U nas jeździsz legalnie, a za granicą mandat. Kierowcy są zaskoczeni

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych, ale w wielu krajach Europy takie przepisy obowiązują. Przed wyjazdem warto zapoznać się z lokalnymi regulacjami, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek. Kluczowe jest również przestrzeganie minimalnej głębokości bieżnika.

Kontrola oponKontrola opon
Źródło zdjęć: © materiały prasowe | Policja
oprac.  TBU, MŁO

Obowiązki w różnych krajach

Choć w Polsce nie ma wymogu używania opon zimowych, w wielu europejskich krajach takie prawo obowiązuje od lat. W niektórych z nich przepisy posługują się dziennymi datami wejścia w życie obowiązku i jego zakończenia. W innych konieczność korzystania z opon zimowych wiąże się z zimowymi warunkami na drodze.

Kraje z obowiązkiem używania zimowego ogumienia:

  • Austria – od 1 listopada do 15 kwietnia, ale tylko w warunkach zimowych: śnieg, szron czy lód. Pogodę interpretuje policjant. Za spowodowanie zagrożenia z powodu braku odpowiednich opon grożą wysokie kary.
  • Bośnia i Hercegowina – od 1 listopada do 15 marca.
  • Chorwacja – opony zimowe są obowiązkowe tylko na drogach oznaczonych odpowiednimi znakami informacyjnymi. Minimalna głębokość bieżnika to 4 mm.
  • Czarnogóra – od 15 listopada do 1 kwietnia w warunkach zimowych oraz na oznakowanych drogach.
  • Czechy – od 1 listopada do 31 marca w warunkach zimowych. Minimum 4 mm grubości bieżnika.
  • Estonia – od 1 grudnia do 1 marca.
  • Finlandia – od 1 listopada do 31 marca. Minimalna głębokość bieżnika: 3 mm.
  • Francja – od 1 listopada do 31 marca w części górskich miejscowości i ich okolicach (34 departamenty). Dodatkowo obowiązek wprowadzany jest lokalnie za pomocą znaków drogowych.
  • Hiszpania – tylko na oznakowanych drogach.
  • Litwa – od 10 listopada do 31 marca.
  • Luksemburg – w warunkach zimowych oraz przy temperaturze poniżej 7 st. C. Minimalna głębokość bieżnika 4 mm.
  • Łotwa – od 1 grudnia do 1 marca w przypadku pojazdów do 3,5 t oraz ich przyczep. Minimalna głębokość bieżnika to 4 mm.
  • Macedonia – od 15 listopada do 15 marca. Minimalna głębokość bieżnika 5 mm.
  • Niemcy –  w warunkach zimowych, niezależnie od pory roku.
  • Rumunia –na drogach pokrytych śniegiem lub lodem.
  • Serbia – od 1 listopada do 1 kwietnia w warunkach zimowych, a na niektórych drogach niezależnie od pogody. Minimalna głębokość bieżnika to 4 mm.
  • Słowacja – obowiązkowe w warunkach zimowych niezależnie od pory roku. Minimalna głębokość bieżnika 3 mm.
  • Słowenia – od 15 listopada do 15 marca. Minimalna głębokość ich bieżnika wynosi 3 mm.
  • Szwecja – od 1 grudnia do 31 marca. Minimalna głębokość bieżnika to 3 mm.
  • Włochy – obowiązkowe w niektórych regionach kraju i na wybranych drogach (np. Autostrada A2) w okresie od 15 października do 15 kwietnia. Na wybranych drogach obowiązek może być wprowadzony znakiem drogowym.

Toyota C-HR+, Urban Cruiser i bZ4X Touring w Katowicach. To wysyp nowości!

Specyficzne wymagania

W Finlandii opony zimowe są obowiązkowe od 1 listopada do 31 marca, a bieżnik musi mieć co najmniej 3 mm głębokości. We Francji, w niektórych górskich regionach, opony zimowe są wymagane od 1 listopada do 31 marca, a lokalne przepisy mogą wprowadzać dodatkowe obowiązki. W Niemczech opony zimowe są konieczne w warunkach zimowych przez cały rok.

Zalecenia i wyjątki

W Belgii i Bułgarii opony zimowe są zalecane, ale nieobowiązkowe. W Norwegii, choć nie ma obowiązku używania opon zimowych, kierowcy muszą mieć łańcuchy na drogach zimowych, chyba że posiadają opony z bieżnikiem o głębokości co najmniej 5 mm. W Szwajcarii zaleca się używanie opon zimowych od 1 listopada do 30 kwietnia, a ich brak może skutkować współwiną w razie kolizji.

Oznaczenia opon

Warto zwrócić uwagę na oznaczenia opon. Ogumienie z symbolem 3PMSF jest uznawane za zimowe, podczas gdy te z oznaczeniem M+S może być traktowane jako letnie. Przed wyjazdem warto sprawdzić, jakie zasady obowiązują w krajach, przez które planujemy przejazd, aby uniknąć problemów z lokalnymi przepisami.

Wybrane dla Ciebie
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
Nie chcą technologii Tesli nawet za darmo. Musk narzeka
Nie chcą technologii Tesli nawet za darmo. Musk narzeka
Dziś duża akcja policji. Mandaty do 5 tys. zł
Dziś duża akcja policji. Mandaty do 5 tys. zł
Jazda na zakazie z dotkliwszą karą. Rząd zmienia przepisy, ale to nie poprawi sytuacji [Opinia]
Jazda na zakazie z dotkliwszą karą. Rząd zmienia przepisy, ale to nie poprawi sytuacji [Opinia]
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Ten Lexus ES z Polski przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Ten Lexus ES z Polski przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Zmiana uprawnień kat. B. Rząd podał najpóźniejszą datę
Zmiana uprawnień kat. B. Rząd podał najpóźniejszą datę
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯