SpeedART Cayenne S Hybrid Titan speedHYBRID 450 (2010) - tytanowa hybryda
Porsche Cayenne nowej generacji (958) dopiero co pojawiło się na rynku, a już jeden z większych tunerów – SpeedART – zabrał się za wersję hybrydową.
25.07.2010 | aktual.: 13.10.2022 13:43
Porsche Cayenne nowej generacji (958) dopiero co pojawiło się na rynku, a już jeden z większych tunerów – SpeedART – zabrał się za wersję hybrydową.
Porsche Cayenne S Hybrid jest samochodem, który manifestuje znajomość tematu hybryd przez firmę z Zuffenhausen, a po drugie pozwala na obniżenie sumarycznej emisji CO2 przez producenta. Redukcja emisji dwutlenku węgla przez Porsche jest podyktowana ogromnymi karami jakie muszą płacić koncerny, gdy przekroczą pewną magiczną granicę.
Hybryda Porsche napędzana jest dwoma silnikami; spalinowym i elektrycznym. Pierwszy z nich to jednostka benzynowa V6 o objętości 3,0 l umieszczona z przodu wzdłużnie i charakteryzująca się mocą 333 KM między 5500 a 6500 obr./min. Ponad 100 KM z litra osiągnięto dzięki doładowaniu sprężarką mechaniczną typu Roots. Drugi silnik wytwarza kolejne 47 KM już przy 1150 obr./min dając łącznie 380 KM przy 5500 obr./min. Maksymalny moment obrotowy to 580 Nm przy 1000 obr./min. Emisja CO2 to zaledwie 193 g/km. Jednostka spalinowa spełnia normę Euro 5.
Można by się zastanawiać czemu Porsche nie zastosowało silnika o zapłonie samoczynnym jako oszczędniejszego. Okazuje się, że silniki ZI są już i tak dość oszczędne, a ‘klekot’ podnosiłby koszty produkcji i cenę sprzedaży oczywiście.
Napęd na wszystkie koła przekazuje 8-biegowa, automatyczna skrzynia biegów.
SpeedART znany z tuningu Porsche i odbudowy klasycznych samochodów postanowił jako pierwsza firma zająć się hybrydą Porsche. Zajęto się oczywiście silnikiem spalinowym. Zwiększono ciśnienie doładowania kompresora (o ile firma nie informuje). Pod ‘nóż’ poszedł też program sterujący w centralnym komputerze auta. Problem stanowiło tutaj jednoczesne sterowanie oboma silnikami, ale jak widać programiści poradzili sobie z tym na tyle, że Cayenne jeździ. Po kuracji wzmacniającej SUV Porsche dysponuje łącznie 450 KM przy 6300 obr./min. Przerobiony benzynowiec dostarcza 520 Nm momentu obrotowego przy 2600 obr./min, a silnik elektryczny kolejne 300 Nm.
Z wyglądu Cayenne zmieniło się niewiele, a jedynymi optycznymi modyfikacjami są 22-calowe felgi w ogromnych kołach i nalepki z logo tunera, które nie psują wyglądu samochodu. Koła po prawej stronie wozu mają rozmiar 10,0 x 22” na obu osiach, a na nie założono opony 295/30 R 22. Te zamontowane po lewej stronie z przodu to 9,5 x 22” z oponami 275/35 R 22, a z tyłu 11,0 x 22” w połączeniu z oponami 315/30 R 22 (galeria). W środku SpeedART dodał dywaniki ze swoim logo i zegar ciśnienia doładowania.
Podkręcone Cayenne S Hybrid Titan speedHYBRID 450 rozpędza się do 252 km/h (seryjne – 242 km/h), a przyspieszenie do 100 km/h zajmuje mu zaledwie 5,90 s (seryjne – 6,30 s)
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: V6
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 2995 cmsup3/sup
- Doładowanie: Kompresor Eaton
- Moc maksymalna łączna: 450 KM przy 6300 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 150,25 KM/l (seryjny - 126,88 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy łączny: 820 Nm przy 2600 obr./min
- Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna
- Typ napędu: Na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
- Koła przednie: 9,5 x 22\ lub 10,0 x 22\
- Koła tylne: 10,0 x 22\ lub 11,0 x 22\
- Opony przednie: 275/35 R 22 lub 295/30 R 22
- Opony tylne: 295/30 R 22 lub 315/30 R 22
Masy i wymiary:
- Masa własna: 2355 kg
- Stosunek masy do mocy: 5,23 kg/KM (seryjny - 6,20 kg/KM)
- Długość: 4846 mm
- Szerokość: 1939 mm
- Wysokość: 1705 mm
- Rozstaw osi: 2895 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,90 s
- Prędkość maksymalna: 252 km/h
Źródło: autoblog.nl