Typowe usterki instalacji LPG - poradnik użytkownika

Poradniki i mechanikaTypowe usterki instalacji LPG - poradnik użytkownika11.10.2011 22:15
Nawet hybryda może pracować z instalacją LPG
Nawet hybryda może pracować z instalacją LPG
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Artur Kuśmierzak

W poprzednim tekście opisywałem typowe usterki silnika mogą być następstwem zamontowania w nim instalacji gazowej. Dziś przybliżę, jak montuje się taką instalację i jakie są jej najczęstsze usterki.

Najtrudniejszym zdaniem podczas montażu instalacji LPG jest właściwe poprowadzenie przewodów gazowych i elektrycznych. Przewody gazowe powinny być możliwie równe i ułożone tak, aby nie były narażone na uszkodzenie w wyniku wysokich temperatur bądź drgań. Ważne są staranność instalacji, odpowiednie ułożenie wiązek elektrycznych i wtryskiwaczy gazowych (powinny znajdować się jak najbliżej benzynowych).

Równie ważne jest podpięcie elektroniki instalacji do fabrycznego sterowania silnikiem. Komputer gazowy powinien być renomowanej firmy, aby nie sprawiał problemów z serwisem na polskim rynku. W nowoczesnych układach LPG sterownik ten powinien mieć funkcję automatycznej adaptacji, co zapewni lepsze osiągi i niższe spalanie. W instalacjach sekwencyjnych trzeba też przygotować odpowiednie otwory w kolektorze ssącym, które będą służyły do wprowadzania gazu do silnika.

Istotny jest też montaż parownika, który podłącza się do układu chłodzenia. Oprócz wyżej wymienionych elementów umieszcza się też zbiornik na gaz - dawniej stosowano podłużne butle, które trafiały do bagażnika. Obecnie najczęściej są to specjalne zbiorniki instalowane pod podłogą bagażnika w miejscu, gdzie znajduje się koło zapasowe.

Montowany jest też wlew – najczęściej w okolicach wlewu benzyny, tylnego zderzaka lub pod nim. W samochodach marki Honda, Toyota czy Ford ważny jest układ lubryfikacji, co pozwala zapobiec problemom z głowicą silnika.

Choć większość elementów instalacji LPG nie kosztuje zbyt wiele, to warto wiedzieć, które części psują się najczęściej. Przeglądów takiej instalacji zwykle dokonuje się co około 10 000 km, wymieniając przy tym filtr gazu. Zanieczyszczony filtr daje o sobie znać w postaci braku mocy i wysokiego zużycia gazu. Najczęściej zawodzą jednak wtryskiwacze – w zależności od rodzaju awarii albo można je wyregulować, albo będą wymagały wymiany.

Sporadycznie dochodzi też do uszkodzenia cewek zaworków instalacji, które unieruchamiają auto. Kolejnym podatnym na uszkodzenie elementem jest parownik gazu. Jeżeli po wyregulowaniu instalacji LPG jednostce napędowej brakuje mocy, to najprawdopodobniej oznacza to uszkodzenie parownika – w zależności od tego, czy jest to opłacalne, regeneruje się go lub wymienia na nowy.

W instalacjach zamontowanych przez niefachowy warsztat dość często uszkodzeniu ulegają części elektryczne instalacji takie jak różnego rodzaju złączki czy przewody.

Warto jeszcze wspomnieć o dwóch typowych przypadłościach silnika spowodowanych niewłaściwym montażem instalacji LPG. Jeden z najpoważniejszych problemów spotykanych w autach z instalacją gazową jest taki, że z czasem w samochodach z nieprawidłowo zamontowaną instalacją silnik nie chce pracować na benzynie, podczas gdy bez zarzutu działa zasilany gazem.

Winę za taki stan rzeczy najczęściej ponosi sterownik silnika. Jeśli odpowiednio szybko nie wyeliminujemy tego problemu, to musimy się liczyć z możliwością całkowitego uszkodzenia tego dość kosztownego elementu.

Kolejną z najpowszechniejszych usterek aut zasilanych LPG jest nierówna praca silnika. Co powoduje takie zachowanie jednostki napędowej? Najczęściej awaria dotyczy jednego z elementów elektroniki silnika - jednego z czujników lub - tak jak w przypadku opisywanym wyżej - sterownika silnika. Źródłem takiego problemu może być też nieszczelność kolektora ssącego.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (26)