Test opon zimowych 2025 GTÜ. Zaskoczenie na dole stawki
Niemiecka organizacja techniczna GTÜ przeprowadziła we współpracy z Auto Zeitung i Austriackim Związkiem Kierowców Samochodów, Motocykli i Rowerów badanie opon zimowych w rozmiarze 245/45 R19. Patrząc na wyniki, można powiedzieć, że większych zaskoczeń nie ma – poza jednym wyjątkiem.
Do próby stanęło dziesięć modeli opon z różnych półek cenowych – od marek budżetowych, przez popularne "średniaki", aż po produkty premium. Samochodem testowym był BMW Serii 5 Touring obecnej generacji. Testy przeprowadzane były zarówno na nawierzchni ośnieżonej, mokrej, jak i suchej, a o ocenie końcowej decydowały także takie parametry, jak opory toczenia, hałas, zakładany przebieg, współczynnik ścieralności oraz wpływ na środowisko.
Toyota C-HR+, Urban Cruiser i bZ4X Touring w Katowicach. To wysyp nowości!
Na zaśnieżonej nawierzchni najlepsze okazały się produkty od Bridgestone’a, Goodyeara i Michelin. Zaraz za nimi uplasowało się Pirelli, a podobne właściwości co Continental i Vredestein osiągnął Maxxis. Oczekiwań nie spełniły za to Triangle, Linglong oraz, ku zaskoczeniu, Yokohama, która poradziła sobie najgorzej.
Maxxis nie poradził sobie już tak dobrze na mokrej nawierzchni. W teście hamowania ze 100 km/h, tam, gdzie samochód wyposażony w opony Pirelli już stał, pojazd z ogumieniem Maxxis wciąż miał na liczniku aż 40 km/h. Jeszcze gorszy wynik osiągnął Linglong oraz Vredestein. Najlepszy wynik, poza Pirelli, osiągnął Goodyear, a tuż za nimi uplasował się Continental, Bridgestone oraz Michelin. Najwyższą "odporność" na aquaplaning wykazał z kolei Continental.
Także długa droga hamowania na suchej nawierzchni dyskwalifikuje oponę Maxxis. W tych warunkach zaskoczył natomiast budżetowy Triangle, który uzyskał drugi najlepszy wynik. Na suchej nawierzchni wyniki są zbliżone. Jednak Maxxis po raz kolejny dyskwalifikuje się ponadprzeciętną drogą hamowania. Równie przystępna cenowo opona Triangle zaskakuje natomiast drugim najlepszym wynikiem w teście hamowania na suchej nawierzchni.
Nie jest zaskoczeniem, że najlepsze wyniki uzyskały opony premium. Dobre właściwości mają jednak swoją cenę – za komplet opon Goodyear, Michelin czy Pirelli trzeba wydać ok. 4 tys. zł. Budżetowi, chińscy konkurenci oferują swoje produkty za ok. połowę tej kwoty, ale oszczędności w zakupie mogą się zemścić podczas niebezpiecznej sytuacji na drodze.
Niektórzy z nich mogli pochwalić się pojedynczymi dobrymi wynikami, ale w ogólnej ocenie to za mało, by zespół testowy mógł polecić któryś z tańszych modeli. Największym zaskoczeniem jest Yokohama, która uplasowała się dopiero na 8. miejscu.
Oto szczegółowe wyniki testu w kolejności zajmowania miejsc:
Goodyear UltraGrip Performance 3
- Ogólny wynik: 414/450
- Jazda na śniegu: 140/150
- Jazda na mokrej nawierzchni: 140/150
- Jazda na suchej nawierzchni, opory toczenia, żywotność: 135/150
Michelin Pilot Alpin 5
- Ogólny wynik: 397/450
- Jazda na śniegu: 140/150
- Jazda na mokrej nawierzchni: 123/150
- Jazda na suchej nawierzchni, opory toczenia, żywotność: 134/150
Pirelli P Zero Winter 2
- Ogólny wynik: 393/450
- Jazda na śniegu: 125/150
- Jazda na mokrej nawierzchni: 138/150
- Jazda na suchej nawierzchni, opory toczenia, żywotność: 130/150
Bridgestone Blizzak 6 Enliten
- Ogólny wynik: 390/450
- Jazda na śniegu: 141/150
- Jazda na mokrej nawierzchni: 126/150
- Jazda na suchej nawierzchni, opory toczenia, żywotność: 123/150
Continental WinterContact TS 870 P
- Ogólny wynik: 376/450
- Jazda na śniegu: 118/150
- Jazda na mokrej nawierzchni: 131/150
- Jazda na suchej nawierzchni, opory toczenia, żywotność: 127/150
Vredestein Wintrac Pro+
- Ogólny wynik: 330/450
- Jazda na śniegu: 106/150
- Jazda na mokrej nawierzchni: 117/150
- Jazda na suchej nawierzchni, opory toczenia, żywotność: 107/150
Triangle EffeXWinter TW421
- Ogólny wynik: 318/450
- Jazda na śniegu: 101/150
- Jazda na mokrej nawierzchni: 108/150
- Jazda na suchej nawierzchni, opory toczenia, żywotność: 109/150
Yokohama BluEarth Winter V906
- Ogólny wynik: 317/450
- Jazda na śniegu: 87/150
- Jazda na mokrej nawierzchni: 115/150
- Jazda na suchej nawierzchni, opory toczenia, żywotność: 115/150
Linglong Sport Master Winter
- Ogólny wynik: 309/450
- Jazda na śniegu: 94/150
- Jazda na mokrej nawierzchni: 102/150
- Jazda na suchej nawierzchni, opory toczenia, żywotność: 113/150
Maxxis Premitra Snow WP6
- Ogólny wynik: 305/450
- Jazda na śniegu: 113/150
- Jazda na mokrej nawierzchni: 88/150
- Jazda na suchej nawierzchni, opory toczenia, żywotność: 104/150