Test opon zimowych 2025 GTÜ. Zaskoczenie na dole stawki

Niemiecka organizacja techniczna GTÜ przeprowadziła we współpracy z Auto Zeitung i Austriackim Związkiem Kierowców Samochodów, Motocykli i Rowerów badanie opon zimowych w rozmiarze 245/45 R19. Patrząc na wyniki, można powiedzieć, że większych zaskoczeń nie ma – poza jednym wyjątkiem.

Test opon zimowych GTÜTest opon zimowych GTÜ
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | GTÜ
Filip Buliński

Do próby stanęło dziesięć modeli opon z różnych półek cenowych – od marek budżetowych, przez popularne "średniaki", aż po produkty premium. Samochodem testowym był BMW Serii 5 Touring obecnej generacji. Testy przeprowadzane były zarówno na nawierzchni ośnieżonej, mokrej, jak i suchej, a o ocenie końcowej decydowały także takie parametry, jak opory toczenia, hałas, zakładany przebieg, współczynnik ścieralności oraz wpływ na środowisko.

Toyota C-HR+, Urban Cruiser i bZ4X Touring w Katowicach. To wysyp nowości!

Na zaśnieżonej nawierzchni najlepsze okazały się produkty od Bridgestone’a, Goodyeara i Michelin. Zaraz za nimi uplasowało się Pirelli, a podobne właściwości co Continental i Vredestein osiągnął Maxxis. Oczekiwań nie spełniły za to Triangle, Linglong oraz, ku zaskoczeniu, Yokohama, która poradziła sobie najgorzej.

Maxxis nie poradził sobie już tak dobrze na mokrej nawierzchni. W teście hamowania ze 100 km/h, tam, gdzie samochód wyposażony w opony Pirelli już stał, pojazd z ogumieniem Maxxis wciąż miał na liczniku aż 40 km/h. Jeszcze gorszy wynik osiągnął Linglong oraz Vredestein. Najlepszy wynik, poza Pirelli, osiągnął Goodyear, a tuż za nimi uplasował się Continental, Bridgestone oraz Michelin. Najwyższą "odporność" na aquaplaning wykazał z kolei Continental.

Także długa droga hamowania na suchej nawierzchni dyskwalifikuje oponę Maxxis. W tych warunkach zaskoczył natomiast budżetowy Triangle, który uzyskał drugi najlepszy wynik. Na suchej nawierzchni wyniki są zbliżone. Jednak Maxxis po raz kolejny dyskwalifikuje się ponadprzeciętną drogą hamowania. Równie przystępna cenowo opona Triangle zaskakuje natomiast drugim najlepszym wynikiem w teście hamowania na suchej nawierzchni.

Nie jest zaskoczeniem, że najlepsze wyniki uzyskały opony premium. Dobre właściwości mają jednak swoją cenę – za komplet opon Goodyear, Michelin czy Pirelli trzeba wydać ok. 4 tys. zł. Budżetowi, chińscy konkurenci oferują swoje produkty za ok. połowę tej kwoty, ale oszczędności w zakupie mogą się zemścić podczas niebezpiecznej sytuacji na drodze.

Niektórzy z nich mogli pochwalić się pojedynczymi dobrymi wynikami, ale w ogólnej ocenie to za mało, by zespół testowy mógł polecić któryś z tańszych modeli. Największym zaskoczeniem jest Yokohama, która uplasowała się dopiero na 8. miejscu.

Oto szczegółowe wyniki testu w kolejności zajmowania miejsc:

Goodyear UltraGrip Performance 3

  • Ogólny wynik: 414/450
  • Jazda na śniegu: 140/150
  • Jazda na mokrej nawierzchni: 140/150
  • Jazda na suchej nawierzchni, opory toczenia, żywotność: 135/150

Michelin Pilot Alpin 5

  • Ogólny wynik: 397/450
  • Jazda na śniegu: 140/150
  • Jazda na mokrej nawierzchni: 123/150
  • Jazda na suchej nawierzchni, opory toczenia, żywotność: 134/150

Pirelli P Zero Winter 2

  • Ogólny wynik: 393/450
  • Jazda na śniegu: 125/150
  • Jazda na mokrej nawierzchni: 138/150
  • Jazda na suchej nawierzchni, opory toczenia, żywotność: 130/150

Bridgestone Blizzak 6 Enliten

  • Ogólny wynik: 390/450
  • Jazda na śniegu: 141/150
  • Jazda na mokrej nawierzchni: 126/150
  • Jazda na suchej nawierzchni, opory toczenia, żywotność: 123/150

Continental WinterContact TS 870 P

  • Ogólny wynik: 376/450
  • Jazda na śniegu: 118/150
  • Jazda na mokrej nawierzchni: 131/150
  • Jazda na suchej nawierzchni, opory toczenia, żywotność: 127/150

Vredestein Wintrac Pro+

  • Ogólny wynik: 330/450
  • Jazda na śniegu: 106/150
  • Jazda na mokrej nawierzchni: 117/150
  • Jazda na suchej nawierzchni, opory toczenia, żywotność: 107/150

Triangle EffeXWinter TW421

  • Ogólny wynik: 318/450
  • Jazda na śniegu: 101/150
  • Jazda na mokrej nawierzchni: 108/150
  • Jazda na suchej nawierzchni, opory toczenia, żywotność: 109/150

Yokohama BluEarth Winter V906

  • Ogólny wynik: 317/450
  • Jazda na śniegu: 87/150
  • Jazda na mokrej nawierzchni: 115/150
  • Jazda na suchej nawierzchni, opory toczenia, żywotność: 115/150

Linglong Sport Master Winter

  • Ogólny wynik: 309/450
  • Jazda na śniegu: 94/150
  • Jazda na mokrej nawierzchni: 102/150
  • Jazda na suchej nawierzchni, opory toczenia, żywotność: 113/150

Maxxis Premitra Snow WP6

  • Ogólny wynik: 305/450
  • Jazda na śniegu: 113/150
  • Jazda na mokrej nawierzchni: 88/150
  • Jazda na suchej nawierzchni, opory toczenia, żywotność: 104/150

Wybrane dla Ciebie

Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali
Kierunkowskaz na skrzyżowaniu łamanym. Kierowcy często się gubią
Kierunkowskaz na skrzyżowaniu łamanym. Kierowcy często się gubią
Warszawa pod lupą. Sprawdzą skuteczność strefy czystego transportu
Warszawa pod lupą. Sprawdzą skuteczność strefy czystego transportu
Tyle zapłacimy za paliwo w przyszłym tygodniu. Są prognozy
Tyle zapłacimy za paliwo w przyszłym tygodniu. Są prognozy
Aston Martin DB12 S. Kiedy wiele to wciąż za mało
Aston Martin DB12 S. Kiedy wiele to wciąż za mało
Masz auto jednej z tych pięciu marek? Licz się z kontrolą drogową
Masz auto jednej z tych pięciu marek? Licz się z kontrolą drogową
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Tankujesz paliwo E10? Badania pokazują, że tylko pogarsza sprawę
Tankujesz paliwo E10? Badania pokazują, że tylko pogarsza sprawę
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Nie zmieścił się pod wiaduktem. To był dopiero początek kłopotów
Nie zmieścił się pod wiaduktem. To był dopiero początek kłopotów
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost