Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali

O francuskich samochodach często mówi się źle. Nie zawsze słusznie, ale są silniki, które ciężko pracowały na fatalne opinie o niektórych modelach znad Sekwany. Oto jednostki napędowe, które potrafią dać w kość.

Silnik 2.7 HDISilnik 2.7 HDI
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Citroen
oprac.  TBU, MŁO

2.7 HDI

Pierwszym z silników, który przychodzi na myśl, jest 3.0 dCi od Renault, choć jego odpowiedzialność leży bardziej po stronie japońskiego Isuzu niż francuskiego producenta. Ten debiut i współpraca z Japończykami nie przyniosły oczekiwanych rezultatów, sprawiając, że Renault otrzymał słabe oceny. Podobne trudności napotkała jednostka 2.7 HDi, opracowana razem z Fordem i PSA dla luksusowych modeli Citroëna oraz Peugeota, która charakteryzuje się problemami z wałem korbowym i zacieraniem się panewek. Do tego należy dołożyć kosztowne usterki układu wtryskowego. Silnik montowany był nie tylko we francuskich autach, ale i w Land Roverze Discovery III.

Silnik 1.2 VTi
Silnik 1.2 VTi © Materiały prasowe | Peugeot

1.4 i 1.6 VTi

Kolejną propozycją, która stała się koszmarem kierowców, była seria silników Prince, rozwijana z BMW. Szczególnie jednostki VTi, które zastąpiły udany 1.6 TU5. Jednostki VTi, mimo swojego technologicznego zaawansowania, nie oferowały dobrych osiągów. Nabywca narażał się więc na ryzyko awarii, ale silnik - nawet gdy był sprawny - nie przynosił mu korzyści, które osładzałyby realne wizje usterek. Lepiej było w innej odsłonie jednostek Prince, o czym poniżej

Silnik THP
Silnik THP © Materiały prasowe | Peugeot

1.6 THP

THP, chociaż oferuje świetne parametry, jest trudny w obsłudze i wymaga specjalnej troski. Jego eksploatacja przypomina serwis jednostki wyczynowej, a niewłaściwa obsługa szybko prowadzi do serii usterek. Jednostka ma bezpośredni wtrysk paliwa oraz turbodoładowanie, dzięki czemu jest dynamiczna i dość oszczędna. Modyfikacja silnika - i wprowadzenie nazwy PureTech - niestety nie rozwiązało tych problemów. Największym mankamentem są nie tyle same awarie, co trudność z ich naprawą oraz niechęć mechaników do pracy nad THP.

Silnik 1.2 PureTech
Silnik 1.2 PureTech © WP | Marcin Łobodziński

1.2 PureTech

Francuzi przez lata nie radzili sobie z krytyką swoich silników benzynowych VTi i THP. Próbowali poprawić tę sytuację wdrażając jednostkę 1.2 PureTech, jednak i ta ma swoje liczne problemy, wśród których drożność przewodów olejowych, zatykających się łuszczącym się paskiem rozrządu, pracującym w kąpieli olejowej, wysuwa się na czoło. Choć przewyższa VTi w osiągach, problemy takie jak luz wału korbowego, niska trwałość cylindrów czy problematyczny rozrząd sprawiają, że staje się uciążliwa.

Silnik Diesla 1.6 dCi
Silnik Diesla 1.6 dCi © Materiały prasowe | Nissan

Diesel 1.6 dCi

Ten opracowany przez Renault - jako odpowiedź na kłopoty z panewkami 1.5 dCi - silnik początkowo zyskał przychylne recenzje. Z czasem kłopoty z głowicą i zaworem EGR, a także nieszczęsny łańcuch rozrządu, zmusiły Francuzów do odwrotu. Do aut wrócił wcześniejszy, ale już poprawiony, motor 1.5 dCi. W historii Renault nie był to jednak jedyny przypadek "poprawki", która miała opłakane skutki. Przykład? Silniki 1.9 dTi i 2.2 dT.

Pojawienie się systemu Common Rail sprawiło, że to rozwiązanie jak najszybciej chciał mieć każdy producent. Renault postanowiło więc wyposażyć w niego udane silniki 1.9 dTi oraz 2.2 dT. Oba po tej kuracji zmieniły nazwę na dCi i zaczęły mieć problemy. W mniejszym z nich ich źródłem były panewki. W 2.2 dochodziło do pęknięć głowicy lub uszczelki pod nią, pęknięć kolektora i częstych awariami układu wtryskowego. Czasem lepsze jest wrogiem dobrego.

Wybrane dla Ciebie

Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Test opon zimowych 2025 GTÜ. Zaskoczenie na dole stawki
Test opon zimowych 2025 GTÜ. Zaskoczenie na dole stawki
Kierunkowskaz na skrzyżowaniu łamanym. Kierowcy często się gubią
Kierunkowskaz na skrzyżowaniu łamanym. Kierowcy często się gubią
Warszawa pod lupą. Sprawdzą skuteczność strefy czystego transportu
Warszawa pod lupą. Sprawdzą skuteczność strefy czystego transportu
Tyle zapłacimy za paliwo w przyszłym tygodniu. Są prognozy
Tyle zapłacimy za paliwo w przyszłym tygodniu. Są prognozy
Aston Martin DB12 S. Kiedy wiele to wciąż za mało
Aston Martin DB12 S. Kiedy wiele to wciąż za mało
Masz auto jednej z tych pięciu marek? Licz się z kontrolą drogową
Masz auto jednej z tych pięciu marek? Licz się z kontrolą drogową
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Tankujesz paliwo E10? Badania pokazują, że tylko pogarsza sprawę
Tankujesz paliwo E10? Badania pokazują, że tylko pogarsza sprawę
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Nie zmieścił się pod wiaduktem. To był dopiero początek kłopotów
Nie zmieścił się pod wiaduktem. To był dopiero początek kłopotów
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost