Użądlony – FAB Design Cayenne S Diesel Emperor II (2013)
Udane, albo chociaż w miarę udane projekty firmy FAB Design można policzyć na palcach jednej ręki. Zestaw o nazwie Emperor II nie należy nawet do tych średnio udanych. Na przykładzie wersji S Diesel widać jak nie powinno wyglądać Porsche Cayenne.
02.02.2013 | aktual.: 13.10.2022 14:03
Ostatnio pisałem, że pakiet Terso przygotowany do McLarena MP4-12C prezentuje się jako tako, a nawet jeśli się nie podoba, to przynajmniej jest spójny z przodu i z tyłu. O zestawie Emperor II przygotowanym do Porsche Cayenne nie można powiedzieć ani jednego, ani drugiego.
Emperor II to zbitek pozaokrąglanych spuchniętych przednich i tylnych zderzaków z kanciastymi nakładkami na drzwi. Aha, nie można zapominać o spojlerze na dachu i, co ważniejsze, o pokrywie silnika z wielkimi otworami wentylacyjnymi albo ich imitacjami – trudno kategorycznie stwierdzić.
Nie wiadomo czy wszystkie elementy tego pakietu wykonane są z włókien węglowych (maska i spojler dachowy na pewno tak), ale cena przekraczająca 16 000 euro sugeruje, że całość jest kompozytowa.
Pod nadwozie, które wygląda jakby było tu i ówdzie użądlone przez osy, udało się wcisnąć koła z 22-calowymi felgami o szerokości 10,0” z przodu i 12,0” z tyłu. Na nich (w zależności od osi) są opony 265/35 i 305/30 firmy Dunlop.
Tuner podkreśla, że wnętrze w dużej mierze jest pokryte – uwaga – naturalną skórą najwyższej jakości. Tą „naturalność” FAB Design podkreśla, jakby we wcześniejszych projektach kabina była wyściełana skajem i ortalionem. Nie zabrakło też Alcantary na podsufitce i włókien węglowych jako wstawek na drzwiach i desce rozdzielczej.
Po zabiegu zmiany kół na takie, które uniemożliwiają jazdę w terenie i dodaniu spojlerów ekipa FAB Design przystąpiła do modyfikacji mechanicznych. Wśród nich jest wymiana modułu nadzorującego zawieszenie. Nowy scalak obniża gazowe zawieszenie Porsche o 45 mm.
Program tuningowy Emperor II obejmuje również małą modyfikację osprzętu silnika. Chodzi o wymianę ECU, które razem ze sportowymi filtrami powietrza i sportowym układem wydechowym w tym wozie podnosi moc o 48 KM, a moment obrotowy o 80 Nm. Prezentowany samochód to Porsche Cayenne S Diesel.
Takie auto jest napędzane widlastym 8-cylindrowcem o objętości skokowej 4,1 l. Motor to jednostka wysokoprężna rzecz jasna i ma bezpośredni wtrysk paliwa. Ma też dwie turbosprężarki i to właśnie dlatego jego tuning jest taki prosty. Po przeróbce jednostka napędowa może się pochwalić mocą 430 KM i maksymalnym momentem obrotowym 927 Nm.
Powiększona moc pozwoliła skrócić czas przyspieszania od 0 do 100 km/h z 5,70 do 5,40 s i podnieść prędkość maksymalną z 252 do 257 km/h. Jako suche dane różnice w tych parametrach między autem seryjnym i podkręconym nie robią być może wrażenia, ale nie wiadomo jak przedstawia się sprawa tzw. elastyczności[sup]1)[/sup].
[sup]1)[/sup] – nie mylić z elastycznością silnika
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup, ZS
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 4134 cmsup3/sup
- Doładowanie: 2 turbosprężarki
- Moc maksymalna: 429 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 103,77 KM/l (seryjny – 92,40 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 927 Nm
- Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna
- Typ napędu: na wszystkie koła
Hamulce i kola:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
- Koła przednie: 10,0 x 22”
- Koła tylne: 12,0 x 22”
- Opony przednie: 265/35 R 22 Dunlop
- Opony tylne: 305/30 R 22 Dunlop
Masy i wymiary:
- Masa własna: 2270 kg
- Stosunek masy do mocy: 5,28 kg/KM (seryjny – 5,94 kg/KM)
- Długość: 4850 mm
- Rozstaw osi: 2895 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,40 s
- Prędkość maksymalna: 257 km/h
Źródło: gtspirit (foto)