Jak zadbać o silnik Diesla, by przejechać ponad 300 tys. km bez awarii?
Silniki Diesla mogą działać długo i bezawaryjnie, jeśli odpowiednio o nie zadbamy. Kluczowe jest kilka obszarów, co pozwoli uniknąć kosztownych napraw i cieszyć się niezawodnością przez wiele lat. Choć wymaga to pewnych nakładów finansowych, korzyści są nieocenione.
Nie muszą być kłopotliwe
Zakup samochodu z silnikiem Diesla często wiąże się z obawami o wysokie koszty napraw. Wiele z nich przekracza 1000 zł, co zniechęca potencjalnych nabywców. Motory pozbawione niedomagań projektowych potrafią jednak zaskoczyć. Trwałość tych silników jest ich nieocenioną zaletą, choć osprzęt bywa kosztowny w naprawie. Dlatego kluczowa jest dbałość eksploatacyjna. Przekłada się ona na długowieczność i niezawodność silnika.
Do przeszłości należą czasy, gdy właściciele aut z silnikami Diesla mogli bezkarnie zaniedbywać swoje auta. Dzisiejsze jednostki wysokoprężne to bardzo precyzyjne mechanizmy. Właśnie dzięki temu potrafią one palić zadziwiająco mało, oferować świetną dynamikę, a do tego emitować stosunkowo niewiele zanieczyszczeń. Trzeba się jednak z nimi odpowiednio obchodzić.
Toyota C-HR+, Urban Cruiser i bZ4X Touring w Katowicach. To wysyp nowości!
Sześć kluczowych obszarów dbania o Diesla
- Paliwo wysokiej jakości: Tankowanie dobrej jakości paliwa jest kluczowe dla trwałości układu wtryskowego. Oszczędzanie na paliwie może prowadzić do awarii wtryskiwaczy i innych elementów. Nie chodzi tu o paliwo premium. Zupełnie wystarczy podstawowy olej napędowy, ale zawsze kupowany na stacji oferującej sprawdzoną, pewną jakość.
- Regularna wymiana oleju: Olej powinien być wymieniany co 10-15 tys. km. Wybór odpowiedniego oleju, zwłaszcza niskopopiołowego, jest kluczowy dla silników z filtrem DPF. Tak, to prawda, że wielu producentów samochodów zaleca wymianę oleju co 30 tys. km lub nawet rzadziej. Prawda jest jednak taka, że negatywnie wpływa to na kondycję silnika. Szczególnie jeśli samochód nie jeździ wyłącznie na długich trasach.
- Częsta wymiana filtrów: Filtry powietrza i paliwa powinny być wymieniane częściej niż zaleca producent. Często instrukcja obsługi samochodu mówi o interwale 40-60 tys. km. Warto jednak go skrócić nawet o połowę lub po prostu wymieniać filtry co roku, jeśli jeździmy mniej. Regularne czyszczenie układu dolotowego i intercoolera również jest zalecane.
- Zawór EGR: Regularne czyszczenie zaworu EGR co 30-40 tys. km zapobiega jego awariom i przedłuża żywotność silnika.
- Dbałość o turbosprężarkę: Prawidłowe rozgrzewanie i schładzanie turbosprężarki zwiększa jej trwałość. Po uruchomieniu samochodu, póki silnik jest zimy, nie należy używać wysokich obrotów. Po zakończonej jeździe, szczególnie jeśli do ostatniego momentu była dla silnika forsowna (np. na autostradzie), najlepiej pozwolić jednostce napędowej pracować na wolnych obrotach przez kilkadziesiąt sekund.
- Układ wydechowy: Regularne „przepalanie” wydechu, czyli jazda przy większym obciążeniu - np. autostradą - to dobry pomysł. Pozwala to na przeczyszczenie filtra DPF, co jest kluczowe dla utrzymania sprawności silnika. Zaniedbanie w tym zakresie może oznaczać, że konieczne będzie czyszczenie filtra u mechanika. Nie zawsze daje to spodziewane efekty. Na szczęście wymiana DPF-u nie jest tak droga, jak powszechnie się uważa.
Koszty i korzyści
Dbanie o silnik Diesla wiąże się z kosztami, ale pozwala uniknąć poważnych awarii. Wybór między minimalnym serwisem a pełną dbałością to różnica kilku tysięcy złotych. Warto zainwestować w regularne serwisowanie, by cieszyć się niezawodnością i uniknąć stresu związanego z awariami. Decyzja, jak dbać o Diesla, należy do właściciela, ale warto rozważyć długoterminowe korzyści płynące z odpowiednich nawyków eksploatacyjnych.