg/KM (seryjny – 4,76 kg/KM)
- Długość: 4868 mm
- Szerokość: 1854 mm
- Rozstaw osi: 2874 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,50 s
- Prędkość maksymalna: 300 km/h
Źródło: Vaeth