WAŻNE
TERAZ

Są zarzuty dla sprawcy wypadku na Pomorzu

Tankujesz paliwo E10? Badania pokazują, że tylko pogarsza sprawę

Od początku 2024 r. na polskich stacjach sprzedawane jest paliwo E10, zawierające większy niż wcześniej odsetek biokomponentu. Wszystko w imię obniżenia emisji CO2. Tylko problem w tym, że globalnie taka strategia jest dla środowiska wręcz szkodliwa.

Tankowanie benzyny E10Tankowanie benzyny E10
Źródło zdjęć: © WP
Tomasz Budzik

Walka z CO2 na pokaz

W Niemczech kierowcy od lat mogą wybrać pomiędzy benzyną 95 typu E5 lub E10. Pierwsza z nich ma w składzie nie więcej niż 5 proc. dodatku biokomponentu. W przypadku drugiej udział etanolu pochodzenia roślinnego może dochodzić do 10 proc. W Polsce od początku 2024 r. benzyna 95 sprzedawana jest tylko w wersji E10. Dlaczego?

"Obecnie, na podstawie unijnych dyrektyw, Polska jest zobowiązana do osiągnięcia do 2030 r. 29-procentowego udziału paliw pochodzących z surowców odnawialnych w paliwach zużytych w transporcie. Wprowadzenie benzyn z 10-procentową zawartością biokomponentu jest jednym z najtańszych instrumentów wykorzystywanych do realizacji ww. celu" – informował w czerwcu Autokult.pl departament komunikacji Ministerstwa Przemysłu.

Polska, realizując politykę Unii Europejskiej, zwiększyła udział biokomponentu w popularnej benzynie, by zwiększyć udział bioodnawialnego komponentu w paliwach używanych w transporcie. Problem tylko w tym, że – jak pokazują badania – nie ma to większego sensu, a wręcz może być szkodliwe dla środowiska.

496,22 km/h w chińskim aucie. Yangwang U9 Xtreme z bliska

Z najnowszego raportu zrealizowanego dla organizacji Transport & Environment wynika, że w globalnym ujęciu biopaliwa powodują o 16 proc. większą emisję CO2 niż powstałaby, gdyby zamiast ich dodatku używano paliw kopalnych. Jak informuje T&E, powierzchnia gleby potrzebnej do zaspokojenia globalnego zapotrzebowania na rośliny do produkcji komponentów paliwa mogłaby wyżywić 1,3 mld ludzi. Gdyby zaś zaledwie 3 proc. tej powierzchni wykorzystać do zainstalowania paneli fotowoltaicznych, powstałoby tyle samo energii, ile pokrywają biokomponenty.

Kierowcy też nie są zadowoleni

Jeśli twórcy raportu dla T&E mają rację, polityka stosowania odnawialnych biokomponentów w paliwie jest chybiona ze środowiskowego punktu widzenia. Co więcej, paliwo z większym dodatkiem biokomponentów może być niekorzystane dla niektórych samochodów. Tak jest w przypadku benzyny E10. Jej stosowanie źle znoszą silniki, w których układ paliwowy wykonany jest z użyciem materiałów nieodpornych na działanie etanolu. Długotrwałe używanie paliwa E10, szczególnie w pierwszych silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa, może powodować nieszczelności oraz przedwczesną korozję.

Skąd wiedzieć, czy można zatankować E10 do swojego samochodu? Odpowiednią informację znajdziemy na nalepce przy wlewie paliwa. Jeśli jej nie ma, najlepiej sięgnąć do instrukcji obsługi pojazdu. A co jeżeli jej nie mamy? Listę modeli, które mogą być tankowane paliwem E10, opublikowała organizacja ACEA. Auto można też sprawdzić w rządowej bazie na stronie e10.klimat.gov.pl.

Raport T&E nie odniósł się do kwestii paliwa syntetycznego. Chodzi o benzynę produkowaną nie z surowca kopalnego, a w wyniku procesów chemicznych, do których potrzeba energii, wody i dwutlenku węgla. W efekcie spalanie takiego paliwa jest mniej więcej neutralne pod względem emisji CO2, gdyby wykorzystywać do jego tworzenia zieloną energię. Na razie produkcja paliw syntetycznych raczkuje, a wysokie koszty na razie nie zapowiadają zastąpienia e-paliwem tego tradycyjnego na szeroką skalę.

Wybrane dla Ciebie

Aston Martin DB12 S. Kiedy wiele to wciąż za mało
Aston Martin DB12 S. Kiedy wiele to wciąż za mało
Masz auto jednej z tych pięciu marek? Licz się z kontrolą drogową
Masz auto jednej z tych pięciu marek? Licz się z kontrolą drogową
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Nie zmieścił się pod wiaduktem. To był dopiero początek kłopotów
Nie zmieścił się pod wiaduktem. To był dopiero początek kłopotów
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Silnik przejedzie 300 tys. km. Rób inaczej niż każe instrukcja
Silnik przejedzie 300 tys. km. Rób inaczej niż każe instrukcja
Kierowcy myślą, że można. Wielka akcja policji do niedzieli
Kierowcy myślą, że można. Wielka akcja policji do niedzieli
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Škoda Fabia 130 Sport debiutuje jako najszybszy hatchback w historii marki
Škoda Fabia 130 Sport debiutuje jako najszybszy hatchback w historii marki
Nie będzie strefy czystego transportu. Miasto ominęło nakaz
Nie będzie strefy czystego transportu. Miasto ominęło nakaz
Kupisz auto po pijanym kierowcy. Wystarczy klik
Kupisz auto po pijanym kierowcy. Wystarczy klik