Sportec Cayenne S Diesel SP 420 (2013)

Sportec Cayenne S Diesel SP 420 (2013)

Sportec Cayenne S Diesel SP 420 (2013)
Olgierd Lachowski
22.04.2013 20:00, aktualizacja: 13.10.2022 14:06

Sportec jest pierwszą firmą tuningową, która wzięła na warsztat 4,1-litrowego turbodiesla montowanego w Porsche Cayenne. Teraz Cayenne S Diesel osiągami niemal dorównuje pierwszej generacji Cayenne Turbo.

Widlasta ósemka o objętości skokowej 4,1 l została włączona do palety silnikowej Porsche Cayenne jako druga jednostka o zapłonie samoczynnym. Podstawowym motorem nadal jest 3-litrowa V-szóstka. Większy silnik jest wykorzystywany między innymi w Volkswagenie Touaregu. W SUV-ie z Wolfsburga ma on moc 340 KM.

Obraz

W Porsche ta sama konstrukcja legitymuje się mocą 382 KM przy 3750 obr./min i momentem obrotowym 850 Nm przy 2000-2750 obr./min. Różnica w mocy w Porsche i Volkswagenie wynika głównie z różnic w prestiżu obu marek (jak Porsche mogłoby być tak „słabe” jak jakiś tam Volkswagen). W obu samochodach 4,1-litrowiec ma bezpośredni wtrysk oleju napędowego i dwie chłodzone cieczą turbosprężarki z łopatkami kierownic o zmiennym, sterowanym elektrycznie ustawieniu.

Tuning motoru przeprowadzony przez Sporteca ogranicza się do zainstalowania nowych map sterujących jednostką napędową, co wystarcza, żeby podnieść w niej dość wyraźnie moc i moment obrotowy. Po przeróbce silnik ma 420 KM mocy przy 3850 obr./min i równe 1000 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 2140 obr./min.

Obraz

Sportec SP 420 ma nieco lepsze przyspieszenie do 100 km/h od seryjnego Porsche. W zmodyfikowanym samochodzie wynosi ono 5,30 s, podczas gdy w fabrycznym Cayenne – 5,70 s. Bardziej zauważalna jest różnica w prędkościach maksymalnych. O ile normalne auto rozpędza się do 252 km/h, to stuningowane do 270 km/h. Osiągi Sporteca są niemal identyczne z parametrami poliftingowego Cayenne Turbo pierwszej generacji i odrobinę lepsze od pierwszego Cayenne Turbo.

Tuner ze Szwajcarii montuje regulowane gwintowane zawieszenie, dzięki któremu SP 420 może być niższe maksymalnie o 35 mm od wozu wprost z fabryki. Są też 22-calowe koła o szerokości 10,5, na które założono opony o nieznanym bliżej rozmiarze.

Obraz

Jak widać na zdjęciach, Cayenne S Diesel po ingerencji Szwajcarów z przodu wygląda jak wersja Turbo. To kwestia nowego przedniego zderzaka, w którym kierunkowskazy ze światłami do jazdy dziennej są umieszczone w innych miejscach.

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: V8, 90supo/sup, ZS, Volkswagen
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4134 cmsup3/sup
  • Doładowanie: 2 turbosprężarki VGT
  • Moc maksymalna: 420 KM przy 3850 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 101,60 KM/l (seryjny – 92,41 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 1000 Nm przy 2140 obr./min
  • Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna
  • Typ napęd: na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 390 mm
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 358 mm
  • Koła przednie: 10,5 x 22”
  • Koła tylne: 10,5 x 22”

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 2270 kg
  • Stosunek masy do mocy: 5,41 kg/KM (seryjny – 5,49 kg/KM)
  • Długość: 4846 mm
  • Szerokość: 1939 mm
  • Rozstaw osi: 2895 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,30 s
  • Prędkość maksymalna: 270 km/h
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/4]

Źródło: Sportec

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)