Aston Martin DB12 S. Kiedy wiele to wciąż za mało

W 2023 r. Aston Martin pokazał model DB12, który zastąpił schodzący DB11. Piękny jak każde dzieło Brytyjczyków model może pochwalić się mocą 680 KM, przyspieszeniem do 100 km/h w czasie 3,6 s i maksymalną prędkością 325 km/h. Dla zwykłych śmiertelników takie parametry są szokująco wyśrubowane. Ale nie każdy jest zwykłym śmiertelnikiem. Dlatego powstała taka wersja DB12, która z olimpijskiej maksymy z pewnością zaczerpnęła "szybciej" oraz "mocniej".

Aston Martin DB12 SAston Martin DB12 S
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Aston Martin
Tomasz Budzik

Nie, wbrew temu, czego zapewne chcieliby miłośnicy marki, sercem nowego modelu nie uczyniono silnika V12. Wciąż pracuje tu jednostka V8 o pojemności 4,0 l. Aston Martin przyłożył się do na pozór niewielkich, ale znaczących poprawek. DB12 S zasłużył sobie na swój znaczący sufiks za sprawą podniesienia maksymalnej mocy do 700 KM dostępnych od 6000 obr./min. W parze z tą wartością pod komendę prawej stopy kierowcy zgłasza się 800 Nm maksymalnego momentu obrotowego dostępnego od 3000 do 6000 obr./min.

To jednak nie wszystko. Poprawki zastosowano również w systemie Launch Control, a także w skrzyni biegów, która teraz może pochwalić się zmianami przełożeń szybszymi aż o 50 proc. niż w "zwykłym" DB12. Efekt? Przyspieszenie do 100 km/h skróciło się do 3,4 s.

Aston Martin DB12 S
Aston Martin DB12 S © materiały prasowe | PHILIPPRUPPRECHT

Oczywiście 0,2 s, którym właściciel DB12 S może – przynajmniej w teorii – licytować się z posiadaczem tego modelu bez "S", to nie wszystko. Inżynierowie brytyjskiej marki dokonali szeregu zmian w zawieszeniu samochodu, by zapewnić kierowcy większą kontrolę i precyzję prowadzenia. Chodzi tu o modyfikację oprogramowania amortyzatorów Bildstein DTX, mającą zapewnić lepszą kontrolę przechyłów bocznych, zastosowanie sztywniejszych stabilizatorów, a także niewielkie, ale znaczące zmiany w geometrii zawieszenia.

496,22 km/h w chińskim aucie. Yangwang U9 Xtreme z bliska

Korekty pojawiły się również w układzie kierowniczym oraz elektronicznym tylnym mechanizmie różnicowym. W efekcie możliwe ma być wcześniejsze wciśnięcie pedału przyspieszenia podczas wychodzenia z łuku. W Astonie Martinie DB12 S standardowo stosowane są również węglowo-ceramiczne hamulce z tarczami o średnicy 410 mm z przodu i 360 mm z tyłu. W porównaniu z hamulcami stalowymi dzięki nim udało się ograniczyć masę nieresorowaną o 27 kg.

Aston Martin DB12 S
Aston Martin DB12 S
Aston Martin DB12 S
Aston Martin DB12 S

Z zewnątrz DB12 S wyróżnia się zmienionymi elementami aerodynamicznymi. Przede wszystkim nowym splitterem i wlotami powietrza na masce. Z tyłu umieszczono spojler, a na samochodzie znalazły się plakietki ze znaczącą literą "S". Jest też nowy układ wydechowy, który ma być bardziej wyrazisty. Opcjonalny tytanowy układ jest lżejszy o11,7 kg, a do tego głośniejszy o 1,5 dB. Podrasowano również wnętrze.

Astona Martina DB12 S można już zamawiać, wybierając pomiędzy nadwoziami Coupe oraz Volante. Samochody zaczną pojawiać się u klientów w pierwszym kwartale 2026 r.

  • Aston Martin DB12 S
  • Aston Martin DB12 S
  • Aston Martin DB12 S
[1/3] Aston Martin DB12 S Źródło zdjęć: Materiały prasowe | PHILIPPRUPPRECHT

Wybrane dla Ciebie

Masz auto jednej z tych pięciu marek? Licz się z kontrolą drogową
Masz auto jednej z tych pięciu marek? Licz się z kontrolą drogową
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Tankujesz paliwo E10? Badania pokazują, że tylko pogarsza sprawę
Tankujesz paliwo E10? Badania pokazują, że tylko pogarsza sprawę
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Nie zmieścił się pod wiaduktem. To był dopiero początek kłopotów
Nie zmieścił się pod wiaduktem. To był dopiero początek kłopotów
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Silnik przejedzie 300 tys. km. Rób inaczej niż każe instrukcja
Silnik przejedzie 300 tys. km. Rób inaczej niż każe instrukcja
Kierowcy myślą, że można. Wielka akcja policji do niedzieli
Kierowcy myślą, że można. Wielka akcja policji do niedzieli
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Škoda Fabia 130 Sport debiutuje jako najszybszy hatchback w historii marki
Škoda Fabia 130 Sport debiutuje jako najszybszy hatchback w historii marki
Nie będzie strefy czystego transportu. Miasto ominęło nakaz
Nie będzie strefy czystego transportu. Miasto ominęło nakaz
Kupisz auto po pijanym kierowcy. Wystarczy klik
Kupisz auto po pijanym kierowcy. Wystarczy klik