Kierunkowskaz na skrzyżowaniu łamanym. Kierowcy często się gubią

Dla doświadczonych kierowców skrzyżowania z tzw. pierwszeństwem łamanym mogą nie być trudne. Niemniej jednak, zdarzają się sytuacje, które mogą być problematyczne, szczególnie jeśli kierowcy nie zauważą znaków lub błędnie używają kierunkowskazów. To krótkie omówienie przybliży najczęściej popełniane błędy.

Skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanymSkrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Policja
oprac.  TBU, MŁO

Widok samochodu skręcającego bez wcześniejszej sygnalizacji manewru jest niestety częsty. Czasem bywa, że kierunkowskaz jest mylący, bo niewłaściwie użyty. To często zdarza się na skrzyżowaniach o łamanym pierwszeństwie. Kierowcy sygnalizują zmianę kierunku, mimo że poruszają się prosto, co w praktyce powoduje nieporozumienia. Bywa też, że kierowca jedzie prosto, ale używa kierunkowskazu, ponieważ zjeżdża z drogi z pierwszeństwem, wprowadzając w błąd innych uczestników ruchu.

Problem kierowców polega najczęściej na tym, że utożsamiają konieczność użycia kierunkowskazu z przebiegiem pierwszeństwa na danym skrzyżowaniu określonym na znaku T-6 (tablica z rysunkiem skrzyżowania). Skoro więc cały czas poruszają się po drodze z pierwszeństwem, rezygnują z używania kierunkowskazu nawet jeśli skręcają. A co na to przepisy?

Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.

Prawo o ruchu drogowym, art. 22.5

Toyota C-HR+, Urban Cruiser i bZ4X Touring w Katowicach. To wysyp nowości!

Jak łatwo zauważyć, kierunkowskazów należy używać przy zmianie kierunku jazdy lub pasa ruchu. W przepisach nie ma żadnego połączenia pomiędzy koniecznością użycia kierunkowskazu a przebiegiem pierwszeństwa na skrzyżowaniu. Oto przykład.

Skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym
Skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym © WP | Marcin Łobodziński

Kierowca białej Kii na powyższym zdjęciu nie musi używać kierunkowskazu jeśli jedzie prosto. Mimo że opuszcza drogę z pierwszeństwem przejazdu. Jeśli jednak będzie podążał za pierwszeństwem, a więc skręcał w prawo, musi użyć prawego kierunkowskazu. Niewłaściwe używanie kierunkowskazów na skrzyżowaniu łamanym na pewno doprowadzi do nieporozumień i zatorów, a może stać się również przyczyną kolizji.

Zasada używania kierunkowskazów na skrzyżowaniu o łamanym pierwszeństwie jest prosta, bo taka sama jak na każdym innym. Jeśli jedziemy prosto, nie używamy kierunkowskazów. Jeśli skręcamy, poprzedzamy ten manewr użyciem kierunkowskazu. Liczy się tylko to, czy zmieniamy kierunek. To, jak przebiega pierwszeństwo, ma znaczenie jedynie dla tego, w jakiej kolejności pojadą poszczególni kierowcy.

Wybrane dla Ciebie

Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali
Test opon zimowych 2025 GTÜ. Zaskoczenie na dole stawki
Test opon zimowych 2025 GTÜ. Zaskoczenie na dole stawki
Warszawa pod lupą. Sprawdzą skuteczność strefy czystego transportu
Warszawa pod lupą. Sprawdzą skuteczność strefy czystego transportu
Tyle zapłacimy za paliwo w przyszłym tygodniu. Są prognozy
Tyle zapłacimy za paliwo w przyszłym tygodniu. Są prognozy
Aston Martin DB12 S. Kiedy wiele to wciąż za mało
Aston Martin DB12 S. Kiedy wiele to wciąż za mało
Masz auto jednej z tych pięciu marek? Licz się z kontrolą drogową
Masz auto jednej z tych pięciu marek? Licz się z kontrolą drogową
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Tankujesz paliwo E10? Badania pokazują, że tylko pogarsza sprawę
Tankujesz paliwo E10? Badania pokazują, że tylko pogarsza sprawę
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Nie zmieścił się pod wiaduktem. To był dopiero początek kłopotów
Nie zmieścił się pod wiaduktem. To był dopiero początek kłopotów
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Silnik przejedzie 300 tys. km. Rób inaczej niż każe instrukcja
Silnik przejedzie 300 tys. km. Rób inaczej niż każe instrukcja