WAŻNE
TERAZ

Klaudia Jachira zawieszona w KO. Mówi o kulisach decyzji

U nas jeździsz legalnie, a za granicą mandat. Kierowcy są zaskoczeni

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych, ale w wielu krajach Europy takie przepisy obowiązują. Przed wyjazdem warto zapoznać się z lokalnymi regulacjami, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek. Kluczowe jest również przestrzeganie minimalnej głębokości bieżnika.

Kontrola oponKontrola opon
Źródło zdjęć: © materiały prasowe | Policja
oprac.  TBU, MŁO

Obowiązki w różnych krajach

Choć w Polsce nie ma wymogu używania opon zimowych, w wielu europejskich krajach takie prawo obowiązuje od lat. W niektórych z nich przepisy posługują się dziennymi datami wejścia w życie obowiązku i jego zakończenia. W innych konieczność korzystania z opon zimowych wiąże się z zimowymi warunkami na drodze.

Kraje z obowiązkiem używania zimowego ogumienia:

  • Austria – od 1 listopada do 15 kwietnia, ale tylko w warunkach zimowych: śnieg, szron czy lód. Pogodę interpretuje policjant. Za spowodowanie zagrożenia z powodu braku odpowiednich opon grożą wysokie kary.
  • Bośnia i Hercegowina – od 1 listopada do 15 marca.
  • Chorwacja – opony zimowe są obowiązkowe tylko na drogach oznaczonych odpowiednimi znakami informacyjnymi. Minimalna głębokość bieżnika to 4 mm.
  • Czarnogóra – od 15 listopada do 1 kwietnia w warunkach zimowych oraz na oznakowanych drogach.
  • Czechy – od 1 listopada do 31 marca w warunkach zimowych. Minimum 4 mm grubości bieżnika.
  • Estonia – od 1 grudnia do 1 marca.
  • Finlandia – od 1 listopada do 31 marca. Minimalna głębokość bieżnika: 3 mm.
  • Francja – od 1 listopada do 31 marca w części górskich miejscowości i ich okolicach (34 departamenty). Dodatkowo obowiązek wprowadzany jest lokalnie za pomocą znaków drogowych.
  • Hiszpania – tylko na oznakowanych drogach.
  • Litwa – od 10 listopada do 31 marca.
  • Luksemburg – w warunkach zimowych oraz przy temperaturze poniżej 7 st. C. Minimalna głębokość bieżnika 4 mm.
  • Łotwa – od 1 grudnia do 1 marca w przypadku pojazdów do 3,5 t oraz ich przyczep. Minimalna głębokość bieżnika to 4 mm.
  • Macedonia – od 15 listopada do 15 marca. Minimalna głębokość bieżnika 5 mm.
  • Niemcy –  w warunkach zimowych, niezależnie od pory roku.
  • Rumunia –na drogach pokrytych śniegiem lub lodem.
  • Serbia – od 1 listopada do 1 kwietnia w warunkach zimowych, a na niektórych drogach niezależnie od pogody. Minimalna głębokość bieżnika to 4 mm.
  • Słowacja – obowiązkowe w warunkach zimowych niezależnie od pory roku. Minimalna głębokość bieżnika 3 mm.
  • Słowenia – od 15 listopada do 15 marca. Minimalna głębokość ich bieżnika wynosi 3 mm.
  • Szwecja – od 1 grudnia do 31 marca. Minimalna głębokość bieżnika to 3 mm.
  • Włochy – obowiązkowe w niektórych regionach kraju i na wybranych drogach (np. Autostrada A2) w okresie od 15 października do 15 kwietnia. Na wybranych drogach obowiązek może być wprowadzony znakiem drogowym.

Toyota C-HR+, Urban Cruiser i bZ4X Touring w Katowicach. To wysyp nowości!

Specyficzne wymagania

W Finlandii opony zimowe są obowiązkowe od 1 listopada do 31 marca, a bieżnik musi mieć co najmniej 3 mm głębokości. We Francji, w niektórych górskich regionach, opony zimowe są wymagane od 1 listopada do 31 marca, a lokalne przepisy mogą wprowadzać dodatkowe obowiązki. W Niemczech opony zimowe są konieczne w warunkach zimowych przez cały rok.

Zalecenia i wyjątki

W Belgii i Bułgarii opony zimowe są zalecane, ale nieobowiązkowe. W Norwegii, choć nie ma obowiązku używania opon zimowych, kierowcy muszą mieć łańcuchy na drogach zimowych, chyba że posiadają opony z bieżnikiem o głębokości co najmniej 5 mm. W Szwajcarii zaleca się używanie opon zimowych od 1 listopada do 30 kwietnia, a ich brak może skutkować współwiną w razie kolizji.

Oznaczenia opon

Warto zwrócić uwagę na oznaczenia opon. Ogumienie z symbolem 3PMSF jest uznawane za zimowe, podczas gdy te z oznaczeniem M+S może być traktowane jako letnie. Przed wyjazdem warto sprawdzić, jakie zasady obowiązują w krajach, przez które planujemy przejazd, aby uniknąć problemów z lokalnymi przepisami.

Wybrane dla Ciebie

Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Škoda Fabia 130 Sport debiutuje jako najszybszy hatchback w historii marki
Škoda Fabia 130 Sport debiutuje jako najszybszy hatchback w historii marki
Nie będzie strefy czystego transportu. Miasto ominęło nakaz
Nie będzie strefy czystego transportu. Miasto ominęło nakaz
Kupisz auto po pijanym kierowcy. Wystarczy klik
Kupisz auto po pijanym kierowcy. Wystarczy klik
Kompaktowe kombi mają się dobrze. Nowa Kia doczeka się takiego nadwozia
Kompaktowe kombi mają się dobrze. Nowa Kia doczeka się takiego nadwozia
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Najbardziej wyjątkowy radiowóz w Polsce. Wiemy komu zabrano to auto
Najbardziej wyjątkowy radiowóz w Polsce. Wiemy komu zabrano to auto
Dwie nowości od Jaecoo i Omody debiutują w Polsce. Mają podgryzać rynkowe bestsellery
Dwie nowości od Jaecoo i Omody debiutują w Polsce. Mają podgryzać rynkowe bestsellery
Chińczycy nie odpuszczają na polskim rynku. Oto ceny Chery Tiggo 4 i Tiggo 9
Chińczycy nie odpuszczają na polskim rynku. Oto ceny Chery Tiggo 4 i Tiggo 9
Policjant poświęcił radiowóz. Tylko tak mógł zatrzymać 20-latka
Policjant poświęcił radiowóz. Tylko tak mógł zatrzymać 20-latka
Pierwsza jazda: Audi Q3 - przykład idzie z dołu
Pierwsza jazda: Audi Q3 - przykład idzie z dołu
Toyota dalej wierzy w kampery. Oto konwersja Tanuki
Toyota dalej wierzy w kampery. Oto konwersja Tanuki