Cayenne po szwajcarsku – Sportec Cayenne Turbo SP 580 (2011)
Genewa Motor Show to domowa wystawa szwajcarskiej firmy tuningowej Sportec. Nic więc dziwnego, że pokazano w tym roku aż trzy nowości. Ostatnią z nich jest Porsche Cayenne Turbo z podkręconym silnikiem.
14.03.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:28
Firm przerabiających nowe Cayenne jest mnóstwo. Pojawiła się też już duża liczba różnych projektów tuningu niemieckiego SUV-a. Większość z nich niestety wygląda gorzej niż samochód opuszczający bramy fabryki Porsche, zatem tym bardziej cieszy to, że Sportec zajął się głównie stroną mechaniczną wozu, a nie instalowaniem spojlerów.
Oczywiście nie ma co się łudzić, że Sportec Cayenne będzie się nadawał w teren. Jeśli zwykłe Cayenne było w stanie zjechać poza utwardzone drogi, to po tuningu Szwajcarów na pewno nie da rady. A wszystko za sprawą elektronicznego modułu, który obniżył pneumatyczne zawieszenie Porsche o 30 mm, oraz wielkich 22-calowych felg Mono/7 z niskoprofilowymi oponami. Opony te mają rozmiar 295/30 R 22 (Michelin), a są wciskane na felgi o szerokości 10,5”.
Za to poprawiły się osiągi auta na drogach utwardzonych. Poprawiły się dlatego, że Sportec za pomocą nowego oprogramowania silnika i zmodyfikowanego sportowego układu wydechowego z końcówkami o średnicy 90 mm zwiększył moc jednostki napędowej o 80 KM. Teraz 8-cylindrowy, widlasty, podwójnie doładowany turbosprężarkami motor o objętości skokowej 4,8 l generuje 580 KM mocy. Maksymalny moment obrotowy pozostał na tym samym poziomie – czyli 700 Nm (trochę to dziwne).
W uzyskiwaniu dobrych przyspieszeń nie pomaga duża masa Cayenne Turbo wynosząca 2245 kg, natomiast sprzyja 8-biegowa skrzynia biegów i napęd na wszystkie koła. Fabryczne auto do 100 km/h przyspiesza w 4,70 s, z kolei Sportec jest lepszy o 0,30 s. Szwajcarskie Cayenne jest też szybsze, bo zamiast 278 km/h osiąga 285 km/h.
Ulepszone osiągi wymagają wzmocnionych hamulców, w związku z tym mechanicy tunera zainstalowali układ z 6-tłoczkowymi zaciskami z przodu i 4-tłoczkowymi zaciskami z tyłu. Nie poinformowano jednak, czy seryjne tarcze hamulcowe zostały zmienione.
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 4806 cmsup3/sup
- Doładowanie: Dwie turbosprężarki
- Moc maksymalna: 580 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 120,68 KM/l (seryjny – 104,04 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 700 Nm
- Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna
- Typ napędu: Na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
- Koła przednie: 10,5 x 22″ Mono/7
- Koła tylne: 10,5 x 22” Mono/7
- Opony przednie: 295/30 R 22 Michelin
- Opony tylne: 295/30 R 22 Michelin
Masy i wymiary:
- Masa własna: 2245 kg
- Stosunek masy do mocy: 3,87 kg/KM (seryjny – 4,49 kg/KM)
- Długość: 4846 mm
- Szerokość: 1939 mm
- Wysokość: 1672 mm (- 30 mm)
- Rozstaw osi: 2895 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,40 s
- Prędkość maksymalna: 285 km/hblock position=\inside8161/block
Źródło: WCF