Lexus IS II (2005-2012) – opinie i typowe usterki
Słynące z luksusu i niezawodności samochody marki Lexus nigdy nie zdobyły takiej popularności jak ich niemieccy konkurenci. Mają jednak najwierniejszą rzeszę fanów, którzy przez lata nie chcą zmieniać auta na inne. A jeśli, to na auto tej samej marki. Czy rzeczywiście lexusy są tak dobre? Sprawdzamy.
18.01.2023 | aktual.: 21.01.2023 13:32
- Roczniki: 2005–2012 (lifting 2010 r.)
- Ceny rynkowe: 20-65 tys. zł
- Awaryjność: niska
- Koszty utrzymania: przeciętne
- Wersje nadwoziowe: sedan, kabriolet
Silniki w Lexusie IS II
W Lexusie IS drugiej generacji montowano następujące silniki:
- IS 250 - benzynowy 2.5 (208 KM),
- IS 350 – benzynowy 3.5 (310 KM),
- IS 200d – diesel 2.2 (150 i 177 KM)
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Lexus IS II – podstawowe informacje
Lexus IS już pod koniec lat 90. był próbą wejścia japońskiej marki pośród konkurentów z Niemiec. Model IS został stworzony trochę na modłę BMW i Mercedesa z klasycznym układem napędowym, czyli silnikiem wzdłużnym i tylnym napędem. Jednocześnie bardzo nowoczesnym, ale nie o aż tak szerokim wyborze silników.
Eksperyment udał się zaskakująco dobrze, więc Lexus zaproponował drugą generację modelu klasy średniej w połowie kolejnego dziesięciolecia. Dobrze wykonane, japońskie auto cieszące się opinią niezawodnego (nabytą przez poprzednika) zostało świetnie przyjęte przez rynek. Aby go osadzić wśród konkurentów wspomnę, że w tym samym czasie BMW produkowało generację E90 swojej "Trójki", Audi jeszcze ciągnęło produkcję A4 B7 czekające na następcę, a Mercedes dopiero po dwóch latach od premiery IS-a zaoferował Klasę C w wydaniu W204. Zatem w 2005 roku BMW Serii 3 w tym segmencie dorównał tylko Lexus.
Kierowcy cenią sobie japończyka za dobre właściwości jezdne, niezłe połączenie osiągów i dynamiki, świetną jakość mechaniczną, wysoki komfort podróżowania czy bardzo dobrze wykonane wnętrze. Niestety model oferuje niewielką ilość miejsca z tyłu, mały bagażnik (tylko 380 l) i skromny wybór silników. Na szczęście pojawił się diesel, idealnie wpisując się w europejskie trendy. Ciosem zaś był brak wersji kombi, choćby takiej jak w poprzedniej generacji.
Lexus IS II - eksploatacja, opinie i usterki
Jeśli auto jest właściwie używane i serwisowane, to praktycznie się nie psuje - jeśli ma pod maską benzynowy silnik. Bo z dieslem jest sporo problemów. Przed liftingiem miał on problemy z połączeniem bloku z głowicą. Aluminiowa konstrukcja nie udała się Japończykom, a wielu mechaników zajmujących się toyotami uważa ten motor za jeden z najgorszych. Nie należy go jednak skreślać, bo silnik wymieniano na gwarancji na wersję poprawioną.
Dopiero po liftingu uporano się z wadami bloku i wypalającą się uszczelką pod głowicą. Niestety nie skończyły się problemy użytkowników. Kłopoty zazwyczaj sprawiały systemy odpowiedzialne za oczyszczanie spalin (DPF i EGR), choć przy większych przebiegach należy się liczyć także z zużytymi wtryskiwaczami. Nietrwałe są koła dwumasowe, a w bardziej wyeksploatowanych autach problemy mogą pojawić się w skrzyni biegów i dyferencjale. Trzeba bowiem wiedzieć, że mocniejszy wariant generuje 400 Nm momentu obrotowego, a doświadczenie lexusa z dieslami było w tym czasie praktycznie zerowe. Niestety te jednostki występują tylko z przekładniami manualnymi.
Dlatego jeśli szukacie pewniaka, kierujcie wzrok ku benzyniakom V6. Już podstawowy wariant 208-konny zapewnia niezłe osiągi i bardzo niską awaryjność. Powtarzającym się problemem jest gromadzenie nagaru w kanałach dolotowych. Jeszcze ciekawiej prezentuje się 3,5-litrowe V6, które po założeniu instalacji LPG daje najwięcej radości z jazdy przy bardzo niskiej jej ekonomii.
Pozostałe obszary auta praktycznie można pominąć, bo są to rzeczy eksploatacyjne. Po latach może irytować wygląd skórzanej tapicerki czy skrzypiące wnętrze, a także awarie oświetlenia czy łożysk kół, ale takie problemy nie przyćmią przyjemności obcowania z samochodem.
Przy zakupie trzeba być gotowym na wysokie ceny - zarówno napraw jak i samochodów. Lexus IS niesamowicie trzyma wartość, a najtańsze w miarę dobre egzemplarze wycenia się na ponad 20 tys. zł. Dla porównania – podobne auta marek niemieckich mogą kosztować nawet dwukrotnie mniej.
Typowe usterki w Lexusie IS II:
- kosztowne, choć już raczej sporadyczne awarie bloku i głowicy w dieslach,
- awarie układu wtryskowego w silnikach Diesla,
- awarie układu oczyszczania spalin w dieslach,
- nietrwałe koła dwumasowe,
- coraz częściej zużyte skrzynie manualne i dyferencjały,
- usterki reflektorów ksenonowych,
- gromadzenie się nagaru w mniejszym benzyniaku
Czego szukać: benzyniaków
Czego unikać: diesli
Optymalna kwota na zakup: ok. 35 tys. zł